יאיר לפיד: "נחליש את השקל, הוא חזק מדי. לא אגלה כיצד" - עמוד 15 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

יאיר לפיד: "נחליש את השקל, הוא חזק מדי. לא אגלה כיצד"


Art Tatum

Recommended Posts

לא, אבל לעובדים באוצר יש אינטרס ברור לעזור למעסיקיהם הפוטנציאליים העתידיים.

שטויות. מה עושים עורכי הדין בפרקליטות המדינה בסיום עבודתם שם? הולכים לעבוד אצל הצד השני ומייצגים את מי שאתמול הם תבעו. אז מה, בפרקליטות דואגים למעסיקים העתידיים שלהם?

ומהצד השני, באוצר ובנק דופקים את בעלי ההון לא פעם ולא פעמיים. קח למשל את השינויים שהממונה על הביטוח מחייב את חברות הביטוח לעשות בניגוד לרצונן. כבר הביאו לך כאן את דוגמת ביטול המקדם המובטח. חברות הביטוח לא רצו לעשות את זה, כפו את השינוי עליהן. איך זה משתלב בתאוריה שלך?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 244
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
שטויות. מה עושים עורכי הדין בפרקליטות המדינה בסיום עבודתם שם? הולכים לעבוד אצל הצד השני ומייצגים את מי שאתמול הם תבעו. אז מה, בפרקליטות דואגים למעסיקים העתידיים שלהם?

בוודאי. אתה ברצינות רוצה להכנס לדיון הזה, עם העונשים המגוחכים שמוטלים על פושעים, לרוב במסגרת עסקת טיעון בברכת הפרקליטות?

ומהצד השני, באוצר ובנק דופקים את בעלי ההון לא פעם ולא פעמיים. קח למשל את השינויים שהממונה על הביטוח מחייב את חברות הביטוח לעשות בניגוד לרצונן. כבר הביאו לך כאן את דוגמת ביטול המקדם המובטח. חברות הביטוח לא רצו לעשות את זה, כפו את השינוי עליהן. איך זה משתלב בתאוריה שלך?

שוב, המדינה בסה"כ רוצה שאף אחד לא יקבל פחות מהמינימום הדרוש בשביל להסיר מהמדינה את האחריות על אותם פנסיונרים. אולי היא עושה גם קצת מעבר לזה - אבל בוודאי לא את כל מה שהיא יכולה לעשות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא, אבל לעובדים באוצר יש אינטרס ברור לעזור למעסיקיהם הפוטנציאליים העתידיים.

קשקוש

קח לדוגמה את המפקח הפורש:

הגיע מהקדמיה, היה בפיקוח ופרש. ועכשיו הוא חזר לאקדמיה.

למה הוא לא חשף את המחדלים שאתה רואה כ"כ בבירור?

ואם הוא כ"כ דואג למעסיקים הפוטנציאלים שלו, למה הוא מפיל עליהם רגולציה כ"כ כבדה ואוסר עליהם למכור ביטוחי חיים מסויימים שהם משתוקקים למכור?

http://www.themarker.com/markets/1.1752957

האם פנסיונר שמקבל פנסיה של 5000 בחודש הוא מעמסה על המדינה? בוודאי שלא. מה אכפת למדינה האם הוא יקבל 5000 או 7000?

הראיה שלך כ"כ צרה

מתי תבין שלא יכולה להיות קונספירציה כ"כ רחבה שלא תצא החוצה מתישהו?

כן, אתה ממשיך לחזור על זה, אבל לא טורח להציע את המנגנון בו התהליך הזה מתרחש - הרי המקדם הוא תמיד עם מרווח בטחון כלשהו, כך שבממוצע כל עמית זוכה למשוך פחות מאשר את כל הצבירה שלו. איך לכל הרוחות הכסף מתחלק לעמיתים האחרים, אם כך?

כמובן שטרחתי, הפניתי אותך לדוחות.

אם תקרא בהם תוכל לראות גם כמה עודף/הפסד נזקף לכל עמית בכל מסלול.

סתם דוגמה לאיכות הפיקוח הממשלתי שאתה כה מתגאה בו.

האם נכנסת וקראת את הדוח? או שאתה מצטט כותרות פופוליסטיות מהעיתון?

הם דואגים שהאזרחים ירוויחו (שוב, לא בדיוק מטוב לב), אבל שבעלי ההון ירוויחו יותר - הרי אותו "גוף מקצועי" דואג אך ורק לרווחיו שלו, ומשיכת לקוחות היא רק האמצעי. אם הם היו רוצים, הם היו יכולים להגביל עוד יותר את רווחיהם של בעלי ההון מקרנות הפנסיה על חשבון המבוטחים, גם תחת השיטה הקיימת - והרי רווח הוא רווח, ועדיף רווח נמוך יותר מהעדר רווח בכלל, אז עדיין יהיו קרנות פנסיה.

מגבילים אותם כל הזמן

למשל:

בקרנות פנסיה יש סכומים רבים של אנשים שלא "מאותרים"

המדינה מכריחה את קרנות הפנסיה לאתר את האנשים האלו

במקביל, היא מגבילה את דמי הניהול שהקרן יכולה לגבות מהם.

אם הם היו רוצים לדאוג "לבעלי ההון", לא היתה דרישה כזאת וכסף שלא אותר, היה נאכל ע"י דמי ניהול מקסימליים.

תודה רבה. אני חוזר, אם כן, לנקודה השלישית שלי בפוסט זה: אם האג"ח בו הכספים מושקעים מרגע הפרישה של העמית נותן תשואה של 1% בלבד, עם המקדם הזה, הכספים שמקורם באותו עמית יאזלו רק 3 שנים לאחר מותו הסטטיסטי. אם התשואה היא 3%, הפער עולה לכדי 7 שנים. תסביר לי שוב איך בדיוק הכספים הללו מגיעים לשאר העמיתים, אם גם הם נמצאים (סטטיסטית) באותו מצב בדיוק, וגם אצלם ישארו עודפים ברגע מותם, גם ללא הכספים של העמית הראשון.

אם עדיין לא הצלחת להבין את המנגנון, כנראה שיש לך בעיה.

בסביבת הריבית היום, 1% יותר קרוב למצב האמיתי

אבל אתה לא לוקח שינויים בתוחלת החיים שהאקטוארים כן לוקחים וכו שינויים בריבית ההיוון

אתה מנסה לעשות חישוב אקטוארי (שוב) ע"י שימוש בחישוב אריתמטי פשטני

מקווה שבמקצוע שלך אתה יותר מוצלח.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

נו, זה אומר שחברות הביטוח מתנהלות בכלל לא רע! במקרה של הבנקים, מדובר על משהו כמו שליש מהתלונות שנמצאו מוצדקות.

ומה עם ה80% שלא נבדקו כלל בתואנות שונות?

יש לך מילה. כספי המיסים? יש דבר כזה שנקרא "בחירות", אתה יודע. כספי הביטוח והפנסיה? יש הרבה חברות ולכל חברה יש כמה מסלולים. תבחר.

פערים? אם אתה מקבל תוספת חודשית של, נאמר, 1,000 ש"ח, מה אכפת לך שהשכן שלך קיבל עוד 3,000? פערים חשובים רק למי שמקנא. עובדתית, המצב שלך השכבות החלשות רק הולך ומשתפר. אז העשירים מרוויחים יותר? למי אכפת, אתה לא מפסיד מזה. אין אפשרות אחרת, כפי שההיסטוריה היתה מלמדת אותך, לא היית טורח לבדוק. יודע מה, תשכח היסטוריה, יש לך את זה עכשיו מול העיניים: ראה מה שקורה בוונצואלה.

פערים הם הכרחיים ואף רצויים לעידוד מצויינות, אבל לא בסדר גודל שכזה. אני יכול להבין אם לאדם מסויים מגיע פי 3 ממה שיש לי ולמשפחתי, אולי פי 10. פי 30? אני מתחיל להיות מאוד סקפטי שזה אכן לטובה או אפילו בגדר "רעה הכרחית". פי 100? אני כבר לא סקפטי... ול500 עשירי יש, לכל אחד ובממוצע, יותר מפי 300.

עד להפיכה, כמובן. רק קח בחשבון שגם אותך ישלחו למחנה ל"חינוך מחדש", שהרי רובה הגדול של האוכלוסייה במצב הרבה יותר גרוע משלך. אולי לא בשלב הראשון, אבל אחרי שיגמרו עם כל מי שיש לו יותר כסף ממך והמצב ימשיך להחמיר, גם אתה תהיה אויב האומה. שוב, ראה מה שקרה רק השבוע בוונצואלה.

אני לא בקיא בפרטי המצב הכלכלי-חברתי בונצואלה, מצטער. אני רק יודע שאפילו ברוסיה, בה המהפכה היתה אלימה מאוד (והמשיכה להיות אף יותר אלימה שלא מטעמים כלכליים דווקא), הרוב המוחלט של האוכלוסיה לא רק שרד, אלא אף שיפר את מצבו פלאים ביחס למצבו תחת שלטון הצאר, אפילו תחת השלטון המושחת והרפרסיבי לא פחות שקם אח"כ.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

איך הוא משפיע, אם המקדם רק עולה כל הזמן? או שאתה טוען שבעצם הקרן משלמת לעמית הפנסיונר קצבה גבוהה יותר מזו המתקבלת מחלוקת הצבירה שלו במקדם בזמן פרישתו?

יצאתי לפנסיה עם 2 מליון ש"ח

מקדם הקצבה שלי הוא 200

בחודש הראשון אני אקבל 10,000 ש"ח

בחודש הזה עלה המדד ב1% (כי החסה התייקרה)

הקצבה הבאה שלי תהיה 10,100 ש"ח

וכך כל חודש בהתאם למדד.

אם בשנה המדד עלה ב2.5% - הקצבה שלי בסוף שנה תהיה 10,250

בנוסף - בסוף שנה מחושב מאזן אקטוארי, נכסים מול התחייבויות צפויות

אם יש עודף, הוא נזקף ומגדיל את הקיצבה בהתאם, כנ"ל לגבי חוסר.

אגב - בקרנות שצירפתי - באחת היתה עודף ובשניה חוסר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מקווה שבמקצוע שלך אתה יותר מוצלח.

במקצוע שלי, אם משהו ניסה "לרמות", חוקי הפיסיקה יחשפו את תרמיתו חיש מהר, שלא כמו במקצוע שלך... אם בניתי שלא זז או בניין שדווקא כן זז, לא יהיה צורך באיש מקצוע כדי להבין שיש בעיה קשה (אם כי כמובן יהיה צורך באחד כזה בשביל להבין למה בדיוק ואיך מתקנים את זה).

בוודאי שאינני איש מקצוע בתחום הכלכלה או המשפט, מעולם לא טענתי להיות אחד כזה. אני רק טוען שרוב רובם של אנשי המקצוע שיש להם הידע המקצועי הנדרש להבין למה בדיוק למרות הפיקוח ולמרות כל מה שטענת, בעלי ההון ובכללם בעלי קרנות הפנסיה אוכלים נתח גדל והולך מהעוגה הכללית, (אף שגם העוגה הכללית הולכת ותופחת עם הזמן), עובדים כעת או בשליחות אותם בעלי ההון או בשליחות המדינה, שרק רוצה "שקט תעשייתי" - בנוסף לשאיפות האישיות שכבר הזכרתי.

אני אשאל אותך רגע שאלה אישית, עמרי: אמרת שעבדת בתור רואה חשבון עבור חברת ביטוח כלשהי (או משהו בסגנון). מפאת גילך, ארשה לעצמי להניח שזה לא היה בתפקיד בכיר במיוחד. נניח והתקדמת במערכת, והגעת לתפקיד מתקדם, ופתאום נתקלת במשהו בסגנון אותן "קונספירציות" שאני מדבר עליהן. האם תמהר לחשוף אותה, בידיעה שאף חברה כנראה לא תעסיק אותך בתפקיד בכיר לאחר מכן?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

גם בפנסיה אתה רואה תוצר

חסכת X כסף - תקבל Y קיצבה לחודש לכל ימי חייך

אתה מתקשה להבין למה Y ולא Z למרות שאין לך (ולי) את הידע הנדרש לביצוע החישוב

וגם כשאתה מקבל הסברים, אתה ממשיך להתעקש שZ יותר נכון מY.

והטיעון שלך?

"בגלל בעלי ההון והמשת"פים שלהם בפיקוח ובאוצר"

נו באמת.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

^^^

נו, זו תגובה קלאסית של תאוריית קונספירציה: העובדה שאין הוכחות מוכיחה שיש קונספירציה, כי אם לא היתה קונספירציה היו הוכחות... מעצם טיבה, אי אפשר להפריך תאוריית קונספירציה. כל ההוכחות שיש נגדה פוברקו ע"י הקונספירציה ואין הוכחות לקונספירציה בגלל הסתרה של הקונספירציה.

הקונספירציה הזו, כמובן, לא מכה רק את כל חברות הביטוח בארץ אלא את כל חברות הביטוח בעולם. כמובן שלאף אחד מהאנשים שעובדים שם אין מצפון, כולל כאלו שכבר יצאו לפנסיה ואין להם ממה לחשוש. אבל הקונספירציה הסודית הזו, שורדת כבר עשרות שנים, כל כך שקופה וברורה שאפילו הדיוט חסר כל הבנה בתחום מצליח בקלות לראות דרכה.

איך אפשר להגיב לזה בדרך שאינה פפפפפחחחחחחח?

בוודאי. אתה ברצינות רוצה להכנס לדיון הזה, עם העונשים המגוחכים שמוטלים על פושעים, לרוב במסגרת עסקת טיעון בברכת הפרקליטות?

עדיין קישקוש. נהג דורס שני אנשים ומקבל שישה חודשי עבודות שירות - עונש מגוחך. זה בגלל שהפרקליט רוצה לעבוד אצלו אח"כ? גם אם אותו עבריין הוא בסה"כ שכיר שהכנסתו מתחת לממוצע והוא לא מעסיק אף אחד? תפסיק עם השטויות.

ומה עם ה80% שלא נבדקו כלל בתואנות שונות?

מה, לא קראת?

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4453165,00.html

ב- 5,223 מהתלונות הוחלט שלא להתערב, בין היתר, בשל חוסר פעילות של המתלונן, או שלא היתה מחלוקת על עמדת חברת הביטוח, או שלא ניתן היה להכריע.

אתה פונה למתלונן בבקשה לפרטים ולא מקבל שום תשובה. איך אפשר לבדוק? המתלונן וחברת הביטוח מסכימים, מה יש לבדוק? "תואנות שונות", עאלק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בקיצור, הבנו. אני דביל שלא מבין כלום, הכל אצלנו בסדר, כל החברות צדיקות ואני סתם מתלונן.

ובינתיים, למרות שנעשה כל דבר שאפשר לטובת האזרח הפשוט לדבריך, הפערים לא רק נשמרים אלא אף הולכים ומעמיקים. קנאה? לא אכפת לי כשלאחר יש יותר, אם זה לא על חשבוני. בינתיים בעולמינו יש (בכל רגע נתון) מלאי סופי של משאבים ושעות עבודה.

מיצינו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הפערים בין עשירים לכלל הציבור לא מעניין. מה שמעניין זה איך הישראלי הממוצע היום לעומת אתמול (ולפני שנה ועשר).

לא.

זה מה שמעניין את העושים שימוש בסטטיסטיקות כדי להעביר את למציאות מצג נורמליזציה.

ממוצע הוא נתון שקרי שגורם לאשליה של צימצום בעיות רחבות בטווח הבינוני, והסתרת/התעלמות מלא מעט בעיות חמורות של לא מעט אנשים בתחתית.

מה שבאמת מעניין זה איך המציאות תהיה אם נשנה את האיזונים כדי באמת לצמצם חוסר צדק בפועל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

^^^

אוי, בחייך. העובדה שיש אנשים עשירים ואנשים עניים היא, לדעתך, חוסר צדק? מה יש, כולם צריכים לקבל בדיוק אותו הדבר? האינסטלטור שפותח לך את הסתימה ברגע וזה שמחרב לך חצי בית ועדיין לא פותח אותה שווים בדיוק אותו הדבר? זכור שלא מעט מהעשירים הגיעו למצבם בזכות עצמם ולא ירשו את כספם.

אבלאי שיוויון במשאבים כלכליים אינו חוסר הצדק היחיד. אתה יודע שיש אנשים יפים ואנשים מכוערים? אנשים בריאים ואנשים חולים? אנשים שיהיו שמנים ולא משנה מה יעשו (לא כולל מעורבות רפואית דרסטית) ואנשים שכמעט ולא מסוגלים להשמין? אנשים עם יכולות ספורטיביות ואנשים נטולי כל יכולת? בעלי כישרונות אומנותיים וחסרי כשרונות? גבוהים ונמוכים? חכמים וטפשים? אז בוא נדאג לצדק כמו שצריך! נכער את היפים ונייפה את המכוערים, ננמיך את הגבוהים ונגביה את הנמוכים, נטפש (המצאתי מילה. למה, רק לבן יהודה מותר?) את החכמים ונחכים את הטפשים - טוב, אני לא חושב שזה אפשרי, אז רק נטפש את החכמים. נחליא את הבריאים, נשמין את הרזים וכולם יהיו שווים!

כי צדק צריך להיות.

ויק, משאבים מוגבלים? ואללה. אז אם אני קונה , למשל, אני גוזל אותו ממישהו אחר? כשאני אוכל, מישהו אחר צריך לרעוב כי אכלתי את הארוחה שלו?

מה פתאום. אם זה היה כך, מזמן כבר היינו גוועים ברעב, הרי כל שנה יש יותר בני אדם בחיים והמשאבים מוגבלים. כמות מוגבלת חלקי מספר הולך וגדל נותנת משאבים הולכים וקטנים לכל אדם, אבל בפועל, לכל אחד מאיתנו יש יותר. לא מאמין? תשאל את ההורים שלך ואת הסבים שלך ותראה.

כי יש דבר כזה שנקרא צמיחה. אנחנו עושים יותר בכל שנה. אמנם יש אנשים שמקבלים פרוסה קטנה יותר מהעוגה, אבל העוגה עצמה גדלה - פרוסה קטנה מעוגה גדולה היא עדיין יותר מפרוסה גדולה קצת יותר מעוגה הרבה יותר קטנה.

שוב: לשכבות החלשות יש היום יותר מכפי שהיה להן לפני עשור, עוד יותר מלפני שני עשורים, עוד עוד יותר מלפני שלושה עשורים וכך הלאה. אובייקטיבית, מצבן היום טוב יותר מכפי שהיה אי פעם. אז מה אם הפערים גדלים? אתה צריך את העשירים כדי שהמצב שלך ישתפר, הרי מישהו צריך להשקיע כדי לייצר את הצמיחה הזו. כל מדינה שנלחמה בשכבות החזקות שלה למען השכבות החלשות שלה הביאה בסופו של דבר לפגיעה באותן שכבות חלשות. שוב, יש לך בדיוק עכשיו את ונצואלה כדוגמה מושלמת.

אם פערים עדיין מטרידים אותך, קח בחשבון שהמצב שלך, גם אם אתה בעשירון התחתון, טוב יותר בצורה משמעותית מאשר לפנות שני שלישים מאוכלוסיית העולם. כמעט כל תושבי אפריקה וחלק לא קטן מתושבי אסיה יסכימו להתחלף אותך מיד. עבורם, אתה העשירים שמשמינים על חשבונם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא כל מי שמתלונן על המערכת הוא בהכרח טמבל שמאמין בקונספירציות.

לפני כמה שנים היה דיון כלכלי בין איסתרא לאיזה מישהו לא כל כך מוכר לא זוכר בדיוק על מה.

בדיון איסתרא התלהב איך שהוא הוציא מהבנק פתור מעמלות והנחות או משהו כזה, וגם היה משהו שקשור לסלולר.

בכל מקרה, הוא נפל על יריב חזק שעבד שם ומכיר את המערכת מבפנים ולכן בקלות העמיד אותו על תמימותו וטעויותיו.

הוא הסביר לו שלפקיד אין שום סמכות לתת לו הטבות וגם לא למנהל שלו ושכל אותן "הטבות" מתועדות וידועות לכל החברות והמחירים ביניהן מתואמים להפליא.

זה היה די משפיל, איסתרא הפסיק להגיב וברח עם הזנב בין הרגליים.

למה אני מספר את זה?

כי אני רוצה להגיד את הדבר הבא

למה: קיים מישהו מספיק חכם שיכול לנצח את איסתרא.

איסתרא אולי צודק בחלק מהדברים ובאמת מעניין לקרוא את ההודעות שלו אבל אני בטוח שבין השורות יש גם טעויות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

איסתרא, בכוונה כתבתי "כיום". ברור שאם אתה משווה בין תקופות זמן שונות, אתה מגיע לתוצאה שונה. העולם מתקדם טכנולוגית וכל הזמן מוצא דרכים למצות את משאביו בצורה יעילה יותר - אבל חלק גדל והולך מאותה צמיחה משרת חלק קטן והולך באוכלוסיה, ואם הצמיחה היתה משרתת את כולם במידה שוויונית רק קצת יותר, אזי רוב האנשים היו מרוויחים מכך - ואלה שהיו מפסידים, עדיין היו במצב טוב בהרבה ממצב הרוב המוחלט כיום.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...