יאיר לפיד: "נחליש את השקל, הוא חזק מדי. לא אגלה כיצד" - עמוד 2 - אקטואליה ותרבות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

יאיר לפיד: "נחליש את השקל, הוא חזק מדי. לא אגלה כיצד"


Art Tatum

Recommended Posts

השניה היא כמובן ספרד, מלכת התיירות העולמית.

קצת פרטים על ספרד. כלכלה ה-12 בגודלה בעולם והחמישית בגודלה באירופה.

הכנסות מתיירות כ-50 מיליארד יורו בשנה.

לגבי המחירים במלונות, אתמול חזרתי ממרידיאן ים המלח.

כוס קפה בלובי 13 ש"ח, מפתיע לא?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 244
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
סליחה, ישראל היא לא מעצמת יצור ויצוא.

הרי כל הזמן אומרים לנו שאנחנו מדינת היטק.

שמע אתה אחד הטיפשים. ישראל היא לא מעצמת יצור ויצוא? אז מה אנחנו, מעצמת צריכה כמו הודו או סין או ארה"ב?

כן, ישראל היא מדינת הייטק. ומי נראה לך שצורך את כל ההיי-טק הזה? 7 מיליון ישראלים?

ממה אתה חושב שחברות כמו אינטל, טבע, צ'קפוינט, וכו' מתפרנסות בישראל? אתה חושב שהן בכלל מוכרות משהו פה בארץ?

ישראל מייצאת בשנה בערך 50 מיליארד דולר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

דווקא אתה הוא זה שלא הבין את הנקודה (אבל ממהר לקרוא לאחרים טפשים - כיף לנהל פורום, נכון?): "מייצרת" הרבה "הייטק", אבל מעט מאוד מוצרי צריכה. מדינות שמתבססות על ייצור מקומי (פלוס יצוא) בהחלט עשויות להיות מעוניינות במטבע מקומי חלש - אבל כל מי שמייבא מוצרי צריכה, ובישראל מדובר ברוב המוחלט של התושבים, ייפגע מכך.

וגם בלי קשר לכך, זה עדיין לא משנה את העובדה שמי שמרוויח מהיצוא הזה, לפחות ישירות, הן בעיקר חברות גדולות, שבחלקן הגדול אינן ישראליות. הגדלת היצוא מישראל בדרך של החלשת השקל, בין אם זה יצוא של מוצרים פיזיים ובין אם מדובר במו"פ, עשויה לעודד את החברות הללו להשאר בישראל ולהעסיק יותר ישראלים - אבל הסיבה לכך תהיה העובדה הפשוטה שאת הרווח אותם יצואנים מקבלים בדולרים, אבל ההוצאות שלהם הן בשקלים, והיצוא "יעודד" רק אם שני המספרים הללו ישמרו על אותו יחס, וזה מחזיר אותנו בדיוק לנקודה של ארט.

אם לפיד רומז לכך שהדרך היחידה של למנוע אבטלה המונית עקב בריחת יצרנים\מפתחים לחו"ל (טבע, מישהו?) היא פגיעה מכוונת ברמת החיים של הישראלי הממוצע, מצבינו קשה בהרבה ממה שרובינו חושבים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חיזוק המטבע המקומי עשוי לפגוע באופן קשה ביצוא הפיזי, שכן כל דבר ניתן לייצר גם במקומות "זולים" יותר - אבל כמה יצוא פיזי כבר יש מישראל, שאינו מוצרים יחודיים (כמו למשל מוצרי ים המלח, שימצאו מקום בשוק בכל מקרה)?. היצוא הטכנולוגי הישראלי, שמתחרה בשווקים העולמיים על סמך איכותו ולא על סמך מחירו הזול, יפגע הרבה פחות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כל מי שמייבא מוצרי צריכה, ובישראל מדובר ברוב המוחלט של התושבים, ייפגע מכך.

הרוב המוחלט של התושבים בישראל לא מייבאים שום דבר. מי שמייבא זה יבואנים, והם אכן ייפגעו. אלא שמכיוון שכלכלת ישראל מבוססת בעיקר על ייצוא ולא על ייבוא, תזוזה של 0.1 ש"ח ביחס שקל/דולר תפגע הרבה יותר בייצוא ממה שהיא תפגע בייבוא.

וגם בלי קשר לכך, זה עדיין לא משנה את העובדה שמי שמרוויח מהיצוא הזה, לפחות ישירות, הן בעיקר חברות גדולות שבחלקן הגדול אינן ישראליות

טעות. מי שמרוויח מהיצוא הוא כל מי שעוסק בייצוא. רואה את הבאנר בראש האתר של Western Digital? זה ייצוא.

הגדלת היצוא מישראל בדרך של החלשת השקל, בין אם זה יצוא של מוצרים פיזיים ובין אם מדובר במו"פ, עשויה לעודד את החברות הללו להשאר בישראל ולהעסיק יותר ישראלים - אבל הסיבה לכך תהיה העובדה הפשוטה שאת הרווח אותם יצואנים מקבלים בדולרים, אבל ההוצאות שלהם הן בשקלים, והיצוא "יעודד" רק אם שני המספרים הללו ישמרו על אותו יחס, וזה מחזיר אותנו בדיוק לנקודה של ארט.

לארט אין נקודה כי ארט הוא אידיוט שלא מבין שום דבר בכלכלה (אופס אמרתי את זה שוב. אגב אני לא מנהל שום פורום כבר הרבה מאוד שנים).

לנקודה העקומה שאני חושב שניסית לטעון - אם אני מבין נכון, אתה אומר שתמיכה בייצוא תעודד חברות להשקיע יותר בישראל כי הן ירוויחו כאן יותר כסף (עד כאן זה בסדר), אבל איכשהו זה רע (???) כי הן לא עושות את זה מהמניעים הנכונים (???). הזוי.

אם לפיד רומז לכך שהדרך היחידה של ישראל למנוע אבטלה המונית עקב בריחת יצרנים\מפתחים לחו"ל (טבע, מישהו?) היא פגיעה מכוונת ברמת החיים של הישראלי הממוצע, מצבינו קשה בהרבה ממה שרובינו חושבים.

אין פה מה לרמוז. זה מאוד פשוט. טבע מעסיקה בישראל באופן ישיר 7,400 עובדים. אינטל מעסיקה בישראל 8,500 עובדים. מעסיקה בארץ 2,000 עובדים. צ'קפוינט מעסיקה 1,500 עובדים. כלומר באופן ישיר, ארבעת החברות האלו אחראיות למשהו כמו 20,000 מקומות עבודה ישירים, ועל זה צריך להוסיף עוד אלפי מקומות עבודה עקיפים של חברות שמספקות להן שירותים.

תעשה את החשבון, אני יודע שעשית חדוא 1.

היצוא הטכנולוגי הישראלי, שמתחרה בשווקים העולמיים על סמך איכותו ולא על סמך מחירו הזול, יפגע הרבה פחות.

ךםך. חברות גדולות הולכות לאיפה שכדאי, לא איפה שהמהנדסים חושבים שהם הכי חכמים. לראיה, מפעל 14 ננומטר שאינטל מקימה היום באירלנד, ולא בקרית גת.

החשבון פה הוא באמת נורא פשוט - ככל שהשקל חלש יותר, כך יצואנים מקבלים יותר שקלים על כל דולר שהם מוכרים, (והנה באה ההפתעה) - כך גדלים הרווחים שלהם וכך המס שהם משלמים למדינה גדול יותר.

לצורך העניין, אם הדולר יעלה מרמה של 3.5 ש"ח ל-3.7 ש"ח (שינוי בלתי מורגש לצרכן), זה יביא לעליה שנתית של קצת יותר מ-4 מיליארד ש"ח בייצוא ההייטק מישראל (שמסתכם ב-21 מיליארד דולר). תגזרו מזה לבד את המס שהמדינה תוכל לקבל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש מדינות עם ביקושים קשיחים למוצרים נדרשים. להם כנראה יש מטבע חזק

אבל בשביל זה צריך שקט מדיני וזה דבר שישראל לא כל כך חזקה בו.

למשל סעודיה ומדינות המפרץ שיש להם נפט או שוויץ שיש לה נופים ובנקאות.

גם בישראל יש לנו כמה מוצרים יחודיים, בתחום התיירות

הנצרות וישו, הכותל המערבי, איסלם ובהאים

אם היה כאן שלום יציב סביר להניח שהיינו מתפרנסים כולנו בעיקר מתיירות

נניח שכל קתולי בעולם היה בא לראות את הקבר של ישו...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ישראל לא מיצרת הרבה מוצרים פיזיים. רוב החברות הבינלאומיות רק מפתחות בארץ ואת היצור עושות במדינות אחרות. בעבר הייתה יכול לקנות ירקות ופירות תוצארת הארץ בהרבה מדינות באירופה, בשנים האחרונות הם עברו למקורות אחרים ואפילו לארץ עושים יבוא של גידולים שונים.

"חברות גדולות הולכות לאיפה שכדאי, לא איפה שהמהנדסים חושבים שהם הכי חכמים. לראיה, מפעל 14 ננומטר שאינטל מקימה היום באירלנד, ולא בקרית גת"

WTF? אין שום קשר בין הבחירה הזו של לנושא הדיון, לחברה הזו יש מפעלים בכל העולם וכל כמה זמן היא משדרגת אחד אחר. המפעל בארץ לא תוכנן ליצר ב 14NM וכרגע אין שום סיבה לשדרג אותו כי הוא יחסית חדש, עדיף להם קודם לשדרג חלק מהמפעלים בהודו שתהליך היצור שלהם פחות מתקדם.

רק שתבין כמה מה שאמרת לא הגיוני, חברה אמריקאית, המטבע באירלנד הוא יורו. היורו לא רק שיותר חזק מהשקל הוא גם יותר חזק מהדולר...אינטל בחרו במפעל הזה כי או שהיה להם מפעל קיים שהם שדרגו או שהמדינה שם נתנה להם דיל טוב (אותה סיבה שהמפעל בארץ שודרג ככה לפני כמה שנים).

ביום שישראל תיצר כמו קוריאה, , יפן וכו' יהיה אפשר להצדיק דיבורים על מטבע חלש יותר. המטבע שלנו בערך טוב, החלשה שלו תגרום נזק לכלכלה, גם ככה היחס בין ההכנסה השנתית לעלות המוצרים השונים בארץ נוראי.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מינימייזר, אני מתווכח עם נקודה אחת ויחידה מכל מה שאמרת: אם הדולר יעלה מ3.5 ל3.7 שקל (ואיתו גם שאר המטבעות בשיעור דומה) כמו שכתבת, סביר שהיבואנים ייקרו את כלל המחירים בשיעור דומה של כ6% - אמנם כעקרון הם צריכים לייקר רק את רכיב העלות בשביל לשמור על אותו הרווח (וגם זאת בהנחה שהצריכה לא תשתנה, אבל בוודאי שהיא תרד), אבל שנינו יודעים היטב שהם ינצלו את ההזדמנות כדי להגדיל גם את הרווחים תוך שמירה על אחוז רווח קבוע. היות והמשכורות לא יעלו במקביל (וזה מה שטענתי, ולא שהחברות "פועלות ממניעים לא נכונים" - אל תכניס מילים בפי), הרי שכוח הקניה של הישראלי הממוצע יפחת באותם 6% לערך כשמדובר במוצרי ייבוא.

בעצם, יש עוד נקודה שאפשר להתווכח איתה, והיא עניין המס. כמה מס משולם ע"י החברות הגדולות שהזכרת, כדי לעודד אותן להשאר בארץ? 3%? 5%? מתוך אותם מליארדים שאתה מזכיר, כמה באמת יגיע לקופת המדינה בצורת מס?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה טועה

היורו פוחת בשנים האחרונות בצורה חדה

השער שלו היה כ-6 ש"ח והיום מתנדנד 4.8-4.9

איפה הטעות פה? זה שההפרש קטן יותר מבעבר לא משנה את זה שהדולר חלש מהיורו (1$=3.6 שקל בערך).

אנשים פה התרגלו שדופקים אותם, קשה להם לחשוב על משהו אחר...המחירים פה דומים מאוד למחירים באנגליה וההפרש בהכנסה ענק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מה זה חלש מ...

הדינר הירדני שווה 5 ש"ח אז זה אומר שהוא חזק מהדולר או מהיורו ?

מה שקובע זה היחס בין השערים

אם יורו אחד היה שווה 6 ש"ח והיום 4.9 המשמעות היא שהשקל תוסף לעומת היורו

אם דולר היה שווה 5.0 ש"ח והיום רק 3.5.. גם כאן המשמעות היא תיסוף של השקל

לזה בדיוק מתכוון לפיד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

התגובה הראשונה שלי הייתה על המפעל החדש של באירופה ולמה בחרו לפתוח אותו באירופה ולא בישראל. רק ציינתי שזה לא קשור לדיון הזה כי הם פתחו במדינה עם מטבע שלא רק חזק מהשקל הוא גם חזק מהמטבע המקומי שלהם (תמיד דבר רע).

השקל נמצא במקום טוב ביחס למטבעות האלה, היצוא במצב יחסית טוב, בטוח יותר טוב מהמצב של השוק המקומי, העלה של המחירים בארץ יכולה לגרום לזק לא קטן וזה מה שיקרה עם הדולר יעלה חזרה ל- 4 שקל, אנחנו דיי על הגבול ביחס שבין הכנסה לעלות המוצרים השונים בשוק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אלא שמכיוון שכלכלת ישראל מבוססת בעיקר על ייצוא ולא על ייבוא, תזוזה של 0.1 ש"ח ביחס שקל/דולר תפגע הרבה יותר בייצוא ממה שהיא תפגע בייבוא.

האם זה באמת המצב? מה זה בכלל כלכלה שמבוססת על ייצוא לעומת כזו שמבוססת על ייבוא?

הנה מאמר מעניין בנושא:

https://orikatz.wordpress.com/2013/02/10/trad/

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...