האם המחירים בנדל"ן ירדו? - עמוד 12 - כללי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

האם המחירים בנדל"ן ירדו?


Second Edition

Recommended Posts

  • תגובות 192
  • נוצר
  • תגובה אחרונה
עם כל הכבוד לכתבה אחת - הבן אדם החזיק את כלכלת המדינה בזמן שכלכלות העולם התרסקו מסביבנו.

שאלה מעניינת היא איך מגדירים התרסקות של כלכלה.

כן, יש הרבה מדינות בעולם שמצבן רע, ואף הורע משמעותית בעקבות המשבר. אבל האם כולם ככה? ארצות הברית שבה החל המשבר, ולכאורה הייתה צריכה לסבול ממנו הכי קשה - האם מצבה כל-כך רע? כן - התמוטטו כמה בנקים, כן - נמחקו השקעו, וכן, פה ושם גם אנשים אמיתיים ולא "כרישים" איבדו כסף רב. אך מהרושם שקיבלתי מכמה ביקורים בשנים שאחרי המשבר, מעמד הביניים שם לא חי כל-כך רע, אלא בהרבה מובנים יותר טוב מבישראל. כנ"ל בחלק ניכר ממדינות אירופה המערבית.

אז מה בעצם משמעות הטיעון "הכלכלה שלנו יציבה וחזקה, בעוד כלכלות העולם התרסקו"?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אתה יכול גם לנסוע ליוון ולראות אנשים שחיים סבבה, וברמה גבוהה יותר מבישראל. זו לא אינדיקציה לכלום. שיעור האבטלה בארה"ב שילש את עצמו בעקבות המשבר (מכ-4% לכ-12%). מעמד הביניים שם תמיד חי די טוב, השאלה היא כמה אנשים נשארו חלק ממנו.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מעמד הביניים שם תמיד חי די טוב, השאלה היא כמה אנשים נשארו חלק ממנו.
אכן שאלה מעניינת. נניח שבמדינה אחת יש יותר אנשים במעמד הביניים (ביחס לעניים), מצד שני במדינה אחרת מעמד הביניים הוא אמיד יותר. אז איפה באופן כללי הכלכלה יותר חזקה?

אני לא חושב שמקבלים תמונה מספיק טובה ע"י התבוננות רק בפרמטרים בסיסיים מסדר ראשון כמו אחוז אבטלה, צמיחה שנתית, מספר עניים (שממילא נגזר מהשכר הממוצע).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יש להבדיל בין "חוזק" ל"יציבות". אם "חוזק" מתאר את מצבו של משק הבית הממוצע בימים כתיקונם (תחום שישראל אינה מצטיינת בו ביחס למערב), הרי ש"יציבות" מתארת את שיעור השינוי שיחול על אותו משק בית כשהמערכת הכלכלית תזדעזע לרעה עקב השפעה חיצונית כלשהי או בעיה פנימית שאיש לא זיהה. "חוזק" הוא מאפיין שתלוי בגורמים ארוכי-טווח ואף בגורמים החיצוניים למערכת מקבלי ההחלטות הכלכליות, למשל רמת ההשכלה במדינה או זמינות משאבי טבע בתחומה, ואילו יציבות תלוייה בעיקר במדיניות הכלכלית ובהחלטות של הבכירים באותה מערכת.

בישראל, בהבדל ממדינות רבות במערב, המשבר לא הרע את המצב במידה כה מוחשית כמו בשאר המדינות. את העובדה שהמצב הכלכלי כאן מלכתחילה היה גרוע יותר אין לזקוף לחובתו של פישר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 2 שבועות מאוחר יותר...
^מעניין אותי לשמוע את הדעה שלך . מה אתה חושב שיקרה ?.

מצד אחד המחירים מאוד גבוהים והריביות נמוכות . מה יקרה שהריבית תעלה ?. האם המחירים ימשיכו לעלות ? . יקפאו ?.

מצד שני 70% הם בעלי דירות , כביכול .. (כי עוד לא סיימו לשלם).

עושה רושם שמשהו יצא פה משליטה . אף אחד לא יודע באמת מה הם הנתונים .

דעתי, בשבתי כמומחוי?

כשהריבית תעלה, וזה לא יקרה בזמן הקרוב, המחירים יפסיקו לעלות. למה? כי מצד אחד, ריבית גבוהה יותר משמעה משכנתה יקרה יותר ומצד שני, ריבת גבוהה יותר משמעה יותר אפשרויות לחיסכון סולידי. אז יהיה קשה יותר לקנות דירה ויהיה פחות כדאי לקנות דירה. פחות ביקושים. אבל קבלנים לא יכולים להגיב מהר לשינוי בביקוש, קר תראה כמה זמן לקח להם להעלות את מספר התחלות הבניה מאז שהביקושים הגדולים התחילו. אז ההיצע לא ישתנה בהתחלה והמחירים ירדו.

ומה יקרה אז? לא יודע. השאלה היא האם זו בועה, ואז זה יכול להיגמר רע, אם יהיה לנו מזל, או מאוד רע, אם לא, או שעליית המחירים נבעה ממחסור אמתי בדירות ואז שום דבר רע לא יקרה.

- - - תגובה אוחדה: - - -

^ארהב הולכת לעלות את הריבית ..

זה כבר רשמי? כי אני מאוד מפחד מהרגע הזה. כרגע הכסף הזול מניע את הכלכלה האמריקאית, כשהריבית תעלה יתברר האם המשק האמריקאי כבר חזר למצב נורמלי ולא צריך יותר קביים בדמות ריבית נמוכה, או, כפי שאני חושש, ההתאוששות היתה מדומה וברגע שהריבית תעלה, הכל יקרוס. מצד שני, את צמצום ההרחבות הכמותיות הם עברו בשקט, אז אולי בכל זאת המצב שם השתפר.

- - - תגובה אוחדה: - - -

זליכה אמר שבזמנו הוא הלך לביבי ואמר לו שזה יהיה אסון להוריד את הריבית יותר מידי .

הנימוק שלו היה שהורדת הריבית תשלח את כל שוק ההון לשוק הנדלן ושהזוגות הצעירים לא יכולים להתחרות בשוק ההון .

אם זליכה אמר את זה לביבי, הוא טעה בכתובת. מי שמחתיט על גובה הריבית המשק הוא נגיד בנק , לא ראש הממשלה או שר האוצר. לממשלה אין שום השפעה על גובה הריבית. אחרי שממנים את הנגיד, הוא עצמאי לחלוטין.

- - - תגובה אוחדה: - - -

לא סתם פישר ברח לארה"ב, כנראה הוא כבר חישב את מספר האנשים שיהיו עלולים לרצוח אותו בעתיד.

גם כן, סופר דוקטור-פרופסור לכלכלה אולטרה טורבו 2.

מה זאת ציונות לעומת עוד כמה דולרים בבנק?

הציעו לו להיות המשנה לנגידת הפד, הבנק המרכזי האמריקאי. אחת מהמשרות הכי נחשבות שיש.

לפישר לא היתה ברירה אלא להוריד את הריבית. דירוג האשראי של טוב מאוד (AA), אם הריבית בארץ היתה גבוהה בצורה משמעותית מאשר בשאר המערב, משקיעים מכל העולם היו משקיעים את הכסף שלהם כאן כדי להרוויח מהריבית הגבוהה יחסית. כדי לעשות את זה הם היו צריכים לקנות שקלים תמורת מט"ח. עליית הביקוש לשקלים היתה מביאה לייסוף שער השקל, כלומר אותה כמות של שקלים היתה קונה כמות גדולה יותר של מט"ח. וזה אומר שכל היצואנים היו נדפקים - ההוצאות שלהם בחלקן בשקלים, שעכשיו יותר יקרים, אבל ההכנסות שלהם במטבע זר, ששווה פחות. גם התעשייה המקומית היתה נדפקת, אם היא מתחרה ביבוא, כי כשהשקל מתחזק, הייבוא מוזל. אז האבטלה היתה מזנקת.

פישר כבר אמר שלו הוא לא היה מוריד את הריבית, מחירי הדירות היו זולים יותר, אבל לאנשים לא היה מספיק כסף כדי לקנות אותן.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עליית הביקוש לשקלים היתה מביאה לייסוף שער השקל, כלומר אותה כמות של שקלים היתה קונה כמות גדולה יותר של מט"ח. וזה אומר שכל היצואנים היו נדפקים - ההוצאות שלהם בחלקן בשקלים, שעכשיו יותר יקרים, אבל ההכנסות שלהם במטבע זר, ששווה פחות. גם התעשייה המקומית היתה נדפקת, אם היא מתחרה ביבוא, כי כשהשקל מתחזק, הייבוא מוזל. אז האבטלה היתה מזנקת.
למרות זאת, יש שלא מסכימים שזה היה עניין של "אין ברירה". היצואנים היו סובלים, היבואנים היו מרוויחים. תעשייה שמתחרה בייבוא הייתה סובלת, תעשייה שבנויה על ייבוא הייתה מרוויחה. האבטלה אולי הייתה יותר גבוהה אך יוקר המחיה (לא רק הדירות) אולי יותר נמוך. מה טוב יותר?

איפשהו יש הנחה סמויה שתמיד אוטומטית יש לעודד יצוא (בלי קשר לפרמטרים האחרים במשק), והנחה נוספת שהדרך המרכזית שביה יש לעשות זאת היא באמצעות שמירת שער חליפין "נוח". אני לא בטוח ששתי ההנחות נכונות אוניברסלית.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יבואנים מעסיקים הרבה הרבה פחות עובדים מאשר יצואנים, כי יבואנים לא צריכים לייצר. רוצה דוגמה למה שיכול לקרות במצב הזה? בבקשה.

הכלכלה שלנו לא בדרך להתרסקות אפשרית כשעם ישראל חייב מאות מיליארדים לבנק ותלוי במספר מצומצם של מעסיקים?

אפילו לא קרוב. עם ישראל חייב מאות מיליארדים לבנקים, אבל יש לו נכסים בשווי אלפי מיליארדים. החוב של משקי הבית, לפי דו"ח שבנק ישראל פרסם לא מזמן, הוא בארך 40% מהתמ"ג שלנו. תשווה את זה לבערך 55% בגרמניה, הכלכלה החזקה באירופה, 80% בארה"ב, 95% בקנדה או יותר ממאה אחוז בבריטניה (כל המספרים מהזיכרון, יכול להיות שטעיתי בכמה אחוזים לפה או לשם). ומספר מצומצם של מעסיקים? מה, יש בארץ מספר גדול יותר של חברות ענק מאשר במקומות אחרים?

בינתיים המשק ממשיך לצמוח, התמ"ג לנפש מעולם לא היה גבוה כל כך, המשכורות ממשיכות לעלות ריאלית (גם ממוצע וגם חציון), האבטלה בשפל של כל הזמנים, ההשתתפות בכח העבודה בשיא של כל הזמנים, רמת החיים עולה, החוב החיצוני בירידה מתמדת (ונמוך יותר מאשר רוב מדינות המערב), העוני בירידה (למרות שקו העוני עולה, כתוצאה מעליית השכר החציוני), האינפלציה נמוכה - למעשה, למעט מחירי הדיור, כל האינדיקטורים הכלכליים מראים על שיפור עקבי במצב.

אז איזו התרסקות?

- - - תגובה אוחדה: - - -

או . שלום לך .. לאן ברחת ?.

http://www.bizportal.co.il/wallstreet/news/article/404487

ואיך אי-אפשר בלי חבר שלנו , פישר -

http://www.themarker.com/news/1.2461496

הדבר המעצבן הזה שנקרא "חיים"... לא משאיר זמן לאינטרנט.

לפי הידיעה מלפני כחצי שנה בדהמרקר, חושבים על העלאת ריבית, אבל לפי הידיעה העדכנית מהביזפורטל, זה מאוד לא סביר:

בנאומיה האחרונים, ג'נט יילן ראש הפד טענה כי קיימים שני סממנים שונים עליהם הבנק המרכזי מסתמך בהחלטה על העת הנכונה להעלאת הריבית. שני הסממנים הם שיעור אבטלה נמוכים ועמידה ביעדי האינפלציה בת 2% בשנה. עם זאת עד כה, המגמות הקיימות בשני הסממנים הפוכות.
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יבואנים מעסיקים הרבה הרבה פחות עובדים מאשר יצואנים, כי יבואנים לא צריכים לייצר. רוצה דוגמה למה שיכול לקרות במצב הזה? בבקשה.
ומה לגבי תעשייה שבנויה על ייבוא לעומת כזו שמתחרה בה? מה לגבי מסחר ושירותים מקומיים?
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לפי אורך התגובות שאתה כותב בשעות הלילה הרבה חיים אין לך. אתה מכיר הרבה אנשים שהשכר הריאלי שלהם עולה בהתמדה? כי לפי הנתונים שפורסמו השכר ברוב הענפים תקוע בערך עשור. אתה מכיר הרבה שמסוגלים לממש נכסים כדי להקטין את החובות לבנק? אני אלך למכור את הרכב שלי ואשתמש ב... אה, אופס. יש לך הרבה נכסים? אצל מי הנכסים האלה נמצאים? אצלי בטוח לא. גם אצל אנשים שאני עובדים איתם אין נכסים. כל מיני חברה כאלה שמרוויחים 20 אלף בחודש וגרים אצל ההורים יחד האישה והילד. אין ספק שיש בארץ לא מעט ישראלים עם נכסים, אבל אני מוכן להמר שרובם לא בגילאים 30-40. אבטלה נמוכה? מאות אלפי ישראלים עובדים במשרה חלקית. מאות אלפי ישראלים מעוסקים במשרה מלאה בשכר מינימום או כמה שקלים יותר. אחוז אבטלה זה הקשקוש הגדול ביותר שיש. עלייה ברמת חיים נובעת מהתקדמות טכנולוגית. בטח לא בגלל מדיניות הממשלה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

חיים יש, אבל לא בלילה. חיים בלילה זה או כאלו שיכולים להרשות לעצמם לצאת לבלות עד הבוקר או ערפדים - ואני לא זה ולא זה. אבל הפסקתי לכתוב בגלל שיש יותר חיים, הרי כבר מזמן לא ראית שכתבתי באמצע הלילה.

מכיר? לא. אבל לכן זה ממוצע - חיים נשאר אם אותה משכורת, אבל שמעון קיבל תוספת. בממוצע השכר עלה. חושב שרק העשירים מקבלים תוספות והם אלו שמעלים את הממוצע? אז גם החציון עלה ואפילו יותר מהממוצע, ועל החציון המשכורות בקצות הסקאלה לא משפיעות. השכר הממוצע לא עלה בעשור האחרון? טעות:

http://boi.gov.il/he/DataAndStatistics/Pages/SeriesGraph.aspx?SeriesCode=IRW.M_SA&DateStart=01/01/2005&DateEnd=31/12/2014&Level=4&Sid=16

ואם לוקחים את הזמן בו ביבי היה ראש הממשלה, זה עוד יותר בולט:

http://boi.gov.il/he/DataAndStatistics/Pages/SeriesGraph.aspx?SeriesCode=IRW.M_SA&DateStart=01/06/2009&DateEnd=31/12/2014&Level=4&Sid=16

או שמא הוא אחראי גם על אולמרט?

נכון, בעלי נכסים הם בד:"כ מבוגרים יותר, באזור גיל 50, כשההכנסות מגיעות לשיא וההוצאות למינימום. מצד שני, חלק לא קטן מהחוב לבנקים הוא שלהם. זה שאתה לא מכיר אותם, לא אומר שהם לא קיימים.

משרות חלקיות? גם לא נכון, אין שום עליה בשיעור המשרות החלקיות במשק (תצטרך להאמין לי בינתיים כי אני לא מצליח להעלות את הגרף הזה. בטח יעבוד מאוחר יותר). שכר מינימום? נכון מאוד. אבל אלו אנשים שלא עבדו קודם, המעבר מקצבה נמוכה לשכר מינימום נמוך אבל עדיין גבוה יותר מהקצבה בהחלט משפר את מצבם. מה חשבת, שמי שלא עבד עד עכשיו יתחיל לעבוד ישר כמנכ"ל בשכר של עשירון עליון? ועדיין, למרות שנוספו הרבה עובדים בשכר נמוך, שגוררים את השכר הממוצע כלפי מטה, הוא עדיין עלה.

עליה ברמת החיים נובעת גם מהתקדמות טכנולוגית, אין ספק, אבל לו השכר היה יורד והאבטלה גואה, לאנשים לא היה כסף לרכוש התקדמות טכנולוגית. זה ממש נחמד שיצא 9, אבל זה לא עוזר למי שלא יכול להרשות אותו לעצמו. אבל השכר עולה והאבטלה יורדת (במקביל לעליה בהשתתפות בכח העבודה), מה שמאפשר לאנשים לרכוש לעצמם את האייפון הזה (אפילו שהוא עוד לא קיים).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא מצאתי דרך לקשר ישירות לגרף, אז צריך קצת לעבוד. מתחילים כאן:

http://www.boi.org.il/he/DataAndStatistics/Pages/IndicatorsDynamic.aspx?Level=2&IndicatorId=1&Sid=5

הולכים לסעיף 7. שיעור המועסקים הישראלים שעבדו חלקית ואז ניגשים לגרף משמאל וגוררים את נק' ההתחלה שלו לאמצע 2009. הפתעה - אחוז המשרות החלקיות דווקא יורד בעקביות. אתה יכול גם לבחור להתחיל בנקודת זמן אחרת, אם אתה מעדיף, ועדיין אין שום עליה באחוז המשרות החלקיות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...