זה רק אני וה NAS שלי ..... או, איך התחלתי עם דיסק וסיימתי עם NAS - ספקים ומארזים - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

זה רק אני וה NAS שלי ..... או, איך התחלתי עם דיסק וסיימתי עם NAS


ben-zone
 Share

Recommended Posts

(הערת פתיחה : לא יהיה כאן פירוט של איך הורכב המארז, צילומי קירבה של משחה טרמית וכיו'ב. אמנם תהיה מעט פורנוגרפיה מצולמת אבל העיקר כאן מבחינתי זה להעביר את הפתרון שהגעתי אליו, את הסיבות, את המחשבות ומה בוצע, כי הפתרון קצת שונה מהמקובל).

ומעשה שהיה כך היה -

דיסק 3T שלי התמלא. גם זה קורה. במחשבה ראשונה רציתי לרכוש אחד נוסף, אך מחשבה שניה הראתה שהמארז שלי לא ממש בנוי לזה. התחלתי לגלגל אופציות שונות (ותודה לחרט על העזרה) וזה מה שעלה:

מה אני רוצה :

- מערכת שמסוגלת להכיל מספר רב של דיסקים

- מערכת שתתמוך בדיסקים מגדלים שונים (היום יש לי 3T אבל ברגע ש 4T יהיו זמינים בארץ לא רוצה בצורך להחליף את כולם או לרכוש נוספים רק של 3T).

- כמובן, יכולת שיתוף טובה ברשת הביתית.

- יכולת התאוששות מכשל של דיסק (אחד מספיק לי)

נושא יכולת ההתאוששות הפיל את ה JBODים (וגם העובדה שככל שתוסיף דיסקים כך תגדיל את סיכוי הכשל של המערכת כמכלול). מערכי RAID למיניהם ולסוגיהם (מוכנים מראש, מחשב + תוכנת RAID, מחשב + לינוקס ושמוש ב mdadm בסנוי בקרנל וכו') נופלים על גודל דיסקים דינמי.

מה אני מכיר :


  • אני מכיר וספציפית ARCH. המחשב שלי מריץ כבר כ 4 שנים. המחשב של הבת שלי מריץ כבר כ 3 שנים. בשני המקרים מדובר על ARCH שעובר שידרוגים חודשיים ללא טראומות מיוחדות, כולל השינויים האחרונים.
  • אני אוהב להרכיב מחשבים במו ידי.
  • לינוקס + הרכבה = NAS תוצרת בית.
    מה אני צריך :
  • מארז קטן ככל האפשר אבל עם מקסימום מקום לכונני 3.5”.
  • לוח אם שיתאים למארז (mITX או mATX) עם מספר גבוה של יציאות SATA3 (לא עניין אותי SATA2) ויציאות USB3.
  • המערכת תותקן כל DOK אז גם DOK מתאים (מצד אחד לא רציתי ל”בזבז” מיקום של 3.5” ומצד שני אין לי צורך במהירות של דיסק רגיל ובטח לא של SSD. המחשב יעלה, מה שצריך יטען לזכרון וזהו זה).
  • מלוח האם יגזרו המעבד (מינימום הספק. אין צורך בביצועים) וזכרון.
  • השתוף ברשת יהיה עם NFS (עד שלב זה עבדתי רק עם SAMBA ולו בגלל מחשב XP שגם יש לי בבית).
  • אבל … איך מנהלים את הדיסקים ? איך מוודאים יתירות והתאוששות ?
    קצת שיטוטים ברשת וחיפושים סביב RAID הביאו אותי ל snapRAID שפרטים עליו כאן - http://snapraid.sourceforge.net/
    היתרונות מבחינתי :
  • ניהול של דיסקים בגדלים שונים (האילוץ היחידי הוא שדיסק הפריטי יהיה לפחות זהה בגודלו לדיסק הדטה הגדול ביותר).
  • אפשר לצרף למערכת דיסקים עם מידע קיים.
  • המערכת "מתלבשת" על מערכת הקבצים הקיימת שלך. בסה'כ נוסף דיסק פריטי. מעבר לזה הכל כרגיל. גם אם נהרסו יותר דיסקים ממה שניתן להתאושש ממנו (אפשר עד 2 דיסקים. אני בניתיר ק דיסק פריטי אחד) האחרים מבחינתך ימשיכו לתפקד כרגיל.
  • יש אלמנט של "גיבוי" כי בגלל צורת העבודה, כל עוד לא בצעת Snap עדכני, ניתן לשחזר קבצים שנמחקו.
  • מערכת פשוטה שרצה תחת סביבה שאני מכיר.
    חסרונות אפשריים :
  • לא מדובר על מערך RAID בזמן אמת. המערכת כשמה כן היא – סנאפשוטס תקופתיים ומערכת היתירות מעודכנת לסנאפ האחרון. זה לא מפריע במערכות עם עדכון איטי/תקופתי (כמו אצלי). מתאים למי שרוצה להגן על מערכות קבצים די סטטיים.
  • לא תומך ב*כל* מערכת קבצים (מסיבות מובנות) אבל תומך ב EXT4 שמה אני משתמש שנים באופן בלעדי.

מי שרוצה יכול לקרוא באתר שקישרתי אליו לגבי המערכת, כולל השוואות למערכות אחרות.

ועכשיו, לביצוע.

דבר ראשון הייתי צריך להחליט על החומרה המדוברת. האמת – לא היה לי מושג. שלחתי לחמי על פני המים כאן וקיבלתי תגובה אחת של RSM ששמה אותי בכיוון הנכון. תכל'ס התברר לי שלוחות מבוססי A75 של AMD הם הכיוון שלי (עם 6 יציאות SATA3 ו 4 יציאות USB3).

בסופו של דבר נרכש :


  • מארז : Define Mini
  • מעבד : A4 3300
  • לוח אם : GA-A75M-D2H
  • זכרון : Transcend 4GB 1333
  • ספק : Seasonic M12II-520
  • DOK : Voyager Short 32GB
    בשלב זה לא רכשתי דיסקים קשיחים. קודם רציתי להרכיב ולראושת שהקונצפט בכלל עובד.

חלוקת הרכישות :


  • לוח אם מאייבורי.
  • מעבד מ RSM
  • כל היתר מ KSP.

וכשהכל הגיע (לרכישה אחת לקח יותר משבועיים להגיע) זה נראה כך :

(בינתיים בלבוש מלא. הפורנוגרפיה – בהמשך).

i-WnGPxxw-L.jpg

(חדי העין ישימו לב שיש שם רכיב שלא הוזכר ברשימה ולא ברור מה הוא שייך. מייד ההסבר).

בינתיים, ועד שיגיעו הרכיבים, הייתי צריך לתפור את בעיית ההתקנה. מאיזו מדיה להתקין ? כונן CD/DVD לא מתוכנן למחשב הזה ולא היה לי חשק לפרק מאחד המחשבים האחרים לצורך ההתקנה ואז להחזיר. DOK ספייר לא היה לי בבית ולגבות אחד קיים ולהשתמש בו ואז להחזיר החומר אליו – גם לא היה לי חשק.

ואז נזכרתי שיש לי מלא כרטיסי SD ו SDHC למצלמה וקוראי כרטיסים ישנים שבזמנו קיבלתי אתם. אז לקחתי כרטיס אחד SD של 2GB וקורא כרטיסים (בטח USB1.1 אבל זה רק להתקנה ולא חשוב. בטח לא בהתקנה הנוכחית של ARCH שבעיקר פונה לרשת. זה הרכיב הסונף שאפשר לראות בצלום נשען על מארז הזכרון). הורדתי התקנה עדכנית של ARCH ולפי ההוראות התקנתי עליו ובדקתי על המחשב שלי שאכן ניתן לבצע ממנו בוט. יש !

החלקים הגיעו, ודבר ראשון פירמטתי את את ה DOK לשתי מחיצות EXT4 (/ ו home/) להתקנה בסיסית של ARCH.

ואז הגיע שלב ההרכבה, ובשבילכם, קצת פורנוגרפיה של גמר הרכבה :

i-kTCvKzZ-L.jpg

ניתן לראות בצד זה למעלה את מדית ההתקנה במקומה.

i-RjhCdmq-L.jpg

כאן ניתן לראות למעלה את ה DOK עליו הותקנה המערכת. בחיי יום יום הוא מחובר מאחור.

להדגיש – המערכת מיועדת לעבוד Headless (ללא מסך, מקלדת, עכבר). לצורך ההתקנה הועברו אליה בשלב זה הנ'ל מהמחשב שלי.

עכשיו, שנגמרה הבניה נשאר להתקין.

בארץ' כל מה שצריך זה לפנות לוויקי, לחפש את הנושא המתאים (במקרה זה המדריך למתקין המתחיל) ולעבוד לפיו. ארץ' שינתה לאחרונה את שיטת ההתקנה ועברה להתקנה ידנית כמעט לחלוטין. בנגוד לכל הבכי שנשמע, הניסיון שלי מעולה. ההתקנה קלה ומהירה, ללא הפתעות. פשוט – עקבו אחרי המדריך !. נכון, צריך להכיר לפחות עורך טקסט אחד (אני משתמש ב nano) אבל מי שלא יודע זאת, באמת ובאמת אין לו מה לחפש בארץ'.

הבעיות שכן נתקלתי בהן :

GRUB (מדובר ב 2) סרב להתקין עצמו על ה DOK. הותקן syslinux ובזה הסתיים העניין.

בעת ההתקנה ה DOK הוכר כ /dev/sdb ומדית ההתקנה הוכרה כ a. אבל אחרי ההתקנה הוצאה המדיה שלה, ואז ה DOK הפך להיות a וsyslinux לא מצא את b שהוגדר לו. בוט פשוט ממדית התקנה, תקון ההגדרות והבעייה נפתרה. (חזר על עצמו כשהוספו הדיסקים בהמשך, נפתר באותה דרך).

ובהזדמנות זו ובאותו הקשר אזכיר שבעת הגדרת fstab רצוי לבצע עיגון (mount) לכתובות קבועות כי מיקומי הדיסק בהחלט יכולים להשתנות. כתובת קובע יכולה להיות או UUID שחסרונותיו הם שזו מחרוזת ארוכה חסרת משמעות ואל נוחה לשמוש ובנוסף, הוא ישתנה אם בעתיד תרמט מחדש את המחיצה. או Label שהוא קצר, משמעותי (אתה נותן אותו) ולא משתנה אלא אם אתה תשנה אותו. אני משתמב ב Label לכל ה mount שלי.

אז יש כבר מערכת עובדת מה DOK נשאר ללטש. התקנתיX ו KDE (לא הכל) כדי ש"יהיה" ושועלאש. מה שיותר חשוב התקנתי ssh לצורך התחברות למחשב כשינותקו ממנו אמצעי הקלט/פלט. נתקתי אותם, התחברתי אליו מהמחשב שלי. אפשר להמשיך.

להמשיך – הותקנו הדיסקים.

דיסק אחד הוא דיסק 3T הנוכחי שעבר מהמחשב שלי ודיסק נוסף חדש (בפועל יש שניים חדשים ויהיו בהמשך 3 דיסקים במחשב בשלב זה, כי אחרת מה עשיתי ? אך הדיסק הנוכי כשל ונשלח אחר כבוד להחלפה במסגרת אחריות).

הותקן SnapRAID והורצה בנייית דיסק ה parity (נמשכה כ 10 שעות עבור 3T).

הלאה. מה עוד נשאר ? אהה .. NFS. שוב, הוויקי של ארץ' בא לעזרתי ובזמן קצר הותקן והופעל שרת NFS על המחשב החדש וקליינט NFS על המחשב שלי (ובהמשך גם של הבת).

לצורך עיגון מחיצות הרשת החדשות וכדי שיהיה אוטומטי וידע לטפל בשרת שאולי יהיה דלוק ואולי לא נבחר autofs התקנה והגדרה קצרה (וויקי, כבר אמרתי ?) ו audacious מנגן לי מה NAS. (בעייה קלה שיש היא ש autofs כרגע עיגון לכל מה שיש לי בקובץ ה HOSTS ומכיוון שאני משתמש בו לצורך סנון אתרים בסיסי [הפנייה ל 127.0.0.1] יש לי אוסף של אלפי עיגונים מוזרים. ייפתר ולא מפריע בשוטף).

אז זהו. יש NAS, קצת שונה. שיתפתי. ואם יש שאלות – אני כאן.

ולהשומע ינעם.

נערך על-ידי ben-zone
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 64
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

משתתפים בולטים בדיון

פרוייקט מעולה וכך גם המאמר עליו :xyxthumbs:

בקשר למארז, אני לא כזה משקיע בדברים האלה, מבחינתי הרבה גנריים עושים את העבודה טוב מאוד ל "network appliances" למיניהם. זה כולל גם NAS - רק שבמקרה הזה (שיש לנו יותר מ 1-2 קשיחים) יש גם צורך באוורור נורמלי לדיסקים. כמעט לכל מארז גנרי יש מאוורר קדמי, ואם הוא 120mm זה מספיק, אבל בהרבה יש בעיה שהפלסטיק הקדמי הוא אטום ולמאוורר הזה אין מאיפה להניס אוויר (חוץ מפתח קטן ולא קשור בתחתית של הפאנל). מארז גנרי אם פאנל קדמי שיש בו פתחי אוורור או רשתות יתן מספיק טוב לזה, במיוחד שבדרך כלל ב NAS הדבר היחיד שמתחמם משמעותית זה הדיסקים, המעבד כמעט קר, ואין כרטיס מסך

בקשר לשינויים האחרונים ב Arch :

דבר אחד שמפריע לי זה ש Arch יוצאים עכשו מ 2 הנחות שלא תמיד נכונות במקרה שלי :

הם מניחים שיש לי מחשב נוסף באותו מקום לפתוח עליו את מדריך ההתקנה. Gentoo כבר ב 2005 כללו בדיסק את המדריך בצורת HTML + Links כדיי לקרוא אותו, Arch לא חשבו על זה

הם מניחים שלכולם יש חיבור מהיר לאינטרנט כל הזמן. לא במקרה שלי, אני מתקין הרבה מחשבים offline - לפעמים ברשת ארגונית שאין לה יציאה לאינטרנט, לפעמים מסיבה אחרת שבגללה אין לי באותו מקום או זמן. ולא, אני לא רוצה לוותר על Arch גם למקומות האלה - מה שעשיתי זה להוריד את אתר המראה כולו (כ 40 GB) לדיסק קשיח חיצוני וכך יש לי אותו כמקור התקנה, גם בהתקנה הראשונית (שבדיסק ההתקנה אין את החבילות ל base) וגם להתקנת המערכת השלמה

דבר אחר שמפריע לא פחות זה השטויות שקורות אם ה Grub. ב Grub 0.x יש קובץ הגדרות פשוט ביותר להבנה ועריכה והוא menu.lst. ב Grub 2 המפתחים של Grub החליטו ליצור אוטומציה כלשהיא (שמיועדת להפצות כמו , ש "חושבות לבד"), שמייצרת את קובץ ה grub.cfg בצורה אוטומטית לפי קבצי הגדרות שנמצאים ב etc - בברירת מחדל הקובץ grub.cfg מכיל אזהרה לא לערוך אותו ידנית (למרות שניתן לעשות את זה בכל מקרה). אלא מה, גם grub.cfg וגם קובץ המקור ב etc, מסובכים ביותר, ענקיים, ולא פשוטים להבנה. הם פשוט לא מיועדים לזה שהמשתמש יגע בהם - בדיוק ההיפך המוחלט ממה שאמור להיות במערכת כמו Arch

עכשו לא רק זה, אלא גם שהקובץ ב etc שבור - יש בו סתם UUID לא קשור כלשהוא במלא מקומות (במקום ה UUID הנכון של מחיצת ה root), שכמובן לא עובד כשמנסים להפעיל מחדש את המחשב. על זה לא נאמר כלום בויקי. הפתרון שלי הוא להחליף את ה UUID בכל המקומות בקובץ אם sed - ראה כאן, אבל זה עדיין לא מסדר את הבעיה שהקובץ מסובך ברמות על

אני בעצמי על Arch אבל ההמלצה העיקרית שלי למערכת לאחרים היא Chakra - מבוססת Arch אבל הפיתוח שלה לא נעשה בדרך של אוכלי מוות

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

--^--

לגבי SATA3 :

- כי זה כבר ההווה. זה כבר לא העתיד.

- כי הדיסקים שלי תומכים בזה כבר עכשיו. למה להגביל אותם ?

- ובכלל, איזו סיבה יש לרכוש *היום* מוצר שלא תומך ב SATA3 ?

לגבי ספק :

- כי אני מעדיף בעקרון ספק איכותי שלא מועמס כדרך לשמור על הציוד שלי לאורך זמן.

- וגם בלי עקרונות, ספקים איכותיים אצלי חיים הרבה שנים. לך תדע למה הוא ישמש מחר.

- הספק עלה 420 ש'ח. כמה כבר אחסוך על ספק איכותי בהספק נמוך יותר ? 150 ש'ח ? ובנוסף זה גם לא יהיה ספק מודולרי. לא שווה לחסוך את ה 150 ש'ח האלה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לגבי SATA3 :

- כי זה כבר ההווה. זה כבר לא העתיד.

- כי הדיסקים שלי תומכים בזה כבר עכשיו. למה להגביל אותם ?

- ובכלל, איזו סיבה יש לרכוש *היום* מוצר שלא תומך ב SATA3 ?

- הגיוני

- אתה לא מבין בקשיחים ואפיקי התקשורת שלהם נכון?...

SATA מדור ראשון מספק לך 1.5GB (סיומת bit), מה שמקביל ל-192 MB (סיומת Byte).

SATA2 (דור שני) מספק לך 3GB, מה שמקביל ל-384MB.

SATA3 (דור שלישי, עליו אנחנו מדברים), מספק 6GB, מה שמקביל ל-768MB.

מזה ניתן להבין שאתה לא מבסיד ביצועים מכיוון שאין HDD לשוק הביתי שמגיע למהירויות כאלו (אני מדבר על SATA2), אז SATA3 מיותר למערכת שלא מיועד להיות בא .

היום SATA3 ב-HDD זה לא יותר מסתם גימיק שיווקי, זה לא שהם באמת מנצלים את זה (או מתקרבים לזה).

- סיבת החיסכון בכסף.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

בקר SATA III לא משפיע כהוא זה על כוננים מכאנים.

בדיוק כמו שאם תחבר את אחד מאלה:

Large-Steel-Tube-SH-LDP-.jpg

ליציאה הצרה בשפורפרת משחת שיניים:

pnt-tube.gif

המשחה לא תצא יותר מהר בגלל שהצינור הצר מתרחב בהמשך.

כוננים מכאנים לא מתקרבים לנצל את הרוחב של SATA II.

והעובדה ששמו עליהם בקר SATA III לא משנה שום דבר.

כוננים מכאנים עברו לSATA III כי מבחינת יצור הכל מתחלף לתקנים חדשים.

לא בגלל שיש בזה צורך למוצר כזה או אחר שאינו מסוגל להגיע למהירות גבוהה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

-- ^ -- -- ^ --

מה שהיה היה. מה שיהיה - לא ידוע. לכל היותר טעות ב "למה להגביל אותם" - אבל לא חשבתי שתיכנסו לענייני צנרת.

אז אני מבין שיש סיבה טובה *לא* לרכוש לוח שתומך ב SATA3 ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

לא מזיק שיש.

אבל מי שמחפש לחסוך(או לא לבזבז) על דברים שאין צורך היה אולי לוקח לוח מדורות קודמים ללא SATA III.

זה די והותר לשרת NAS.

השרת NAS שלך קצת בזבזני.

שטח מארז, עלות החלקים, צריכת חשמל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

פרוייקט יפה מאוד.

מה שאני כן ממליץ זה למקם מאוורר נוסף בגזרת הקשיחים. או שיזרוק עליהם אוויר או שימשוך מלפניהם (לכיוון פנים המארז).

מניסיון שלי קשיחים קרירים יותר מתקלקלים פחות.

RAID5 יכול היה להיות פיתרון טוב למערך של לפחות 3 קשיחים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

"השרת NAS שלך קצת בזבזני.

שטח מארז, עלות החלקים, צריכת חשמל."

אשמח להפנייה למארז קומפקטי יותר שייתן לי יכולת הרכבה של מספר דיסקים שכזה (כן, זה יגיע. מתחילים ב 3 וממשיכים ...).

עלות חלקים - כמבון שזכותו של כל בונה להרכיב כראות עיניו. ספק ג'נרי יחסוף הרבה כסף בשלב הראשון, ישן עם מיעוט חיבורים יחסוף כסף בשלב ראשון וכן הלאה.

לגבי צריכת החשמל - מה בדיוק בזבזני במערכת הזו ?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

"מה שאני כן ממליץ זה למקם מאוורר נוסף בגזרת הקשיחים" - המארז מגיע עם 2 מאוורים. אחורי וקדמי. הקדמי שבא עם המארז נמצא מול מארז 3.5" העליון ושם מיקמתי שניים מהדיסקים שלי. יש מיקום פנוי בחזית למאוורר נקדמי נוסף לפני מארז הדיסקים התחתון. (ויש 2 מיקומים פנויים נוספים - בצד העליון של המארז ובדופן ימין אם יידרש. אני בספק).

"RAID5 יכול היה להיות פיתרון טוב למערך של לפחות 3 קשיחים " - נכון אבל כמו שכתבתי, לא רלוונטי לי. RAID דורש מחיצות בגודל אחיד. זה אומר שכשיגיעו סוף סוף לארץ דיסקי 4T אצטרך להחליף את כל הדיסקים במארז או להמשיך להשתמש ב 4T בלבד. אחד השיקולים שלי היה תמיכה בגדלי דיסקים שונים.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

דבר ראשון, אחלה פרוייקט וביצוע.

לגבי מה שאמרו על המחיר, אני זוכר את השאלה שלך מפורום מפרטים והמחיר יצא סביב ה-1600-1700 שח ללא קשיחים.

יכול להיות שניתן לחסוך כ-300 שח בבחירת רכיבים אחרים, אבל השאלה כמו שאמרת, מה זה נותן?

מפרט מבוסס לא יתן פה יתרון, ויהיה יקר יותר - כי לוחות עם 6 חיבורי sata3 מבוססי עולים יותר מ-400 שח.

אני מבין שקראת לא מעט לפני הביצוע, תוכל לפרט את הביצועים של המערכת, ואם אתה יודע איפה היא עומדת מבחינת ביצועים מול פתרון raid מוכן?

הלינק שנתת לא זמין, יש מקום אחר בו ניתן לקרוא על ה-meatraid שתארת?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

הצטרפ/י לדיון

בשלב זה תוכל/י להצטרף לדיון, ולאחר מכן להצטרף לקהילה שלנו. אם כבר יש לך חשבון אצלנו, אנא התחבר/י עכשיו על מנת להגיב תחת שם המשתמש שלך.
לתשומת לבך: התגובה תופיע לגולשים לאחר אישור של צוות הנהלת הפורומים.

אורח
הוסף תגובה

×   התוכן שהודבק הוא עם עיצוב.   הסר עיצוב

  Only 75 emoji are allowed.

×   הקישור שלך הוטמע אוטומטית.   הצג כקישור רגיל

×   התוכן הקודם שלך שוחזר אוטומטית.   נקה הכל

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
  • צור חדש...