סוף סוף זה מתחיל - שיפוץ של ה-Kenwood KA-7100 - עמוד 4 - אודיו וקולנוע ביתי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

סוף סוף זה מתחיל - שיפוץ של ה-Kenwood KA-7100


anatoli

Recommended Posts

  • תגובות 64
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

לא רלוונטי. אם תחבר קבל ייתכן שתשרוף את המגבר (תלוי בערך של הקבל שתבחר). הסיבה שמודדים עם נגד ולא עם עומס אחר (גם סטנדרטי הוא לא נגד, הוא שילוב של קבלים נגדים וסלילים, היא כדי לקבל מדידה אובייקטיבית ביחס לעומס נתון. אם תמדוד עם עומס אחר מה שתקבל הוא מדידה שנכונה רק עבור ספציפי שאיתו מדדת. נכון שמדידה עם נגד לא נותנת את התמונה המלאה, אבל זה מידע שאפשר לקחת אותו תוך כדי הבנה של המגבלות של המדידה.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אבל אם המגבר אמור "לראות" קבל (=דרייבר אלקטרוסטטי) ולהגביר בהתאם ואני אמדוד עם נגד איך זה ייתן תוצאה אובייקטאיבית?

חוצמזה, יש בכלל נגדים שיכולים לעבוד עם עומס של כמה עשרות מגה-אומים? אני צריך למצוא את גרף העכבה של הsr007 אבל אני זוכר שזה מגיעים למספרים כאלה, בעיקר בבאס.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

סוף סוף החוגה הוחלפה. מצורפת תמונה של הלוח הקידמי עליו 2 החוגות החדשות. ניתן גם לראות כי יש בתמונה כמה מהקבלים החדשים של המגבר.

על הדרך נעשתה בדיקה לוודא שאין חלקים ש"תוקנו" בלוח הקידמי.

כל שנותר לי כעת הוא להחליף בהזדמנות את דיודת הזנר ה"מאולתרת" ששמתי בו, ולהוסיף קבל של 10נאנו בכניסה של המתח הגבוה. דברים קלים ומהירים שדורשים 2 הלחמות כל אחד.

img0449ce.th.jpg

אגב, הפרוייקט היה אמור להיגמר כבר לפני זמן מה, אך בדרך היו עוד 2 פרוייקטים קטנים יותר שדחו את זה. הראשון הוא ספק מעבדה כפול שרכשתי במצב סביר ודרש קצת עבודה עליו (http://www.eevblog.com/forum/index.php?topic=4482.0), השני מענין יותר ורלוונטי יותר עבור קוראי הפורום הזה והוא תיקון מגבר איכותי מאוד שמסיבה כלשהי נשרפו בו מספר רכיבים, הרחבה על כך ייתכן ותבוא בעתיד כשיהיה לי כח לרשום על העניין ;)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 1 שנה מאוחר יותר...

וואו איך שהזמן טס, לא להאמין שכבר עברה מעל לשנה מאז שרשמתי בדיון הזה בפעם האחרונה :)

אומנם אני עובד בימינו בעיקר על דברים אחרים, אבל בעיה ב-7100 החזירה אותי להתעסק איתו. הבעיה היא ניתוקים של שמאל מדיי פעם. משחק עם החוגות הראה שהבעיה היא כנראה ב-input selector. אז כמובן שניגשים ישר לעבודה. שוב ה-Hakko 470 הציל אותי בהוצאת הרכיב מהלוח (מדובר על רכיב עם מעל ל-20 רגליים), לאחר מכן פירקתי לגורמים וניקיתי עם ראש פוליש של הדרמל את כל המגעים הפנימיים (ללא שום חומרים כמובן) - עכשיו הכל מבריק כמו חדש ואין שום ניתוקים בשבוע האחרון מאז התיקון, נקווה שגם לא יהיו.

החלטתי על הדרך שאם כבר המגבר פתוח ועל השולחן, למה לא לבדוק גם שנקודת העבודה שלו תקינה?! התחלתי מבדיקת offset שהיה לגמרי בסדר עם 5mV בצד אחד, ו-12mV בצד השני. כיוונתי את שניהם קרוב יותר לאפס בשביל ההרגשה הטובה (גם 12mV זה רחוק מלהוות בעיה, אפילו בחיבור ישיר לאוזניות). השלב הבא הוא לבדוק את זרם ה-BIAS. זרם ה-BIAS במעגל הזה נקבע על ידי ה-vbe multiplier בכניסה לדרגת ההספק (באדום בתמונה המצורפת). בניגוד להרבה מגברים שבהם מקווים לטוב או ממקמים את החלק הזה בקרבה פיסית לגוף הקירור של טרנזיסטורי המוצא (בכדי להפחית הבדל טרמיים ב-vbe של הטרנזיסטור הזה וטרנזיסטורי המוצא) במגבר הזה ישנו נגד תרמי במעגל ה-vbe multiplier שמספק פידבק מהטמפ' של גוף הקירור. היציבות התרמית נשמרת גם בזכות העובדה שהגבלת הזרם אינה מודדת ישירות את המתח על נגד המוצא אלא על ידי מחלק שמחובר לנגד הזה. על ידי כך ניתן לאפשר זרמי מוצא גבוהים תוך כדי שימוש בנגדים יחסית גדולים (0.47R) מה שמשפר את היציבות התרמית (בניגוד לדוגמא לשימוש בנגדים של 0.1R ללא מחלק מתח).

אז כמו שהתחלתי לומר לפני שהתחלתי לחפור על מבנה המעגל, עברתי לטיפול בזרם הביאס. הסכימה מציינת שהוא צריך להיות כ-40mA. בדיקה זריזה עם ה-DMM מעלה שהוא ירד משמעותית ונמצא על בערך רבע מזה ואפילו פחות - מה שכמובן בלתי נסבל כיוון שהוא מעלה את העיוותים בצורה משמעותית, וזה משהו שאני כבר שומע זמן מה אך עד כה חשדתי שמדובר ב- DAC שמחובר למגבר. כיוונתי את הביאס מחדש (תוך כדי ווידוא של הערכים גם לאחר שהמגבר מתחמם), הפעם קבעתי אותו על כ-50mA, והמגבר פשוט חזר לחיים.

ההבדל הגדול ביותר הוא בעיקר בתדרים הגבוהים יותר, וכאשר מאזינים בעוצמות לא גבוהות (היכן שהעיוותים האלה הכי שמיעים כיוון שזה בדיוק האיזור שבו הם מתרחשים). אין ספק שהצליל נהייה הרבה יותר נעים ואותנטי ממה שהוא היה לפני כן. בהחלט טיפול שווה, ואני ממליץ לכל אחד שיש לו מגבר ווינטאג' לעשות בדיקה דומה גם אצלו.

השלב הבא היה לחשוב על "טיפולים" נוספים שיהיו מהירים וזולים אך ישפרו את הצליל משמעותית. אחרי בדיקה נוספת של הסכימה מצאתי את המטרה שלי. דרגת ה-pre-amp מופעלת מספקים מיוצבים ברמה נמוכה מאוד. מדובר על סך הכל דיודת זנר שמזינה LPF (בכחול בקובץ המצורף - שימו לב שהקפתי רק בערוץ שמאל, אך הכל למעשה כפול וזהה בערוץ השני). אומנם זה עובד בסדר גמור, במיוחד כשמדובר על דרגת זרם נמוך (כ-15mA בסך הכל), אך זה ממש לא אידיאלי וניתן בקלות יחסית לשפר את זה. ישנם 4 "מייצבים" כאלה - 2 לכל ערוץ - 1 לכל מסילה (חיובית ושלילית). כבר תכננתי משהו שיחליף את זה ומבוסס על ה-ToliReg אך ללא הגבלת זרם וללא המיישר כיוון שאין בו צורך. סך הכל עלות הרכיבים לכל אחד מ-4 המייצבים תסתכם בכ-15-20ש"ח, אז גם אם נעגל למעלה מדובר על השקעה של 80 שקלים לכל 4 המייצבים האילו ואני בהחלט מצפה לשיפור ניכר בצליל. המייצבים האלה כבר הוכיחו את עצמם יותר מפעם אחת גם במגברים לא פראיירים בכלל. שימו לב ששאר הדרגות מופעלות מספק לא מיוצב בכלל של כ-45V כיוון שאילו דרגות זרם גבוה יותר. מאחר והדרגה הראשונה תורמת הגבר מספק, ההשפעה של הדרגות הבאות נמוכה משמעותית, וייצוב הספקים של הדרגה הראשונה הוא החשוב מכל.

לצערי חסרים לי החלקים הדרושים לספק השלילי (אין לי מספיק טרנ' PMOS מתאימים) הזמנתי את הרכיבים אתמול וכעת נשאר לחכות לחבילה :(

אתמול בערב כבר בניתי זוג מצייבים כאלה עם bread-board לצורך בדיקה של יציבות ורעש (כפי שאמרתי, הכנסתי קצת שינויים לעומת התכנון המקורי של המייצבים, לכן הייתי חייב לוודא שזה אכן עובד כמצופה) - לשמחתי הביצועים טובים באותה המידה והרעש במוצא ללא עומס הוא כ-10uV (בתחום של 5Hz-100KHz) בשני המייצבים, החיובי והשלילי.

ברגע שיגיעו הרכיבים אני אלחים את זה על bread-board ופשוט אכניס את זה ללוח בצורה דומה למייצבי 3 רגלים כמו ה-317. כמובן שאחרי שעושים את זה חובה לוודא שוב את נקודת העבודה של המגבר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

להפוך אותו ל-9100 זה בלתי אפשרי. ה-9100 מבוסס על STK גדולים שכוללים את רוב מעגל ההגברה בתוכם בעוד שכאן מדובר על טרנ' דיסקרטיים לכל הדרגות. מעבר לזה גם הספק שונה לחלוטין, ה-9100 אם זכור לי נכון יש קבל בודד בכל ספק בעוד שפה יש 2, והם לא מחוברים במקביל - מבנה הספק ואופן יצירת זוג המסילות הוא שונה.

אגב, הביצועים של המייצבים שאני מכניס לדרגה הראשונה הם מצוינים (כפי שאמרתי כבר בחנתי אותם מהרבה בחינות מול לא מעט דברים אחרים), והם יהיו טובים יותר מכל מייצב שיש במגברי ווינטאג'.

בנוגע לדרגות ההגברה, פשוט תסתכל בתמונה :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יום ארוך עבר עליי ועל ה-7100 שלי. אחרי שניקיתי את הסלקטור של הכניסה וקיוויתי לטוב (בפרק הקודם של הדיון הזה :) ), גיליתי לדאבוני כי הבעיה לא חלפה (למי שלא זוכר, הבעיה הייתה בעיית מגעים - לעיתים ניתוקים, ולעיתים קרובות הרבה יותר פשוט "רשרושים" ברקע של הצליל). החלטתי שאני שולף ומנקה את הבפנוכו של כל אחד מהסוויטצ'ים והסלקטורים שנמצאים בדרך של הסיגנל, קצת של הרכיבים אחרי ניקוי מגעים:

http://img15.imageshack.us/img15/396/img0264of.jpg

http://img571.imageshack.us/img571/6082/img0265op.jpg

חיברתי שוב הכל בחזרה לצורך הבדיקות, והבעיה עוד שם :bash: :bash: :bash:

מה הלאה? שאלה טובה. איך מוצאים תקלה שנעלמת ברגע שמזיזים את המגבר?? הרי כל תזוזה קטנה של המגבר או אפילו מכה קטנה על המכסה מעלימה את הבעיה עד לפעם הבאה. לכן ברור שיש בעיית מגעים איפשהו, אבל אם היא לא בחוגות או בסוויטצ'ים אז איפה היא יכולה להיות?

בכדי למצוא את הבעיה חיברתי את הסקופ למגבר על גבי המעמד של המערכת (ככה אני לא צריך להזיז את המגבר :) ). דפקתי קצת על המגבר עד שהתקלה חזרה, חיברתי את הסקופ ליציאה. הכנסתי סינוס של 100Hz, והיציאה נראית נקייה כמעט לחלוטין, אך יש "גליצ'" קטן בקצה של הגל. חיברתי את הערוץ השני של הסקופ והתחלתי לעבור על השלבים השונים במגבר:

כניסה למגבר - נקי

כניסה ל-pre-amp - נקי

יציאה מה-pre-amp - נקי

כניסה ל-power - נקי

יציאה מה-power - נקי

יציאה מהמגבר - בעייתי

אז הרכיב היחיד שיכול להיות בעייתי הוא ה-relay ביציאה (או ה-PCB, מה שכבר קרה לי במגבר של דנון שתיקנתי בעבר). אז הוצאתי את הריליי מהמגבר ופירקתי אותו:

http://img526.imageshack.us/img526/4388/img0270br.jpg

הוצאתי את הקפיץ ומשכתי החוצה את החלק שמבצע את המיתוג עצמו, המגעים בשני הצדדים היו מלוכלכים לגמרי:

http://img31.imageshack.us/img31/2536/img0271pu.jpg

בתמונה רואים רק צד אחד, אך גם הצד השני היה מלוכלך מאוד. נראה גם שחלק מהמגעים (שפועלים פה בחיבור של 2 לכל צד) גם בקושי נוגעים ברגליים הקבועות.

הפיתרון? ניקיון של המגעים משני הצדדים והפעלת מעט לחץ על החלקים שלא נוגעים בצורה טובה בכדי שהם יפעילו לחץ גבוה יותר ויגעו כמו שצריך:

http://img560.imageshack.us/img560/6825/img0272iq.jpg

הרכבתי הכל חזרה והפעלתי את המגבר. בינתיים, כמה שאני לא דופק, התקלה לא חוזרת - אבל בבעיות כאלה עד שלא יעברו כמה עשרות שעות האזנה לפחות ללא בעיה, אני לא יכול להיות בטוח שהבעיה נפתרה. יכול מאוד להיות גם מצב שבו הרשרושים נבעו מדבר אחד והניתוקים מדבר אחר, כאמור, עד שהמגבר לא ירוץ מספיק שעות אני לא אוכל לדעת.

מה עוד? באופן מפתיע (לגמרי לא ציפיתי לזה), יש הבדל קל באיכות הצליל לטובה :)

אני עדיין לא סומך על הריליי הזה ב-100%, למרות שכנראה שיקח עוד כמה שנים לפני שהוא יעשה בעיות שוב. בכל מקרה אני שוקל להזמין רכיב חלופי בחודשים הקרובים כשאני אעשה הזמנה מחו"ל.

אגב, שכחתי לציין בפוסט הקודם, אבל לפני החלק של המגבר ששמתי את הסכימה שלו, יש את הלוח של ה-control שבו יש הגברה גם כן (JFET, אחריו BJT, ואחריו עוד BJT שעובד בתור follower). אני שוקל להשתמש גם שם במייצב איכותי יותר. הסיבה שאני לא בטוח עדיין האם לעשות את זה או לא היא שה"מייצב" הזה מוזן מהמוצא של המייצב 28V, כך שלמרות שהתכנון של המייצבים האילו לא מדהים, מדובר על 2 דרגות סינון וסביר להניח שהן מסוגלות לספק מתח מספיק נקי (אני אוודא את זה). במקרה הכי גרוע עוד 30 שקלים על עוד זוג מייצבים (+-20V). למעשה, במחיר כזה מצחיק למה בכלל לחשוב על זה?! 6 מייצבים חדשים it is ;D

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אנטולי אני לא מבין 99% מהמלל שאתה מפגיז פה אבל כבוד רב יש לי אליך!

מזל שהמגבר הזה הגיע אליך כול בנאדם אחר היה כבר מתחרפן ומוותר עליו.

מקווה שתסיים את כול הבעיות ותוכל לשמוע בנחת ולצלם לנו עוד .

דרך אגב המגבר שלי עובד מצויין שוב תודה!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

שמח לשמוע שאתה נהנה מהמגבר שלך - הלוואי שגם ב-7100 היה קל כל כך לאתר את התקלה :)

אני מקווה מאוד שלא יהיו עוד תקלות (אבל כאמור, צריך לתת לו כמה עשרות שעות האזנה - שאצלי ייקח כמה שבועות בגלל מחסור בזמן, לפני שאפשר יהיה לדעת זאת בביטחון).

אני חייב לציין שלמרות שזה מאוד מתסכל לחפש תקלות כאלה, זה בהחלט מחכים, והפרוייקט הזה לכל אורכו היה הזדמנות מצויינת לצבור עוד ניסיון בעבודה עם ציוד וינטאג'. זה ללא ספק השיפוץ\טיפול המקיף ביותר שנתתי למגבר כלשהו.

אל דאגה, כשהכל יהיה גמור אני אעלה עוד כמה של הבפנים :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

היום החלפתי את המייצבים בדרגת ה-Pre-Amp (מה ש-Kenwood קוראים לו control board). סך הכל מדובר על זוג מייצבים, האחד ל-20V, והשני ל-20V-.

שני המייצבים מורכבים על גבי אותו הלוח, והלוח הזה פשוט "מתלבש" על החלק האחורי של ה-PCB המקורי של המגבר:

http://img441.imageshack.us/img441/7219/42554116.jpg

הרכיבים מוקמו כך שהרגליים המתאימות פשוט יבלטו מספיק כדי להיכנס לחורים בלוח המקורי ואז הלחמתי אותם ישירות.

עשיתי קצת מדידות, ואכן צדקתי בהנחה שלי כי למרות שמדובר היה על מייצבים פשוטים מאוד (המקוריים), בזכות השרשור שלהם זה לזה התוצאות היו יותר ממספיק טובות (ללא סיגנל בכניסה). למרות הזאת ההחלפה של המייצבים שיפרה את המוצא וכעת רכיב ה-AC קטן יותר ב-25% בערך (בערך 3db שיפור).

השלב הבא יהיה להחליף את המייצבים גם של הדרגה הראשונה בלוח המגבר עצמו. הסיבה שלא החלפתי הכל במכה היא:

1 - אני רוצה לעשות את זה בשני חלקים כדי לנסות ולשמוע את ההבדלים שזה בכל שלב, זו הזדמנות מצוינת לבחון את הדברים האילו.

2 - מסתבר שאין לי מספיק קבלים קרמיים של 100n :)

כבר עכשיו אני יכול לומר שיש הבדל בצליל, אבל פירוט בעניין (במידה ויהיה לי כח להוסיף) יגיע רק אחרי האזנה ממושכת מספיק.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

למי שלא רוצה לקרוא יותר מדיי, אז אני יכול לסכם את זה במילה אחת, וואו!

מאז השדרוג האחרון נתתי למגבר לא מעט שעות האזנה, רובן עם האוזניות, ואני נדהם מהצליל שהמערכת הזו מפיקה. הדברים העיקריים שהשתפרו הם הניקיון של צליל, הבמה, והפירוט. הפירוט פשוט נפלא, עם דגש על הפרטים הכי קטנים כמו הטקסטורה של כל אחד ואחד מהכלים. גם כאשר מאזינים לתזמורת שלמה אף אחד מהכלים לא הולך לאיבוד ולא מאבד מהגוון האישי שלו. אני באמת נדהם מאיכות הצליל שבוקעת מהמערכת הזו. בסופו של יום מדובר על מגבר בן כמעט 35, שעלה לי סכום זעום ביותר (כנראה שאם אני אלך לחנות אני לא אמצא אפילו מגבר סוג ד' במחיר שעלה לי ה-7100 אפילו כשלוקחים בחשבון את כל החלקים שהחלפתי - כמובן שברגע שמחשיבים את כמות שעות העבודה התמונה שונה לגמרי :) ). לא פחות חשוב, המקור. ברגע זה הוא בסך הכל צעצוע בדמות Xonar U3 (ניסיתי גם את ה-Grub, אבל במערכת הזו ה-U3 נשמע טוב יותר). כן, כרטיס קול שעולה גרושים. אני לא יכול לתאר עד כמה אני מופתע מהצליל שבוקע מהמערכת הזו, שפשוט מבייש הרבה דברים הרבה יותר "יוקרתיים" (והרבה יותר יקרים) יותר ששמעתי.

אני לא יכול לחכות לשמוע מה יהיה בהמשך כאשר אני אחליף גם את שאר המייצבים. אני כבר לא מדבר על מה שאפשר להוציא מהשילוב הזה עם מקור טוב יותר :o

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...