סוף סוף זה מתחיל - שיפוץ של ה-Kenwood KA-7100 - אודיו וקולנוע ביתי - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

סוף סוף זה מתחיל - שיפוץ של ה-Kenwood KA-7100


anatoli

Recommended Posts

שלום לכולם,

הותיקים הבודדים שעוד נשארו פה בטח זוכרים את ה-KA7100 שלי (שרשמתי עליו לא פעם בפורום), וציינתי תמיד כי יום אחד הוא יזכה לשיפוץ. אז היום הזה פחות או יותר כבר כאן. לפני כמה חודשים התחלתי לגשש בעניין, בדקתי מהם השינויים המומלצים בדר"כ במגברים ישנים בכדי להחזיר אותם לגדולתם ואולי אף לשפר אותם מעט.

אחרי קצת התייעצות בפורום בחו"ל, ואחרי שקראתי מעט חומר בנושא הבנתי שישנם לא מעט שינויים אפשריים.

מה שהחלטתי שאני עושה בסופו של דבר הוא:

-החלפת חיבורי RCA

-החלפת חיבורי הרמקולים לחיבורי בננה איכותיים

-ביטול האפשרות לחיבור 2 זוגות (לנתק את הבורר שנמצא בדרך)

-קיצור בעזרת ג'מפר פיסי של אחד הבוררים בכניסה שאיני משתמש בו לעולם (משמש לצורך הקלטה לטייפים על ידי ניתוב של האות)

-החלפה של כל הקבלים במעגל (למעט הקבלים ב-Phono pre-amp כיוון שאיני משתמש בו)

-החלפה של חוגת הווליום וחוגת הבלאנס. שתיהן היו קשות יחסית להשגה ויקרות כיוון שאני צריך חוגות מיוחדות (אחת עם יציאה למעגל loudness, ואחת שמשמשת לבלאנס שכל חצי מהסיבוב נוגע רק לאחד הערוצים)

-החלפה של הדיודות המיישרות בספק לדיודות מהירות יותר

-החלפה של החיווט הפנימי

-מעט קידוחים בכפתורים כדי שיתאימו לחוגות החדשות

החלטתי שאני לא מחליף את שאר החוגות. כל החוגות במגבר הזה אינן סטנדרטיות ולכן אני אצטרך לחווט אותן ולא לחבר אותן ישירות ללוח. שתי החוגות שבחרתי להחליף נמצאות תמיד בדרך של הסיגנל ולכן אין לי הרבה ברירה. עם זאת, שאר החוגות (לדוגמא באס וטרבל) עוברות דרך מעגל שעל ידי מתג בפאנל אפשר לקצר. לכן אין שום סיבה להחליף את הרכיבים במסלול הזה (מה שלא מנע ממני להחליף את מרבית הקבלים שם, אבל ממילא לא היו שם יותר מדיי).

כמובן שכעת היה צריך לפתוח את הסכימה של המגבר, לרשום את ערכי הרכיבים שאני רוצים להחליף. לאחר מכן לפרק את המגבר ולמדוד גדלים פיסיים של הרכיבים כדי שהרכיבים החלופיים יתאימו. השלב הבא היה לבחור אילו רכיבים אני מזמין. איתרתי את הרכיבים שאני רוצה, והזמנתי, וכמעט כל הרכיבים כבר הגיעו. כל שנותר לי להשיג הוא חיווט שיתאים לי (לצערי לא נותר לי חיווט עם סיכוך שיהיה מספיק דק לשימוש הזה), וחתיכת פאנל מאלומיניום לצורך קידוח וחיבור של הפורטים לרמקולים.

הקבלים שצריך להחליף בספק, מגבר, ולוח הבקרה:

45795348.th.jpg

28585613.th.jpg

61622179.th.jpg

כבר לפני זמן מה קיצרתי את החוגה שאני לא משתמש בה. פשוט הוצאתי אותה מהמעגל (תודה לאל על ה-Hakko 470, להוציא רכיב עם כל כך הרבה רגליים בלי הכלי הזה יכול להיות גיהנום) וקיצרתי את הכניסה והמוצא הרלוונטים עם חתיכת חוט (חוט כסף למי שזה משנה לו - בדיוק נותרה לי חתיכה קצרה). כיוון שאתמול סיימתי באופן עקרוני את הסמסטר הרשתי לעצמי להמשיך בעבודה היום. כל שנעשה היום הוא החלפה של כל הקבלים, והחלפה של 8 הדיודות בספק (כן, 8 דיודות, למגבר הזה יש שנאי עם שני משניים וכל אחד מהם הולך לספק נפרד - אחד לכל ערוץ).

אפשר לראות בתמונות המצורפות את הרכיבים שיצאו מהמגבר (שימו לב לגודל של הקבלים בספק. כל אחד מהם הוא 6800uF, ויש לו 4 כאלה. בהחלט לא בונים אותם כמו פעם).

12979609.th.jpg

בינתיים הוא עבר האזנה חפוזה של כחצי שעה בלבד - בעיקר בכדי לוודא כי אין כל בעיות (כמובן שלפני כן בדקתי כי אין שום דבר חריג במוצא עם המכשירים). אני מניח שבימים הקרובים יהיה לי זמן לבחון את הביצועים קצת יותר לעומק, אבל כבר מההאזנה הקצרה הזו שמתי לב להבדל בצליל. הבאס מהיר יותר ונשלט יותר, פאנצ'י יותר. הטרבל נקי ומפורט יותר, והמיד חלק יותר ומעט יותר בולט. ניתן לו כמובן לרוץ עוד כמה ימים ונמשיך לבחון. מה גם שהעבודה לא גמורה, אבל קודם צריך להשיג את החלקים הבודדים שעדיין חסרים לי.

צילום של המגבר עם הרכיבים החדשים בפנים:

67021915.th.jpg

בהחלט נחמד לראות אותו עם קבלים חדשים ונוצצים.

למי שמתעניין, מרבית הקבלים (האלקטרוליטיים לכל הפחות) הם של Nichicon. רובם מסדרת האודיו שלהם, וגם המחירים שלהם בהתאם. לא כמו בית, אבל פי כמה מרכיבים בסיסיים יותר. גם שאר הקבלים ברמה דומה, ונבחרו יותר על פי המפרט הטכני שלהם (אורך חיים, אחוז דיוק, זרם מקסימלי, וכו') ולא על פי האקזוטיות של השם שלהם. הדיודות הן MUR415, שהן דיודות מהירות במיוחד (ועם מפל מתח נמוך יותר מאשר הדיודות המקוריות, אז יש לי עוד בערך 0.3וולט בין הספקים :) ).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 64
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

הרוב ממאוזר. אך את חוגת הווליום המוזרה ואת ה-Banana jacks הזמנתי מ-THL. (את חיבורי ה-RCA כבר היה לי מפרויקטים אחרים - הזמנתי כמות גדולה יותר כדי שיהיה לי למקרה הצורך).

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עבודה יפה מאוד, אתה שומע פעם ראשונהמה המגבר באמת מסוגל אז תתחדש. ;)

אני צריך לקחת דוגמא וגם לטפל בתפלץ האומלל שלי, למרות שהיקף ההשקעה הוא פחות בהרבה.

מה עם השנאי, לא יעזור להחליף לטורואידי?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני בספק. השנאי מכוסה כך שהוא לא מכניס יותר מדיי רעש למעגל. מה גם שהשנאי דיי מוצלח, הוא עם משקל לא קטן עליו, וכמו שאמרתי יש לו שני משניים שכל אחד מהם משמש לערוץ נפרד. המגבר הזה באמת בנוי מעולה, אני מחליף בעיקר דברים שעם השנים יורדים בביצועים (אלקטרוליטיים בעיקר, אך גם החוגות מתלכלכות ונשחקות עם השנים), ואת החיבורים אני מחליף בשביל הנוחות שלי יותר מאשר בשביל הצליל.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כמו שאמרתי, אחד הבוררים בכניסה (לא זה שבוחר את הכניסה הפעילה, אלא זה שבוחר לאיפה לנתב את זה לצורך הקלטה בין טייפים) כבר התחיל לעשות קצת בעיות. הוצאתי אותו וניקיתי אותו למקרה שאני ארצה להחזיר אותו, אך כיוון שגם ככה יש לי יותר כניסות ממה שאני צריך, ואני אף פעם לא משתמש באפשרות של הניתוב ליציאה של טייפ החלטתי שעדיף להשאיר בחוץ.

בנוגע לבורר של היציאות לרמקולים, אני לא ממש אוהב את זה שכבלים שמעבירים עשרות וואטים עוברים מיתוג כזה. מעבר לזה שאין לי שום שימוש בזה. אני תמיד אוכל להחזיר את זה במידה ואני ארצה. אני עוד לא הוצאתי את זה, אני אעשה את זה ברגע שאני אחליף את הקונקטורים. הקונקטורים החדשים יהיו גדולים יותר משמעותית ולכן אם אני אשים רק 4 ולא 8 זה יהיה מרווח הרבה יותר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ייתכן מהחלפת הקונקטורים כשלעצמה תקבל שיפור נחמד, כך לפחות מחברינו האודיופילים באתרים שכנים.

מה משמש אותך כDAC כרגע, יצא לך להתקדם מהאסוס?

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אני לא חושב שהחלפת הקונקטור תעשה הבדל שמיע. כמו שאמרתי, הסיבה היא נוחות בלבד.

בנוגע ל-DAC, לצערי לא יצא. אני משתמש במערכת הזו רק לסרטים בזמן האחרון כיוון שאני לומד והמערכת הזו לא איתי אלא בבית, עד מגיע לביקור אחת לכמה זמן אני לא ממש יכול לשמוע ובדר"כ פשוט רואה סרט או שתיים. מהסיבה הזו החלטתי שכרגע לא יהיה חכם להוציא כסף בשביל DAC. אני מניח שבסופו של דבר אני אבנה משהו :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • 3 שבועות מאוחר יותר...

אז מה?! ממשיכים? :)

היום נעשתה קצת התקדמות. החלטתי שאני נותן פוש ומסיים את העניין בימים הקרובים עקב דברים אחרים וחשובים יותר שאני צריך לעשות לאחר מכן.

קפצתי לאיזור תעשיה, הבאתי חתיכת אלומיניום צבוע בשחור בגודל שאני צריך בשביל לחבר את חיבורי הבננה החדשים (והגדולים בצורה מוגזמת אם לומר את האמת). שעה ומשהו של עבודה לאחר מכן שכללה מדידה וסימון, קידוח, הברזה, קידוחים נוספים עם מקדח מדורג משני הצדדים (כדי לקבל מידה של 11ממ שהיא באמצע בין שני שלבים של המקדח המדורג), שיוף קל עם שופין עדין, וכמה דקות עם ראש אבן על הדרמל כדי לרחיב מעט את החור בפאנל האחורי של המגבר, והנה התוצאה:

המגבר מפורק (ניתן לראות את חיבורי הרמקולים הישנים עדיין מחוברים):

img0422oo.th.jpg

החיבורים החדשים כבר מורכבים על גבי הפלטה החדשה שכבר מוברגת אל הפאנל האחורי של המארז:

img0426x.th.jpg

וסביבת הקידוח שמלאה בשבבי האלומיניום (שנשבר ה*** מלנקות):

img0427bj.th.jpg

לצערי היום אני לא אסיים כיוון שלאחר שהתחלתי לעבוד חשבתי על משהו שאני יכול לעשות בכדי להקל על עצמי את העבודה של החלפת חיבורי ה-RCA. במקום לחבר כל אחד מהם על גבי הפאנל של המארז, אני אמקם את כולם על חתיכת פלסטיק או אלומיניום קטנה ואז פשוט אבריג אותה למארז עם 2 ברגים, יעשה לי חיים קלים הרבה יותר גם בעתיד במידה וארצה לפרק את המארז (לא צריך לפתוח 12 הלחמות, אלא רק 2 ברגים).

מעבר לזה צריך לסיים לחווט הכל, ולהחליף את החוגות + לקדוח בפאנל הקדמי והחוגות בכדי שיתאימו לרכיבים של ALPS. יש עוד כמה דברים, אבל הם דיי שוליים. לצערי עד שאני לא מוסיף את חיבורי ה-RCA על פלטה נפרדת אני לא יכול להמשיך כיוון שכל שאר הדברים יגבילו אותו בתמרון בתוך המגבר, מה שאומר שהוא יישאר פתוח עוד כמה ימים עד שאני אקפוץ שוב לאיזור תעשיה :s07:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

עוד עדכונים מהשטח, העניינים מתקדמים יפה. לאחד כמה ימים שהייתי עסוק בפרוייקטים של הלימודים, ודבר מה נוסף שקשור לאתר, ושיפוצים( :) ), הבאתי עוד כמה שעות עבודה בזמן הפנוי.

אז ראשית, סיימתי להכין את הפלטה עליה יישבו חיבורי ה-RCA, הייתה לא מעט עבודה. קודם להביא חתיכת אלומיניום, אחרי זה להכין אותה, אחרי זה כשהיא התאימה שמתי לב שחיבור ה-RCA החדשים עם גוף גדול שמקצר למארז. אין עם זה בעיה עקרונית הוא ממילא באדמה, אך המגבר בנוי כך שיש נקודת אדמה אחת בגוף שלו ולכן לא רציתי שיהיה קצר מאחור (לכן הפלסטיקים שיושבים על הפלטת אלומיניום, ולכן נאלצתי גם לקדוח חורים גדולים של 18ממ במארז).

img0432wx.th.jpg

אז חיברתי את חיבורי ה-RCA החדשים (בתמונה הפלטה לפני שחיברתי אותה למגבר), הלחמתי את חיבורי הבננה (ניתקתי את הבורר שנמצא בדרך), והחלפתי את החיווט הפנימי של אות ה-Line שרץ בין הלוחות לכבל איכותי ומסוכך (שמחובר ישירות לאדמה של המארז, ואך ורק בצד אחד של הכבל). וחיברתי חזרה את כל הרכיבים שניתקתי. "לצערי" עשיתי טעות בסיום וחיברתי בטעות את אחת המסילות של הקדם מגבר (יש 2 מסילות של +-28V), לאדמה (עם כל כך הרבה חוטים באותו מקום, עשיתי טעות וחיברתי לרגל שליד הרגל הנכונה). כמובן שבמצב כזה המגבר לא פועל טוב (הוא נדלק, אבל כמעט כלום לא מתפקד). מצאתי את הטעות, חיווטתי מחדש, וכמובן שהוא עדיין לא עובד. כמה דקות מול הסכימה והמעגל ומצאתי את הבעיה, נגד שלא עמד בזרם הגבוה ונשרף (לשמחתי, אחת הטרנזיזטור יכול היה להינזק ואותו הרבה יותר קשה להחליף). החלפתי את הנגד, ועל הדרך החלפתי את הנגד הצמוד של הספק השני (לצורך זהות של הרכיבים), שמתי לב שהנגדים לא מאותו הסוג (אם כי אותו הערך), הדבר מדליק נורה אדומה, ייתכן שמישהו כבר התעסק איתו בעבר. הלחמתי, הדלקתי, מדדתי עם ה-DMM, מה אני מקבל? הספק שלפני כן לא עבד עקב הקצר שעשיתי, מתפקד מעולה עם -28V, הספק השני מוציא 36V! זה 8V יותר ממה שצריך. המשכתי להתעסק עם הסכימה והמעגל, מה מסתבר? אכן מישהו התעסק עם המגבר, ותיקן אותו בצורה שגויה!!! דיודה זנר (eqa01-28R) שנמצאת במעגל הייצוב ואמורה ליצור את ה-28V שמשמש כרפרנס לטרנזיזטור שמבפר אותו הוחלפה לדיודה רגילה של 1N4002, משמע הדיודה כל הזמן סגורה, ואין שום רפרנס לערוץ הזה של הספק. הוא מוציא תמיד את המקסימום שהוא יכול (מיוצב על ידי 2 דרגות של LPF, אבל ללא כל רפרנס שייצור headroom תחת עומס). לצערי אין לי דיודות זנר במתח הזה, לכן השתמשתי זמנית ב-3 דיודות זנר בטור שיוצרות לי 27V בערך (זה בתוך הערך המותר, וקטן יותר מהשגיאה של דיודת הזנר המקורית ממילא). הלחמתי הכל חזרה, הדלקתי, כל המתחים מתייצבים יפה מאוד.

חיברתי את המגבר למערכת (הפעם זה מהיר הרבה יותר מאשר עם חיבורי ההברגה הישנים, חיבורי בננה מאפשרים חיבור זריז הרבה יותר). הפעלתי את המערכת, ואני בשוק! המגבר השתנה פלאים. הסאונד מאוזן הרבה יותר, נקי הרבה יותר, מפורט הרבה יותר, התחום הדינאמי גדל, הרעש פחת. אין ספק שגם השינויים שעשיתי השפיעו, אך ללא ספק התיקון של הספק שלא תיפקד כמו שהוא צריך יצר את ההבדל הגדול ביותר.

נותר לי להחליף את דיודות הזנר לדיודות חדשות של 28V (אני אחליף ב-2 הערוצים כדי שיהיו דיודות זהות), להוסיף קבל סינון של 10נאנו שהוצאתי (לא שמתי חדש כי אין לי כרגע שום דבר שעומד ב-250VAC), ולהחליף את החוגות, אך השינויים מכאן יהיו קטנים יותר מאשר עד כה.

מסקנות:

1- תמיד לבדוק את המגבר בכל נקודה, גם אם הוא אמור לתפקד טוב (כמו במקרה שלי שהנחתי שהוא עבד טוב, כשלמעשה התיקון הקודם לא נעשה כראוי - תיקון שלא ידעתי עליו כלל).

2- תמיד טוב שיהיו חלקי חילוף רבים בבית (ולשמחתי עם השנים אספתי לא מעט רכיבים).

3- לבדוק כל הלחמה 7 פעמים! אני בדקתי לפני ההלחמה, בעת ההלחמה, ולאחר ההלחמה, ועדיין עשיתי טעות.

4- הכל לטובה, הטעות שעשיתי בהלחמה (למרות כל כך הרבה בדיקות) הובילה אותי לבעיה חמורה הרבה יותר שכבר הייתה במגבר. אם לא הטעות שלי, לא הייתי מוצא את הבעיה הזו לעולם.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

Ravid, זיהיתי את הנגד השרוף פשוט כיוון שהוא לא תאם את הערך שלו בסכימה (מדדתי עם המולטימטר). אחרי שהוצאתי אותו אכן ראיתי שהוא חטף כמה סימנים כהים, אך זה משהו שלא ראיתי כשהוא היה בפנים כיוון שהוא נעשה כהה רק חלקית, והוא נמצא בין חלקים גדולים יותר משמעותית.

כמובן שעד שהגעתי לבדיקה של הנגד פשוט בדקתי את נקודת העבודה של המעגל (מתח DC) וראיתי שיש לי בעיות של מתח נמוך כבר בכניסה לטרנזיזטור ולמעגל ה-LPF שלפניו.

אני אמשיך לעדכן בעתיד כשיהיה חדש (אני מניח שהפעם הבאה תהייה כבר בסוף הפרוייקט או ממש קרוב לסוף). לצערי זה יצטרך לחכות כמה ימים לפחות עקב שיפוצים :s07:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יפה! לא חשבתי שיתפנה לך זמן בקרוב לעבוד על זה :)

ממש במזל יצא לך למצוא את התיקון הזריז שעשו שם, אם יתפנה לך עוד זמן אולי כדאי שתשב על הסכמה ותעבור על רוב החלקים, אולי תמצא עוד הפתעות.

אגב, החוגה של הווליום / באלאנס, איך היא מתפקדת? זה לא הכי ברור מהתיאור, כי גם אני מחפש כבר בנרות חוגה כפולה (L/R) של ALPS עם שליטה על באלאנס (לחוגה הקיימת יש 2 צירים), עם 4 טרמינלים לכל צד.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...