SSD - "המדריך החסר" (*מתעדכן) - אמצעי אחסון - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

SSD - "המדריך החסר" (*מתעדכן)


ksn1981

Recommended Posts

שלום לכולם,

מזה כבר שנה, הצורך והרצון שלי לקנות הולכים וגדלים.. אך יחד איתם גם התסכול וחוסר הוודאות..

אני עוקב (ברשת, באתר ובפורום) אחרי הנושאים הקשורים, אך המידע אינו עקבי.. לא פלא שכל פעם אני מוצא את עצמי עם תובנות חדשות, שונות ואפילו מנוגדות.. לא פלא שעוד לא מימשתי את הקניה!

אני מאמין שאני לא היחידי שיוכל להיעזר במדריך עדכני ומרוכז בנושא.. מדריך קצר, פשוט ולעניין.. כזה שייתן להרגיש שלם עם הבחירה ובטוח עם ההתקנה והשימוש..

למטה, כתבתי התחלה (או יותר) של מדריך כזה.. העניין שאני לא מספיק בטוח בנכונותו, ובטח שלא בשלמותו!!

אני פונה אליכם חברי הפורום, למומחים, לכתבים ולאחראים.. האם ישנו מישהו שמוכן להרים את הכפפה ולהמשיך מדריך זה?

[מיותר לציין שניתן לשנות, להרחיב ולהוסיף!]

אשמח לכל תגובה.. ותודה רבה מראש.

##############################################################

##############################################################

הנתונים ממשיכים להתעדכן לפי תגובותיכם.. תודה רבה

:xyxthumbs:

קרדיט (לפי סדר התגובות):

jclarkk

hz707

ArtTatum

KAKADU999

gabriel6

Cahiml

About:blank

...

##############################################################

##############################################################

SSD מול HDD

SSD אינו מכאני, מכאן שהוא שקט יותר, חסכוני יותר, "קריר" יותר, חסין יותר (מפני תקלות פיזיות) ומהיר יותר.. מאידך הוא יקר הרבה יותר ומגבלות לא פוסחות מעליו (ראה בהמשך-בסוף!).

עקב מגבלות טכנולוגיות (מספר כתיבות על זכרונות - כ-10,000), אורך חיי הינו נתון מוצהר, דבר שנותן את התחושה (המוטעית) שהוא קצר מזה של HDD. בפועל, וברוב המקרים, כונני HDD (שהמכאניות שלהם יכולה לגרום ל-BadSectors ותקלות אחרות) יזכו לאורך חיים קצר מזה של שיכול להגיע בקלות לעשר שנים! מעבר לכך, וכמו רכיבים אלקטרוניים אחרים, ישנו מדד לאמינותו של הרכיב: זמן ממוצע בין תקלות (MTBF).. זמן זה שונה מ- לאחר (1-2 מיליון שעות), ויש לבדוק אותו במיוחד אם קונים SSD משומש! אומנם ומדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, אך כיום, ניתן להגיד שהיא אמינה במידה "מספקת"..

במקרים רבים HDD מהווה "צוואר בקבוק" (רכיב שמגביל את ביצועי המערכת למרות ששאר הרכיבים "מסוגלים ליותר"), והגבלה זו (בשונה מהרבה אחרות) בד"כ משפיעה על יותר משימוש ספציפי או קבוצת שימושים. אך יש לזכור שלא תמיד זה המצב, ובמערכות מסוימות ולשימושים מסוימים, ייתכן בהחלט ששדרוג רכיב אחר יניב שיפור ביצועים מורגש/מוצדק יותר.. ואם להוסיף לזה עוד "היסוס", אז במקרים אחרים, השינויים פשוט לא יהיו מורגשים או לא יתאימו לציפיות או פשוט לא יהיו מוצדקים, במיוחד לאור מחירם הגבוה של ה-SSDs!

סיבת/מטרת מדריך זה, ממחישה טוב מאוד את כמות השאלות שעולות יחד עם הטכנולוגיה ה-"חדשה" הזו.. והן לא מתעסקות רק ב- "מה זה?" "למי זה?" "איזה לקחת?", אלא גם ב-"איך להשתמש?".. וכמו שלי, אני מאמין שגם אצל אחרים, השאלה האחרונה היא לא פחות (אם לא יותר) חשובה מהשאר!!

MLC מול SLC

מדובר במספר שבבי הזיכרון שב-SSD י.

SLC (ייעוד תעשייתי/עסקי): תו בודד פר ביט.

MLC (ייעוד מסחרי/ביתי): שני תווים פר ביט, מה שמאפשר צפיפות גבוהה יותר ז"א יותר נפח באותו מספר שבבים ומכאן ההוזלה בעלויות. [בעתיד נראה גם TLC שמאפשר שלושה תווים פר ביט, מה שיגדיל את הצפיפות (ויוזיל את העלויות) עוד יותר!]

בעוד שכתיבה מחודשת (על תאים שאינם ריקים) נחשבת ל-"חלקה" ב-SLC, ב-MLC היא פחות מדויקת מזו שעל תאים ריקים. ועל מנת שלא תפגע בביצועים ובאורך חיי השבבים, היא מצריכה שימוש באלגוריתמים מתוחכמים כמו TRIM, ECC, GarbageCollection..

בגזרה זו יש לציין שבקרי Marvell (כונני למשל) משלבים אלגוריתם יעיל שמשמר ביצועים לאורך זמן (גם אם TRIM מכובה)!

תצורה

חלק מה-SSDs מגיעים בתצורת PCIe, אך רובם מגיעים בתצורת SATA (דור שני 3Gbps או שלישי 6Gbps) עם תאימות לאחור..

במיוחד כשמדובר בדגמים האחרונים שמשתמשים (ויכולים לנצל) את ה- SATA 6Gbps, יש לבדוק תאימות:

במחשבים ניידים - לבדוק איך מחובר ה-HDD (אותו מעוניינים להחליף) בפועל ולא להסתמך על סוג ה-CHIPSET בלבד..

במחשבים נייחים - לבדוק אם הלוח תומך ב- SATA 6Gbps (ישנה העדפה ברורה לבקרי המובנים בלוחות בעלי צ'יפסטי H67/P67/Z68)!

כשמשתמשים במערך RAID של SSDs (כשני כונני SATA או כמשולב בכונן PCIe), פונקציית ה-TRIM לא תהיה שמישה!

ממדים (כשמדובר ב-SATA)

גודל HDD סטנדרטי במחשבים נייחים הוא 3.5" ובניידים הוא 2.5".

גודל SSD סטנדרטי הוא 2.5" (חלקם מגיעים עם מתאם ל- 3.5").

ישנם לא מעט שתומכים גם ב- 2.5" (לפעמים פחות מהתמיכה ב- 3.5").. בכל מקרה, ניתן לקנות מתאמים שיכולים להיות יותר "מעניינים" דוגמת שני כונני 2.5" במקום אחד של 3.5" או 5.25" (של כונן אופטי)..

ביצועים

היצרנים בד"כ מציגים מהירות קריאה/כתיבה (רציפה של קבצים גדולים) שנמדדת ב-MBps, נתון שברוב המקרים "מפוצץ" ומשקף רק כ-3% מהרגלי השימוש, שכן מה שמשקף את מרבית השימוש (ו-"מהירות התוכנות") זה מהירות קריאה/כתיבה (רנדומלית של קבצים קטנים - בד"כ 4K) שנמדדת ב-IOPS.. ואם לא די בכך, אז כל חברה בוחרת את ה-benchmark ושאר רכיבי המערכת (עליה מבוצע) שמציגים אותה הכי טוב.. [OCZ למשל, מציגים את נתוניה הלא ריאליים של תוכנת ATTO, שבניגוד למציאות, היא מכווצת את הקבצים, ועוד בצורה קיצונית!]

מבחנים של אתרים "נחשבים", בודקים נתונים "מעשיים" יותר.. הם מקדישים אחוזים שונים בניקוד למהירויות קריאה/כתיבה (רציפה ורנדומלית) של קבצים בגדלים הנפוצים בשימוש מערכת ההפעלה ותוכנות אחרות.. מבחנים "מעשיים" אלה יכולים להצביע על SSD עם נתונים מוצהרים ממוצעים יחסית, כעל כונן מומלץ ביותר (בסה"כ)..

אומנם ושימושים ספציפיים "יעדיפו" על פני אחרים, אך יש לזכור שכל SSD יביא שיפור ביצועים מורגש בשהוואה ל-HDD, ואם להשוות SSD אחד מול אחר, אז בטח שלא לפי נתוני היצרן!

יצרנים ורכיבים

מעבר להיסטוריית אמינות/אחריות של יצרן SSDs מסוים, SSD מכיל בעיקר בקר וזיכרונות פלאש שלכל אחד מהם יש את היצרן שלו.. יש שיגידו ש-SSD של אינטל, גם אם לא לגמרי "טהור שלהם" (גם בקר וגם זיכרונות), תמיד יהיה עדיף.. ויש שיגידו שלקנות SSD של זה כמו לקנות "כרטיס גירוד" אך עם פרס "שמן"..

בנוגע לבקר, השחקנים המרכזיים הם (עדיין ב-SATA דור שני), מארוול וסאנדפורס.. כשישנה "בעיה" חוזרת, שעדיין אינה מובנת (ולכן לא פתורה) עם בקרי הסאנדפורס האחרונים (ללא תלות ביצרן ה-SSD שמשתמש בהם)..

בנוגע לזיכרונות, גם אם יצרן ה-SSD מפרסם את סוג הזיכרון בו הוא השתמש (ויש הרבה יצרני זיכרונות "טובים"), זה עדיין יהיה תלוי בבקרת האיכות של יצרן ה-SSD ואיזה זיכרונות בסופו של דבר "עברו" ל-SSD.

בנוגע לזיכרונות שיוצרו בתהליך 3X ננומטר לעומת 2X ננומטר (הדבר נוגע גם לכמות שבבי הזיכרון), אין הדבר משנה בביצועים, אך דבר זה (או אחר דוגמת כמה הושאר "ספייר") מסביר גם את השוני בנפח שיכולים לנצל בפועל ב-SSD מסוים!

דגמים אחרונים

עם בקר אינטל: 3XX "טהור שלהם" שלאחרונה פורסמה תקלת ה-"8MB" שבו.

עם בקר מארוול: 510, M4(C400), C300..

עם בקר סאנדפורס: VERTEX3 (וה-MAX_IOPS המקביל), F3 (שללא קשר לבקר, הוכרז RECALL על גרסת ה-120GB כמעט ישר אחרי ההשקה), ...

דגמים באים

השמועות אומרות שאינטל עומדת להוציא עוד השנה SSDs "טהורים שלהם" ב-SATA דור שלישי..

סוגיות שונות

שימושים

1.

SSD כ-"דיסק מערכת" בו תותקן מערכת ההפעלה ותוכנות אחרות שייהנו מיתרונותיו.. לצד HDD (או יותר) שיישמשו להתקנות גדולות (משחקים למשל) וקבצים אישיים (מוזיקה, , , מסמכים..)..

2.

SSD "קטן" (או מחיצה מ-SSD "גדול") כ-Cache עבור HDD (או יותר?).. הדבר מתאפשר בלוחות התומכים ב- IntelSmartResponse (עם צ'יפסט Z68)..

סוג של RAID שמוגדר ב- או ב-WIN (דרך תוכנה ייעודית שמגיעה עם חלק מהלוחות!).

רשימת SSDs שלוח מסוים תומך בהם לפונקציה זו מפורסמים "סלקטיבית" (כגון QVL של הזיכרונות) באתר החברה של הלוח!

תחילת העבודה עם SSD

1.

מערכת קבצים ייעודית (ExtremeFFS).. או שמא NTFS/FAT32 ?

2.

יש להגדיר מצב AHCI ב- לפני התחלת ההתקנה של מערכת ההפעלה..

אם הדבר נעשה לאחר מכן אז יש לעדכן את הדרייבר של הבקר (או לאפשר לו להתעדכן אוטומטית) לאחר עליית מערכת ההפעלה..

- מה עם התוכנה לניהול הבקר? (אינטל RAPID../אחר?)

- מה עם תיקוני REGISTRY?

- יזוהה כ-SSD או כ-HDD ?

3.

ניתן להעביר IMAGE של HDD אל SSD.. אך שלא כמו הגדרת AHCI לאחר התקנת , אין הדבר פשוט (בעיות ALIGNMENT) למרות שחלק מה-SSDs מגיעים עם תוכנה/ערכה מיוחדת לזה.. (ה-M4 מגיע עם תוכנה פשוטה שדווקא עושה את העבודה! אוטומטית!).

- תוכנת גיבוי שמבצעת Auto Alignment כשפורשים IMAGE של HDD על SSD

Paragon Hard Disk Manager 2011 Suite

-תוכנה תיקון ל- Alignment של SSD עליו כבר הותקנה (או נפרשה) מערכת הפעלה

Paragon Alignment Tool 3.0

4.

TRIM, באם נתמך ב-SSD (כמו ברוב החדשים אך כשלא מדובר במערך RAID), יטופל אוטומטית במערכת ההפעלה באם היא תומכת בכך (כמו WIN7 למשל).

המשך עבודה עם SSD

1.

- כלים ותוכנות לתחזוקה שוטפת של SSDs?

- כלים ותוכנות ניהול של ה-SSD הספציפי? (אומרים של-SSDs של יש יתרון בגזה זו!)

- האם מדובר בכלים שמממשים את האלגוריתמים המתוחכמים מסעיף "SLC מול MLC" ?

2.

TWEAKS למערכת ההפעלה (אפילו ב-WIN7) לקבלת ביצועים אופטימליים ואריכות חיי ה-SSD (כגון העברת TEMP ו- PAGING, התקנות "סלקטיביות", ביטול DEFRAGMENT ו- INDEXING, ועוד..)

יהיה נחמד אם ניתן לרכז את הלינק הזה או אחר (איזה נקודות שם רלוונטיות באמת?)

3.

עוד..

מגבלות!

1.

חוסר יכולת "מחיקה אמיתית" בשונה מ-HDD..

2.

סכנת איבוד מידע (אפילו כליל) בעת הפסקות/שיבושי חשמל בכונני MLC..

3.

עוד..

המשך עזרתכם בבקשה!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

  • תגובות 69
  • נוצר
  • תגובה אחרונה

[הקפצה]

לפי התגובות בנושאי SSDs בפורום, ישנם "תותחים כבדים" בנושא.. היות ומדובר בבקשה ולא בדרישה, אני לא אנקוב בשמות, אך מקווה מאוד שאחד מהם ירים את הכפפה ויעשה עבודה מקצועית!

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

מדובר בטכנולוגיה חדשה יחסית, אך כיום, ניתן להגיד שהיא אמינה במידה "מספקת"..

SSD אינו מכאני, מכאן שהוא חסכוני יותר, "קריר" יותר, חסין יותר (מפני תקלות פיזיות) ומהיר יותר.. מאידך הוא יקר הרבה יותר, ובעל אורך חיים קטן יותר (בנוסף לסוגיות אחרות בסוף!)...

סוגיית אורך החיים כבר אינה נכונה, העניין הוא שאורך החיים בכונני ה-SSD הוא מוצהר עקב ההגבלה בכתיבה שיש על זכרונות מסוג NAND בעוד שאצל כונן מכאני הוא לא מוצהר מכיוון שבתיאוריה הוא מסוגל לחיות מבלי שיהיה עליו שום הגבלה אך כמובן תיואריות לחוד ומציאות לחוד, כוננים מכאניים ברוב מוחלט של המקרים יזכו לאורך חיים קצר מכונן SSD שכבר מסוגל להגיע בקלות לעשרה שנים

MLC מול SLC:

מדובר במספר השכבות/השלבים של תאי הזיכרון ב-SSD י.

MLC - מרובה: (ייעוד מסחרי/ביתי) זול יותר ועם צפיפות מידע גבוהה יותר..

SLC - יחיד: (ייעוד תעשייתי/עסקי), יקר יותר אך מהיר יותר (במיוחד בכתיבה) ואמין הרבה יותר. בנוסף ישלו יכולות "כתיבה/מחיקה" שאינן קיימות ב- MLC..

התיאור מאוד לוקה בחסר, תצורת MLC מסוגלת לכתוב עד שני תווים פר ביט בעוד שSLC מסוגלת לרשום רק אחת לכן תצורת MLC מאפשרת צפיפות גדולה יותר ומסוגלת גם להגיע לנפח כפול עם אותם מספר השבבים כאשר משתמשים בSLC אך כל זאת מגיעה במחיר מאוד גבוה, כאשר MLC כותבת מידע מחדש על אותם תאים אשר כבר שומשו בעבר הדיוק שלה כבר פחות אפקטיבית מאשר כשהתאים היו ריקים לחלוטין לכן יש צורך באלגוריתמים מאוד מתוחכמים שיאפשרו כתיבה מחודשת מבלי שיהיה פגיעה בביצועים (קרי TRIM, ECC, Garbage Collection) בעוד שאצל SLC העבודה בכתיבה מחודשת חלקה הרבה יותר.

מקודם דיברנו על אורך החיים בכתיבה אז כל הפסקה הזו שכתבתי עכשיו היא בדיוק ההסבר שעומד מאחורי האורך החיים המוגבל של שבבי NAND MLC, כאשר תתבצע כתיבה מחודשת לתאים המתח שהשבבים צורכים על מנת לאפשר את הפעולה הזו בעזרת האלגוריתמים של הבקר מורידה המון זמן מהאורך חיים של השבבים אך כל עוד קיימות אלגוריתמים אשר עושים את העבודה בצורה יעילה ניתן לבגיע אפילו ליותר מפי 5 ממה שהיצרן טוען לאורך החיים, כיום ללא שום ספק המצטיינים בעבודה זו הם Marvell אשר שילבו בתוך הבקרים שלהם אלגוריתמים מאוד יעילים לעבודה אשר תורם המון לכך שהכוננים שלהם שומרים על ביצועים לאורך זמן גם אם TRIM אינו מופעל (עוד סיבה לכך ש-Crucial היא בראש ההמלצות שלי תמיד).

תצורה:

חלק מה-SSDs מגיעים בתצורת PCIe, אך מוגבלים יחסית (בתמיכה, במהירות גישה ובפונקציות כגון TRIM)..

רובם מגיעים בתצורת SATA (דור שני 3Gbps או שלישי 6Gbps) עם תאימות לאחור..

במיוחד כשמדובר בדגמים האחרונים שמשתמשים (ויכולים לנצל) את ה- SATA 6Gbps, יש לבדוק תאימות:

במחשבים ניידים - לבדוק איך מחובר ה-HDD (אותו מעוניינים להחליף) בפועל ולא להסתמך על סוג ה-CHIPSET בלבד..

במחשבים נייחים - לבדוק אם הלוח תומך ב- SATA 6Gbps (ישנה העדפה ברורה לבקרי אינטל המובנים בלוחות בעלי צ'יפסטי H67/P67/Z68)!

כאן יש פשוט דברים שאינם נכונים בכלל, כונני SSD אשר מנצלים PCI-E אינם סובלים מבעיות של זמן נגישות ותמיכה כאשר ניתן לראות זאת גם בבירור בביקורת שיש באתר על ה-RevoDrive, את ה-TRIM מאבדים מכיוון שהכוננים הללו משתמשים ב-RAID על מנת להשיג את המהירויות הללו לכן כמו כל מערך RAUD הפונקציה של TRIM לא תהיה שמישה.

ממדים (כשמדובר ב-SATA):

גודל HDD סטנדרטי במחשבים נייחים הוא 3.5" ובניידים הוא 2.5".

גודל SSD סטנדרטי הוא 2.5" (חלקם מגיעים עם מתאם ל- 3.5").

ישנם לא מעט מארזים שתומכים גם ב- 2.5" (לפעמים פחות מהתמיכה ב- 3.5").. בכל מקרה, ניתן לקנות מתאמים שיכולים להיות יותר "מעניינים" דוגמת שני כונני 2.5" במקום אחד של 3.5" או 5.25" (של כונן אופטי)..

...

ביצועים:

היצרנים בד"כ מציגים מהירות קריאה/כתיבה של קבצים גדולים שנמדדת ב-MBps, נתון שברוב המקרים "מפוצץ", שכן "מהירות התוכנות" תלויה במהירות קריאה/כתיבה של קבצים קטנים (בד"כ 4K) שנמדדת ב-IOPS.. כל חברה בוחרת את ה- benchmark ושאר רכיבי המערכת (עליה מבוצע) שמציגים אותה הכי טוב..

מבחנים של אתרים "נחשבים", בודקים נתונים "מעשיים" יותר מעבר לשניים שלעיל.. הם מקדישים אחוזים שונים בניקוד למהירויות קריאה/כתיבה (רציפה ורנדומלית) של קבצים בגדלים הנפוצים בשימוש מערכת ההפעלה ותוכנות אחרות.. מבחנים "מעשיים" אלה יכולים להצביע על SSD עם נתונים מוצהרים ממוצעים יחסית, כעל כונן מומלץ ביותר (בסה"כ)..

אומנם ושימושים ספציפיים "יעדיפו" כונני SSD על פני אחרים, אך יש לזכור שכל SSD יביא שיפור ביצועים מורגש בשהוואה ל-HDD..

כאן אני ירחיב קצת, יצרני SSD בסופו של דבר מאוד אוהבים לסלף את האמת... מדוע? כאשר תרצו למצוא כונן SSD אתם ישר תמצאו נתונים "מפוצצים" של מהירות רציפה מעל 500מגה לשניה אך מה שהמשתמש הממוצע לא מבין הוא שאינו צריך בכלל כזו מהירות רציפה מכיוון שזה תופס באיזור ה3% מהרגלי הצריכה שלו עם הכונן בעוד שמרבית השימוש שלו תהיה של מהירות ה-IOPS אך גם שם היצרניות אוהבות לסלף את האמת (יש בבירור יצרנית אחת שאוהבת לעשות זאת יותר מכולם - OCZ) ומפרסמות נתוני IOPS שבכלל אינן ריאליות לכוננים שלהם, איך הן עושות זאת? הן משתמשות בתוכנה בשם ATTO אשר משתמש במידע מקווץ בצורה אקסטרימית למדי דבר שתורם המון לביצועים של כונני ה-SSD ובפועל זה לא מצב עבודה ריאלי מכיוון שמרבית הקבצים שבהן אנו משתמשים אינן מכווצות ובייחוד לא בדרך ש-ATTO משתמשת וזו אגב הסיבה מדוע האתר בחר לא לעבוד עם התוכנה הזו במבחני הביצועים שלה.

יצרנים ורכיבים:

מעבר להיסטוריית אמינות/אחריות של יצרן SSDs מסוים, SSD מכיל בעיקר בקר וזיכרונות פלאש שלכל אחד מהם יש את היצרן שלו..

יש שיגידו ש-SSD של אינטל, גם אם לא לגמרי "טהור שלהם" (גם בקר וגם זיכרונות), תמיד יהיה עדיף.. ויש שיגידו שלקנות SSD של OCZ זה כמו לקנות "כרטיס גירוד" אך עם פרס "שמן"..

בנוגע לבקר, השחקנים המרכזיים הם אינטל (עדיין ב-SATA דור שני), מארוול וסאנדפורס.. כשישנה "בעיה" חוזרת, שעדיין אינה מובנת (ולכן לא פתורה) עם בקרי הסאנדפורס האחרונים (ללא תלות ביצרן ה-SSD שמשתמש בהם)..

בנוגע לזיכרונות, גם אם יצרן ה-SSD מפרסם את סוג הזיכרון בו הוא השתמש (ויש הרבה יצרני זיכרונות "טובים"), זה עדיין יהיה תלוי בבקרת האיכות של יצרן ה-SSD ואיזה זיכרונות בסופו של דבר "עברו" ל-SSD.

בנוסף, דגמים "מהירים" או "מהירים משופרים" משתמשים בזיכרונות שיוצרו בתהליך 3X ננומטר לעומת 2X ננומטר (הדבר נוגע גם לכמות שבבי הזיכרון). דבר זה (או אחר דוגמת כמה הושאר זיכרון "ספייר") מסביר גם את השוני בנפח שיכולים לנצל בפועל ב-SSD מסוים!

אין הבדל בביצועים בין ליטוגרפיה כזו או אחרת.

דגמים אחרונים:

עם בקר אינטל: Intel 3XX "טהור שלהם" שלאחרונה פורסמה תקלת ה-"8MB" שבו.

עם בקר מארוול: Intel 510, C400, C300..

עם בקר סאנדפורס: VERTEX3 (וה-MAX_IOPS המקביל שמשתמש בזיכרונות 3X ננומטר), F3 (שללא קשר לבקר, הוכרז RECALL על גרסת ה-120GB כמעט ישר אחרי ההשקה), ...

ראוי לציין שהC400 הוא בעצם M4.

דגמים באים:

השמועות אומרות שאינטל עומדת להוציא עוד השנה SSDs "טהורים שלהם" ב-SATA דור שלישי..

...

סוגיות:

  • ניתן להעביר IMAGE של HDD אל .. אך שלא כמו הגדרת AHCI לאחר התקנת מערכת הפעלה, אין הדבר פשוט (בעיות ALIGNMENT) למרות שחלק מה-SSDs מגיעים עם תוכנה/ערכה מיוחדת לזה..
  • הצורך בתמיכת מערכת ההפעלה (דוגמת WIN7) ב- TRIM.
  • מערכת קבצים ייעודית (ExtremeFFS).. במקום NTFS/FAT32?
  • הצורך בביצוע TWEAKS למערכת ההפעלה (אפילו ב-WIN7) לקבלת ביצועים אופטימליים ואריכות חיי ה- (כגון העברת TEMP ו- PAGING, התקנות "סלקטיביות", ביטול DEFRAGMENT, ועוד..).
  • חוסר יכולת "מחיקה אמיתית" בשונה מ-HDD..
  • סכנת איבוד מידע (אפילו כליל) בעת הפסקות/שיבושי חשמל בכונני MLC..
  • הצורך השוטף בתחזוקת (ע"י תוכנות מסוימות)! דבר שמסביר את חשיבות התוכנות שמגיעות עם ה-.. אומרים שלתוכנות שמגיעות עם ה-SSDs של יש יתרון בגזרה זו!

נראה לי שרב הנסתר על הגלוי.. או הבלתי נודע על הנודע!!

...

בסה"כ סחטיין על היוזמה אך יש דברים פה שחייבים להרחיב עליהן שגם לא נכנסתי בעצמי מכיוון שפשוט אין לי את הזמן לבזבז על זה, אני מאוד מקווה שתוכל להמשיך את המאמץ ותקרא קצת יותר על על מנת שתוכל לשפר את המדריך ולעזור ליתר חברי הפורום.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

יונתן, אחרי שכבר נענית לבקשה, אני חייב להגיד שמראש קיוויתי שתעשה זאת ;D

אני לא חושב שאתה "מבזבז את הזמן" כמו שאמרת (אני גם בטוח שלא התכוונת שזה יישמע כך).. אתה בוחר לתרום רבות הן מהזמן והן מהידע, והיה בטוח שאני לא היחידי שמעריך זאת!

אז תודה רבה לך על התרומה היקרה :yelclap:

בכל אופן, בקטגוריית "סוגיות אחרות", חסר לי לא מעט מידע.. ונראה לי שכבר אמרת שתתייחס לחלק מהנקודות שם בביקורת הבאה שלך..

אמתין לכתבה זו ולעוד תגובות אינפורמטיביות מחברי הפורום, אקרא עוד ואגבש מדריך "שלם" בפינת המדריכים.. מקווה שלא ייקח יותר מדי זמן עד שהתמונה תושלם..

ברשותך, אשתמש (תוך שמירת קרדיט כמובן) במה שכתבת (ומה שעוד לא) לכתיבת המדריך.. מקווה שזה בסדר מבחינתך?

שוב תודה ושיהיה בהצלחה :xyxthumbs:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כדאי להוסיף התייחסות לMTBF שנע בין 1,000,000 ל2,000,000 שעות.

יש כוננים שזמן החיים שלהם קצר ב50% מכוננים אחרים ולפעמים ההפרש במחיר בביצועים כמעט ולא קיים.

גם כשקונים כונן משומש צריך לקחת את הנתון הזה בחשבון.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

אכן יוזמה מבורכת :yelclap: .

הנבואה ניתנה ל......

לכן אין לי מושג מה יהיה מחר, האם עתיד אמצעי האחסון יהיה

בשיטת , היברידי או משהו שעובדים עליו עכשיו באיזה מכון מחקר.

מה שכן, המצב של נכון לעכשיו, כן , כולל באג ה8 של ,

לא ממש עושה לי את זה. חדשות לבקרים יש בעיות ( בבקרים :lol: ),

והטכנולוגיה עדיין סובלת ממחלות ילדות.

על כן, לעניות דעתי, זמן ה - טרם הגיע, לפחות עבור ההמונים.

אני מקווה שיצוץ משהו יותר אטרקטיבי בכל המובנים.

:xyxthumbs:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ksn1981היוזמה מבורכת מאוד ונתנה גם לי כמה תשובות - תודה.

מה שהייתי מוסיף כאן - אם שרשור זה ירכז את נושא ה-SSD:

1. כוננים מומלצים וכוננים בעייתים (ישנם כוננים עם בעיות ידועות שכדאי להזהיר את המשתמשים מהם) - ראה לדוגמא מה שהזכיר קקדו.

2. עלות מול תועלת - ראיתי בtomshardware - סקירה מאוד יפה לגבי עלות תועלת של כונני SSD - http://www.tomshardware.com/reviews/best-ssd-caching,2966.html

3. הגדרות שצריך לעשות בביוס\דרייברים ושאר פיצ'פקעס הקשורים לתפעול.

4. קונפיגורציה מומלצת לשילוב עם דיסק קשיח.

אישית - אני ממתין למחשב הבא שלי כדי להוסיף - בתצורת PCIE - לי נמאס ממשק ה-SATA ואני חושב שהגיע הזמן להתקדם.

כל טוב,

גבריאל

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תודה רבה אנשים יקרים.. עוד מעט אנחנו שם :xyxthumbs:

הוספתי את כל שנאמר..

gabriel6, תודה..

הזכרתי את בעיית הסאנדפורס כשדיברתי על בקרים ב-"יצרנים ורכיבים"..

ב-"דגמים אחרונים", הזכרתי את בעיית ה-8MB באינטל, ובעיית F3 120GB..

בקשר להגדרות וקונפיגורציות, הלוואי ויכולתי להשלים את מה שרשמתי ב-"סוגיות אחרות".. צריך את עזרתם חברי הפורום!

בעניין ה-"עלות-תועלת", המחירים שונים מאלה שבחו"ל, והם (פה ושם) משתנים..

אשמח לתוספות / תשובות..

תודה רבה לכל המשתתפים בדיון :yelclap:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

..אשמח לשמוע, אם יש למישהו מידע (או קישור "טוב") על אחת או יותר מהנקודות שב-"סוגיות"..

לגבי הסעיף הראשון בקטגוריית "סוגיות"

ניתן להעביר IMAGE של HDD אל SSD..

אך שלא כמו הגדרת AHCI לאחר התקנת מערכת הפעלה,

אין הדבר פשוט (בעיות ALIGNMENT) למרות שחלק מה-SSDs מגיעים עם תוכנה/ערכה מיוחדת לזה..

קיימת תוכנה לגיבוי בשם PARAGON HARD DISK MANAGER SUITE המבצעת Auto Alignment

בשחזור IMAGE או בהעברת מעה"פ מ HD ל SSD.

ויש כלי נפרד PARAGON ALIGNMENT TOOL 3.0 ל"תיקון" SSD הנמצא המצב של Alignment.

להלן הקישורים:

http://www.paragon-software.com/home/hdm-personal/comparison.html

http://www.paragon-software.com/home/partition-alignment

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

3. הגדרות שצריך לעשות בביוס\דרייברים ושאר פיצ'פקעס הקשורים לתפעול.

4. קונפיגורציה מומלצת לשילוב עם דיסק קשיח.

3. מלבד להעביר את הבקר למצב AHCI ובמקרים מסוימים עדכון מנהל ההתקן של הבקר, עד כמה שאני יודע אין צורך בהגדרות נוספות. את כל השאר (כולל Trim, בהנחה שגרסת הקושחה תומכת בזה) צריכה לנהל מערכת ההפעלה. באתרי היצרנים השונים, וברחבי הרשת, יש כלים/מידע איך לבדוק אם Trim פועל במערכת.

4. אתה מתכוון למערך SRT של או באופן כללי?

ואמנם המדריך המתגבש הוא באמת יוזמה ברוכה, אבל באופן אישי אני חושב שהטכנולוגיה עדיין לא בשלה מספיק עבור המשתמש הממוצע, וברוב המוחלט של המקרים היא לא מצדיקה עבור המשתמש הזה את ההשקעה. כלומר, מי שכבר יש לו הכל (מערכת מספיקה לצרכיו, מסך טוב, התקני קלט איכותיים, סביבת עבודה ארגונומית, אל-פסק ועוד) ויש לו כסף "מיותר" שהוא ממש מחפש ל"בזבז" על רכיב חומרה, יהנה כנראה מ-. אך מי שעבורו בא על חשבון רכיב(ים) אחר(ים) או שסתם יכול לחסוך את הכסף למטרות אחרות (ומועילות יותר), לדעתי יעשה בחוכמה אם יחכה עד שהטכנולוגיה תבשיל יותר.

ובלהבשיל הכוונה היא כפולה:

1. כאשר קצב השקת בקרים חדשים והשינויים מדור לדור יתחיל להתמתן ולהתאזן. שיווצר איזה שהוא שיווי משקל שלאחריו תבוצע יותר אופטימיזציה לקיים מאשר שיפור שלפעמים הוא מהותי. בנוסף, שגם עניין הניהול התוכנתי יבשיל קצת יותר.

2. כאשר המחירים של כוננים בנפח של 60-80GB שדי מספיקים למערכת הפעלה + תוכנות עיקריות עבור רוב המשתמשים, יתאזנו על סכומים שווים יותר לכל נפש.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.


×
  • צור חדש...