הכרת מערכת ההפעלה ומדריך שימוש בסיסי למתחילים - לינוקס, Mac ומערכות הפעלה אחרות - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

הכרת מערכת ההפעלה ומדריך שימוש בסיסי למתחילים


Recommended Posts

כמו בכל מעבר לממשק שונה, צריך להתרגל לצורת עבודה שונה וללמוד את האופציות הפתוחות בפניכם.

באופן כללי, ממשק ה-osx דומה בהרבה מובנים לממשק המשתמש שאתם רגילים אליו מ-windows/gnome/kde כך שהשימוש הבסיסי ירגיש לכם טבעי, אך חשוב לדעת מראש את ההבדלים הקיימים לטובת שימוש חלק ורגוע יותר בעת הצורך.

מקשי מקלדת:

למקלדת המק 3 כפתורים עיקריים השונים מהקלט שבמערכות וינדוס/לינוקס,

כפתור ה-command (המוחלף בכפתור ה- במקלדות יעודיות ל-pc), כפתור ה-option (המוחלף ב-alt) וה-fn שוודאי מוכר לבעלי .

כפתור ה-command מזכיר בשימושיו הבסיסים את כפתור ה-ctrl ב- (לדוגמא, בכדי להעתיק קובץ/טקסט ל-clipboard תשתמשו בשילוב המקשים command+c, ו-command+v להדבקה).

כפתור ה-fn, בדומה לניידי יספק שימוש נוסף לכפתורים קיימים (לדוגמא שילוב המקש fn יחד עם מקש ה-delete ישנה את כיוון מחיקת הטקסט),

כפתור ה-option משמש בעיקר לשילובי מקשים (לדוגמא option+command+esc מקפיץ את חלון ה-force quit הדומה ללשונית הראשונה ב-task manager של ה-windows).

המעוניינים להחליף בין המקשים (לדוגמא ctrl ו-command לעבודה "טבעית" יותר לעוברים מוינדוס) יוכלו לעשות זאת מתפריט system preferences

keyboard->modifier keys (אך לטעמי מי שמעוניין לעבור למק "for good", יעדיף להתרגל למיקום המקורי של מקשי המק).

spotlight:

בפינה הימינית העליונה תמצאו איקון של זכוכית מגדלת הפותח תיבת חיפוש. מנוע החיפוש הזה נקרא spotlight.

ה-spotlight מאחסן אינדקס של האפליקציות המותקנות, הגדרות מערכת ההפעלה, קבצים ותיקיות, מיילים, דפי עזרה וכו'.

בנוסף תמצאו מספר פיצ'רים נוספים שהוטמעו בתיבת החיפוש, כגון dictionary ומחשבון.

הקפצת חלון ה-spotlight בדר"כ יתבצע ע"י שילוב command+space, אך השילוב הזה יוחלף בשינוי שפת ההקלדה ברגע שתגדירו שפת כתיבה נוספת. את ה-spotlight תוכלו להגדיר מחדש בתפריט ההגדרות (system preferences).

osxspotlight.jpg

תצוגה וניהול קבצים:

כמו במערכות הפעלה אחרות, גם כאן תוכלו להגדיר את תצוגת תוכן התיקיות במגוון צורות (זאת תעשו מתפריט view בסרגל העליון).

icons - תצוגת אייקונים גדולים, איתו ניתן לצפות בתצוגה מוקדמת של קבצי מולטימדיה (סרטי יקבלו כפתור play להרצה ישירות מה-thumbnail) אך לא ניתן לראות "עץ תיקיות" במצב זה.

list - תצוגת "עץ תיקיות" סטנדרטי, בעל עמודות מידע על כל קובץ.

columns - במצב זה תקבלו עמודה לכל היררכיה של תיקיה, נוח בעיקר להעברת קבצים מתיקיה לתיקיה מבלי לפתוח מספר במקביל.

coverflow - בדומה לפיצ'ר הקיים ב-itunes/ipods, יציג לכם בנוסף לתצוגת ה-list, תצוגת thumbnails של קבצי המולטימדיה הנמצאים בתיקיה.

הדבר הראשון שוודאי תשימו לב אליו בשימוש היום-יומי הוא החוסר באפשרות "גזירה" של קבצים ותיקיות. את האפשרות אמנם ניתן להחזיר בעזרת תוכנות צד שלישי, אך לטעמי האישי ברגע שתתרגלו לניהול קבצים בעזרת גרירה, לא תרגישו בחסרון.

מצבי תצוגה list ו-columns, או עבודה עם מספר במקביל יעזרו לכם לבצע ניהול קבצים נוח, ובזמן פעולת הגרירה תוכלו לראות ליד סמן העכבר, האם הגרירה תוביל להעתקה או להעברה של הקובץ, בכדי לשנות זאת השתמשו בכפתורי ה-command וה-option בזמן הגרירה.

שינוי שם התיקיות (f2 במערכות windows) הוחלף באופן מפתיע ב...."enter", כשפתיחת הקובץ תעשה ע"י דאבל-קליק או command‪+‬o במקלדת,

ומקש ה-space יספק לכם פרטים נוספים אודות הקובץ+תצוגה מקדימה לקבצי מולטימדיה (בכל מצבי התצוגה).

osxfindercolumnview.png

תצוגת ה-columns

ניהול חלונות:

הסרגל העליון (file‪/‬edit‪/‬view וכו') נשאר פתוח באופן קבוע בכל פעילות מערכת ההפעלה, ומשנה את אפשרויותיו בהתאם לחלון האקטיבי, תוכלו לזהות זאת לפי התפריט הראשון משמאל שיהיה תמיד כשם התוכנה.

בקצה השמאלי ביותר מוצג סמל התפוח, שמשמש קבוע כתפריט הראשי של מערכת ההפעלה, דרכו תוכלו להגיע ל-system info/system preferences ועוד.

תוכלו לראות שסרגל האייקונים התחתון (זהו ה-dock) מופרד ל-2 ע"י מעין "מעבר חציה" לבן, בחלקו השמאלי נמצאים אייקונים נעוצים ותוכנות שרצות ברקע (נורה קטנה בתחתית האייקון תתווסף לתוכנות הרצות כרגע.

חלקו הימיני של הסרגל יציג ממוזערים ותיקיות נעוצות (מסמכים, הורדות ואפליקציות נעוצים כברירת מחדל וניתן לנעוץ כל תיקיה בגרירתה לאיזור הנ"ל).

מזעור וסגירת החלונות תעשה באותו האופן כמו במערכות וינדוס (איקס ומינוס שבראש החלון),

לעומת זאת, מתיחת החלון על כל המסך עובדת שונה, מערכת ההפעלה תנסה (וברוב המקרים גם תצליח) להתאים את גודל החלון לגודל המקסימלי שהתוכנה/תיקיה דורשת באותו הרגע, המטרה היא לספק את כל מה ש"מסך מלא" יציג, אך לא לבזבז שטח מסך ולאפשר מולטי-טסקינג נוח (ובנינו, בעידן שכל המסכים הם מסכים רחבים, אילו חלונות/אתרים באמת משתמשים בכל הרוחב?).

למי שכן ירצה את האפשרות למתוח על כל המסך בדומה לאפשרות בוינדוס, ניתן להעזר בתוכנות צד שלישי (כדוגמאת BetterTouchTool החינמית).

הצמדת החלונות לחצי הימני או לחצי השמאלי כפי שנוסף בוינדוס 7 גם כן לא קיימת במק אך גם זאת ניתן לקבל בעזרת BetterTouchTool.

dockh.png

gestures, expose, spaces ו-dashboard

בעלי טאץ-פד של (בניידים או כתוסף לנייחים) יוכלו להנות מהיתרון האדיר של ה-gestures במערכת ההפעלה (הפעלת פיצ'רים ע"י סימונים על המשטח).

האפשרויות הבסיסיות שחשוב ללמוד להשתמש בהם ביום-יום הם:

2 אצבעות מעלה ומטה יגללו את החלון בדומה לגלגלת של עכברי pc

3 אצבעות לצדדים יקחו אתכם דף אחורה ודף קדימה (לדוגמא בדפדפן).

4 אצבעות מעלה (כמו גם מקש ה-f11) יסתיר את כל החלונות האקטיבים וציג את המכתבה (שולחן העבודה).

4 אצבעות מטה (כמו גם מקש ה-f9) יציג את מצב ה-expose (מסך מפוצל של כל החלונות הפתוחים והממוזערים).

4 אצבעות לצדדים יעביר אתכם בין האפליקציות שרצות ברקע (בדומה ל-alt‪+‬tab בוינדוס, כאן תוכלו לבצע זאת גם ע"י command‪+‬tab במקלדת).

pinch עם 2 אצבעות, בדומה לאפשרות במכשירי ה- יגדילו ויקטינו את התוכן המוצג בדפדפן/מציג התמונות וכו'.

expose:

ה-expose הוא פיצ'ר הנועד לעזור לכם לשלוט בכל התוכנות והתיקיות הפתוחות על שטח עבודה מוגבל.

כפי שכבר צויינו 2 האפשרויות הקודמות, f9 יציג לכם מעין "מסך מפוצל", f11 יציג את המכתבה (שולחן העבודה), ומצב תצוגה נוסף שיכול לעזור לכם הוא הצגת כל חלונות התוכנה בה אתם משתמשים כעת, לתצוגה זו לחצו f10.

בתפריט ההגדרות של ה-expose (שתחת system preferences) תוכלו למצוא עוד מגוון אפשרויות שיקלו עליכם.

לדוגמא, הפעלת שומר המסך ע"י הצמדת הסמן לאחת מפינות המסך, תצוגת כל החלונות (כפי שמציג f9) ע"י לחיצת כפתור הגלילה לבעלי מייטי מאוס, ועוד'.

spaces:

יאפשר לכם ליצור מס' מסכים וירטואלים, כך תוכלו לנהל מספר רחב של אפליקציות/תיקיות ע"י הקצאת/העברת כל אחת לשטח עבודה שונה, ומעבר מהיר בינהם.

dashboard:

תצוגה מרוכזת של widgets, בצורה זו תוכלו למלא מסך שלם ב-widgets בלי לפגוע בשטח המכתבה.

expose.png

חלון הגדרות ה-expose

התקנת והסרת תוכנות:

כאן המצב הרבה יותר פשוט מבכל אחרת שהכרתי,

באופן בסיסי, רוב האפליקציות שנכתבו למק יגיעו כקובץ בודד בסיומת .app, את האפליקציות האלה סה"כ תצטרכו לגרור אל תיקיית האפליקציות. בכדי להסיר אותם, גררו אותם משם אל ה-trash.

תוכנות המשתלבות בתוך מערכת ההפעלה או בתוך תוכנות אחרות, יגיעו בקובץ pkg עם אשף התקנה דומה לסטנדרט בוינדוס (next-next-finish).

* שימו לב שחלק מקבצי ההתקנה יגיעו בתוך קובץ "תמונה" (סיומת dmg) זהו מעין דיסק וירטואלי אותו תעגנו (mount) בהרצת הקובץ, גשו לקבצי ההתקנה/הדרכה שבתוכלו, ובצעו unmount מהמכתבה.

בגרסא 10‪.‬6‪.‬6 של מערכת ההפעלה, נוספה אפליקציית ה-app store גם למשתמשי המק, דרכה תוכלו למצוא תוכנות שאתם מכירים, לחפש תוכנות לפי קטגוריה ולעדכן את כל האפליקציות הקיימות שהורדתם דרכה בלחיצת כפתור.

* שימו לב, חלק מהתוכנות שומרות במערכת קבצי מערכת הנשארים גם לאחר הסרה ידנית של התוכנה (גרירה ל-trash), על מנת להסירם בצורה ניקיה מומלץ להשתמש ב-AppCleaner החינמית שמאתרת קבצים אלו ומסירה אותם ביחד עם התוכנה.

סה"כ השימוש הבסיסי שונה במעט אך עדיין שומר על קו כמה שיותר הגיוני ופשוט להבנה.

אם אתם מחפשים אופציה מתקדמת יותר, נסו לחפש זאת דרך ה-spotlight, דפי ה-help קצרים וקולעים (ברובם).

לכל שאלה/המלצה אתם מוזמנים לפתוח דיון כאן בפורום.

אם מצאתם שגיאה בסטיקי, אתם מוזמנים לשלוח לי מסר אישי.

תודה מיוחדת ל-radioactive שעזר רבות בכתיבת ועריכת המאמר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...