מיתוג מתח 220V ע"י מתח נמוך מהמחשב (בעזרת טראייק ואופטוטראייק) סיקור בנייה - אלקטרוניקה ומודינג - HWzone פורומים
עבור לתוכן
  • צור חשבון

מיתוג מתח 220V ע"י מתח נמוך מהמחשב (בעזרת טראייק ואופטוטראייק) סיקור בנייה


ZiggyMan

Recommended Posts

הצטברו לי ליד המחשב אוסף מכשירים שמשרתים בעצם - רק את המחשב. מכשירים שלא נכבים אוטומטית כשהמחשב נכבה, כמו מגבר, מסך, תאורת מקלדת, מנורת לילה ועוד ועוד. בחישוב חודשי יוצא שכל האוסף צורך לא מעט חשמל, וזה כשלא משתמשים בו בכלל. בנוסף, ישנו בלאי טבעי של מכשירים וספקים שמחוברים באופן רצוף לחשמל, וכיוון שאצלי המחשב הנייח יכול שלא לפעול אפילו מספר ימים, יש בזה בזבוז.

השתמשתי בתוכנית שמופיעה בדפי הנתונים של הרכיב MOC3042, ונראית כך:

index.php?action=dlattach;topic=417232.0;attach=122017;image

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/fairchild/MOC3042-M.pdf

את התוכנית שיפרתי קצת, והוספתי שתי דיודות בכניסה וביציאת המתח הנמוך, לא צריך שיכנסו לי בטעות מתחים זרים למחשב מאיפשהו. במקביל לכניסת המתח הנמוך הוספתי 2 קבלים של 1000uF במקביל, כדי ליצור השהייה בניתוק המתח. שני הקבלים נותנים לי בערך שנייה וחצי של השהיה בניתוק, שזה טוב למקרים שבהם המחשב איתחול ויש לו הפסקת מתח קצרה. בנוסף הוספתי לד בטור לכניסת המתח הנמוך, כדי לקבל חיווי.

לאחר הפחתת מתח דיודת האופטוטראייק, הלד האדום, ושתי דיודות ההגנה, יצא לי Rin משהו כמו 160 אום, כדי לקבל זרם של 7mA שיספיק בהחלט להפעלת המעגל.

לטראייק השתמשתי בBTA16 600, טראייק שיכול להעביר 16 אמפר. די והותר לכל מה שארצה.

את המעגל כולו תכננתי לדחוף בתוך שקע הגנה סטנדרטי של Hyundai. אמנם יהיה יותר נוח לדחוף אותו במפצל רב שקעים, אבל שם אין מקום כל כך למעגלים נוספים. וגם היה לי נחמד לדחוף את זה שם..

index.php?action=dlattach;topic=417232.0;attach=122021;image

את שקע ההגנה פירקתי, זה מה שיש בפנים:

index.php?action=dlattach;topic=417232.0;attach=122023;image

שימו לב להפרדה בין הפין והסוקט של הפאזה, לשם יתחבר הטראייק הממתג.

כדי שהמעגל שלי יכנס, היה צריך להשכיב מעט את הוריסטורים ושאר הרכיבים במעגל ההגנה. בתמונה זו גם רואים את קיפול פס המתכת היוצא מפין הפאזה. עשיתי חור בפלסטיק והצאתי אותו משם, לשם יחובר A2 של הטראייק, והחיבור הקודם של מעגל ההגנה.

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122003;image

וזה המעגל הבנוי:

index.php?action=dlattach;topic=417232.0;attach=122025;image

כמו שניתן לראות, אין לטראייק. המעגל מתוכנן לצריכה מקסימלית של 300W, ולכן אין צורך בגוף . אם רוצים להשתמש בו להספקים גבוהים יותר, חייבים גוף . בטראייק הזה יש נפילת הספק של כ1.5 וואט לאמפר בממוצע.

ומצידו האחורי:

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122005;image

שימו לב לפס הבידוד בין מתח נמוך לגבוה, (ספייס) כפי הנדרש במעגלים המשלבים סוגי מתח שונים.

ניקבתי חורים בלוח שיתאימו לחורים בלוח של מעגל ההגנה:

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122007;image

ואז אוכל לחבר בינהם בעזרת ספייסרים מפלסטיק:

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122009;image

וכך נראה המעגל כשהוא יושב יפה בתוך הקופסא (המעגל מורכב עם דבק חם, לפני חיבור בברגים)

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122011;image

החוטים החומים אלו חוטי המיתוג. אחד מחובר לפין התקע, והשני לסוקט של השקע שמעליו. מעגל ההגנה גם הוא מחובר לפין בתקע, כך שהוא מגן על כל המכשירים שמחוברים במקביל אליו גם כשהטרייאק מנתק את הרכיבים בטור.

החוט השחור היוצא מהחלק העליון של הקופסה, אמור להתחבר איכשהו למחשב. בהתחלה התכוונתי לשים שם כבל , אך התברר לי שביציאות הUSB במחשב שלי יש מתח גם כשהוא כבוי, כך שנאלצתי להשתמש בחיבור המולקס. לחוט השחור חיברתי פלאג בננה סטנדרטי, שיתאים לשקע סטנדרטי. לקחתי פס מתכת שמוציאים מהמארז כשמוסיפים כרטיסים, וקבעתי בו שקע בננה. את הפס קבעתי בחריץ פנוי במארז. המינוס מגיע ישירות מגוף המחשב, כך שאין צורך לחבר לו חוט, רק לפלוס חיברתי חוט, פיוז 0.125mA בטור (הכי קטן שמצאתי) ובידוד מתכווץ עליו. בסוף החוט יש פין מולקס זכר בודד שמחובר לקו ה5V.

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122013;image

וזה המוצר המושלם:

index.php?action=dlattach;topic=419929.0;attach=122015;image

נורת הניאון השמאלית המקורית שמראה על פעולת מעגל ההגנה נשארה במקומה, ובצד ימין החלפתי את נורת הPower בלד שלי. (הוא נכבה כשהמחשב נכבה) הוא מאיר הרבה יותר חזק :)

מצטער על איכות התמונות, פלאפון :\

אני מודע לכך שאפשר לעשות את זה עם ממסר, ולחסוך כמה רכיבים, אלא שממסר בעייתי מכמה סיבות; קודם כל, ממסר של 16 אמפר במתח סליל של 5V הוא די גדול, ודי יקר. 40~50¤. בנוסף, אורך חיים של ממסר מוגבל למדי. בסוף הניצוצות הורגים אותו. והכי חשוב, בידוד המתחים באמצעות אופטוקפלר הרבה יותר אמין מזה של ממסר.

בנוסף, יש רכיבי SSR שמכילים את כל המעגל הזה ברכיב בודד. הם באמת יעילים, אבל עולים קצת יותר. 60¤ בערך. לשם השוואה, כל הרכיבים במעגל הזה עלו לי 17¤. והעבודה? זה בשביל הכיף :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

וואו, כל הכבוד ! :xyxthumbs:

מאוד אהבתי איך שהצלחת להכניס את כל המעגל לתוך השקע, אני יודע שבחיים לא הייתי מצליח להכניס מעגל כזה לתוך שקע : \

כמה דברים שלא הבנתי, למה 2 דיודות ? אחת בכניסה לא מספיקה ?

תהיתי אם תוכל לסמן על התמונה את הבידוד בין המתח הגבוה לנמוך אני לא ממש מזהה אותו.

ד"א אני מקווה שבידדת את הפיוז מהיכולת לגעת במארץ במחשב או בכל חלק אחר ?

לא יהיה נעים אם הוא יגע בשלדת המארז ויקצר.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תגובות לכולם:

Mike: צודק, דיודה אחת בהחלט מספיקה. בבידוד, התכוונתי להסרת עיגולי הנחושת הקטנים מהPCB. משהו כמו פס בידוד בספקים.

על הפיוז שמתי בידוד מתכווץ כמובן. אגב, הפיוז נשרף משום מה, והחלפתי אותו בבית פיוז תקני על הפאנל. אעלה תמונה.

sstephan: גם אם אחבר 3000W בשקע, עדיין נפילת ההספק על הטראייק מזערית. טראייק מתחמם רק אם משתמשים בו כדימר, שימוש שמבצע מיתוגים מהירים בתדר לא נמוך.

פינק: תודה תודה :hi:

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

תגובות לכולם:

Mike: צודק, דיודה אחת בהחלט מספיקה. בבידוד, התכוונתי להסרת עיגולי הנחושת הקטנים מהPCB. משהו כמו פס בידוד בספקים.

על הפיוז שמתי בידוד מתכווץ כמובן. אגב, הפיוז נשרף משום מה, והחלפתי אותו בבית פיוז תקני על הפאנל. אעלה תמונה.

sstephan: גם אם אחבר 3000W בשקע, עדיין נפילת ההספק על הטראייק מזערית. טראייק מתחמם רק אם משתמשים בו כדימר, שימוש שמבצע מיתוגים מהירים בתדר לא נמוך.

פינק: תודה תודה :hi:

כאשר אתה מחבר צרכן של 3KW , זורם זרם בערך של 13 וחצי אמפר.

עכשיו תגיד לי בבקשה , האם אותו זרם עובר דרך הטריאק? או שהו איכשהו עובר רק דרך הצרכן , במעגל שלך ... ? ::)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

כאשר אתה מחבר צרכן של 3KW , זורם זרם בערך של 13 וחצי אמפר.

עכשיו תגיד לי בבקשה , האם אותו זרם עובר דרך הטריאק? או שהו איכשהו עובר רק דרך הצרכן , במעגל שלך ... ? ::)

הטראייק נמצא בטור לפאזה, לכן כל זרם שאני צורך, עובר גם דרכו.

האמת אתה צודק. בדקתי עכשיו בדפי הנתונים, וההספק הוא ביחס ישיר לזרם. בשני אמפר נופל עליו הספק של כמעט 2W, וב16 אמפר, הוא מגיע ל19W. מכיוון שכל מה שאני מחבר אליו לא מתוכנן לעבור את ה200W, זה בסדר בלי גוף .

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

האמת אתה צודק. בדקתי עכשיו בדפי הנתונים, וההספק הוא ביחס ישיר לזרם. בשני אמפר נופל עליו הספק של כמעט 2W, וב16 אמפר, הוא מגיע ל19W. מכיוון שכל מה שאני מחבר אליו לא מתוכנן לעבור את ה200W, זה בסדר בלי גוף .

צריך גם לדעת לפרש את מה שכתוב בדפי הנתונים. אין לי מושג באיזה רכיב אתה משתמש בדיוק , אבל אני כמעט בטוח שהנתון הזה של 19W על הטריאק הוא בזמן שטמפ הטריאק היא טמפ החדר - 25 מעלות. הדרך היחידה להשאיר את הטריאק בטמפרטורת החדר היא לשים אותו על גף (רוב דפי הנתונים כתובים עבור גוף אינסופי), במצב אמיתי , הוא ישרף גם אם יעבור דרכו זרם של 6A (אפקטיבי) ללא גוף .

אולי זה עבד יופי להפעלת מנורות שולחן ועוד כל מני דברים שאתה מחבר אליו (שהם בהספק נמוך) .אבל , עצם זה שפרסמת את המעגל , המטרה שלך הייתה שאחרים גם יוכלו לבנות אחד , לא ציינת במפורש כמה הספק מותר לחבר , ככה שזה יכול להיות מצב מסוכן ברגע שאנשים יתחילו לתקוע לשקע שואב אבק / מקרר וכו...

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

רעיון מגניב עם פוטנציאל מסחרי.

אם עולה לך 20 שקל להרכיב כזה עכשיו, בייצור סדרתי זה יהיה אפילו יותר זול.

ואנשים ישלמו 100 שקל על דבר כזה בלי לחשוב פעמיים.

יש לך פה סטארט-אפ :)

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

צריך גם לדעת לפרש את מה שכתוב בדפי הנתונים. אין לי מושג באיזה רכיב אתה משתמש בדיוק , אבל אני כמעט בטוח שהנתון הזה של 19W על הטריאק הוא בזמן שטמפ הטריאק היא טמפ החדר - 25 מעלות. הדרך היחידה להשאיר את הטריאק בטמפרטורת החדר היא לשים אותו על גף (רוב דפי הנתונים כתובים עבור גוף אינסופי), במצב אמיתי , הוא ישרף גם אם יעבור דרכו זרם של 6A (אפקטיבי) ללא גוף .

אולי זה עבד יופי להפעלת מנורות שולחן ועוד כל מני דברים שאתה מחבר אליו (שהם בהספק נמוך) .אבל , עצם זה שפרסמת את המעגל , המטרה שלך הייתה שאחרים גם יוכלו לבנות אחד , לא ציינת במפורש כמה הספק מותר לחבר , ככה שזה יכול להיות מצב מסוכן ברגע שאנשים יתחילו לתקוע לשקע שואב אבק / מקרר וכו...

אוקיי. אני אציין שבלי גוף הוא יכול להחזיק עד 300W בטמפרטורת החדר.[br]פורסם בתאריך: 16.08.2009 בשעה 16:50:26

רעיון מגניב עם פוטנציאל מסחרי.

אם עולה לך 20 שקל להרכיב כזה עכשיו, בייצור סדרתי זה יהיה אפילו יותר זול.

ואנשים ישלמו 100 שקל על דבר כזה בלי לחשוב פעמיים.

יש לך פה סטארט-אפ :)

אין ספק. ואם אצליח לגרום לזה לפעול דרך חיבור סטנדרטי כמו זה בכלל יהיה שוס :) חבל שאין לי כסף להשקיע ברעיונות שלי :(
קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

Very nice :)

העלות של ההשקעה תחזור לך בהוצאות החשמל אני מניח.

מזכיר לי שכשאני צריך לכבות את כל המכישירים בחדר שלי זה נוהל ארוך ומסובך.

בתכלס כמו שאמרת יכול קל לקנות ממסר או מכשיר מוכן.

אבל אפשר ללמוד הרבה מהעבודה על המתקן הזה.

ח"ח רציני.

רעיון מגניב עם פוטנציאל מסחרי.

אם עולה לך 20 שקל להרכיב כזה עכשיו, בייצור סדרתי זה יהיה אפילו יותר זול.

ואנשים ישלמו 100 שקל על דבר כזה בלי לחשוב פעמיים.

יש לך פה סטארט-אפ :)

הוא כבר הזכיר שיש דברים כאלו, הנה הלכה תהילת עולם :P

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

Very nice :)

העלות של ההשקעה תחזור לך בהוצאות החשמל אני מניח.

מזכיר לי שכשאני צריך לכבות את כל המכישירים בחדר שלי זה נוהל ארוך ומסובך.

בתכלס כמו שאמרת יכול קל לקנות ממסר או מכשיר מוכן.

אבל אפשר ללמוד הרבה מהעבודה על המתקן הזה.

ח"ח רציני.

TNX :)

האמת שהסיבה העיקרית היא רצון לכבות את כל הציוד בסביבת המחשב כשהוא לא עובד.

ואגב, גם בשימוש בממסר הייתה לי לא פחות עבודה :\

ואני לא מכיר מכשיר כזה מוכן שנמכר בחנויות.

קישור לתוכן
שתף באתרים אחרים

ארכיון

דיון זה הועבר לארכיון ולא ניתן להוסיף בו תגובות חדשות.

×
  • צור חדש...