למרות שכרגע קשה להרגיש את זה, הקיץ הישראלי מתקרב בצעדי ענק. בדיוק כמו שאנחנו מתכוננים לעונה החמה – מחליפים בגדים לאווריריים, מורחים קרם הגנה ושותים יותר מים – גם הרכב שלנו זקוק להכנה לקיץ ובפרט המצבר, שהוא אחד הרכיבים החשובים ביותר ברכב, אשר עלול לסבול מאוד מחום גבוה. אז איך מכינים את המצבר לקיץ כדי להימנע מהפתעות לא נעימות? הנה כל מה שצריך לדעת.
למה הקיץ מסוכן למצבר?
המצבר של הרכב עובד בסביבה כימית לכן שינויים בטמפרטורה משפיעים על היעילות שלו. כשהחום עולה, החומצה בתוך המצבר מתאדה מהר יותר, מה שעלול לגרום לקורוזיה ולהחלשת היכולת של המצבר לספק חשמל. נוסף על כך, מערכת החשמל של הרכב נוטה להתחמם יותר בקיץ, מה שמפעיל לחץ נוסף על המצבר.
טיפים להכנת המצבר לקיץ
לפני הכל, חשוב להבין איזה סוג רכב יש לך, על מנת שנוכל להתאים לו את המצבר הנכון ולספק את המידע המדויק ביותר. סוג המצבר המתאים לרכב שלך הוא קריטי לביצועים ולשמירה על הרכב לאורך זמן. תוכל לקרוא עוד ולהתייעץ בעזרת המדריך שלנו על סוג מצבר לרכב.
1. בדיקת המצבר
לפני תחילת הקיץ, כדאי לגשת לחנות מצברים כדי לבדוק את מצב המצבר. מומחי המצברים יבדקו את הדברים הבאים ויעזרו לך להבין האם המצבר שלך תקין ויכול להמשיך איתך גם לקיץ:
- מתח המצבר: יש לוודא שהמצבר מספק את המתח הדרוש (בדרך כלל 12.6 וולט ומעלה).
- קוטבי המצבר: לבדוק אם יש סימני קורוזיה על הקטבים.
2. ניקוי קטבים
אם התפתחה קורוזיה על המצבר, אפשר לנקות אותה בקלות בעזרת הפעולות הבאות:
- כיבוי המנוע.
- ניקיון הקטבים עם מברשת עדינה (מברשת שיניים ישנה תעבוד מצוין).
- שימוש בתערובת של סודה לשתייה ומעט מים כדי להסיר את שאריות הקורוזיה.
- ייבוש הקטבים ומריחת גריז למניעת חזרת הקורוזיה.
3. בדיקת מים במצבר
במצברי עופרת חשוב לבדוק את מפלס המים:
- יש להשתמש במים מזוקקים בלבד.
- מילוי המים עד לקו המומלץ, אך לא מעבר.
4. חיזוק חיבורים
עם הזמן, החיבורים בין הקטבים לכבלים הופכים לרופפים. יש לוודא שהחיבורים מהודקים היטב כדי למנוע בעיות בהתנעה.
5. טעינה תקופתית
אם הרכב לא זז הרבה זמן, כדאי להניע אותו לחצי שעה פעם בכמה ימים כדי שהמצבר לא יתרוקן לחלוטין.
איך לשמור על המצבר בחום קיצוני?
- להימנע מחניה בשמש ישירה: חניה מוצלת או כיסוי שמשה יפחיתו את החום.
- כיבוי מערכות לא הכרחיות: בעת ההתנעה, מומלץ לכבות מזגן, רדיו ופנסים כדי להוריד את הלחץ על המצבר.
- נסיעות ארוכות יותר: נסיעות קצרות לא מספיקות לטעינה מלאה של המצבר, לכן מומלץ לנסוע מדי פעם למרחקים ארוכים יותר.
סימנים שהמצבר מתחיל "להזיע" בקיץ
המצבר לא מפסיק לתת לך רמזים כשהוא עומד לסיים את חייו:
- המנוע מתקשה להתניע.
- האורות ברכב חלשים יותר.
- יש ריח מוזר של חומצה או שריפה מהמצבר.
- מד המתח בלוח המחוונים מצביע על בעיה.
אם שמת לב לאחד מהסימנים האלו, מומלץ לגשת לחנות מצברים לבדיקה והתייעצות.
לסיכום
המצבר הוא הלב של הרכב – בלעדיו שום דבר לא עובד. עם קצת תשומת לב ותחזוקה נכונה, אפשר בהחלט להאריך את חייו ולחסוך לעצמך אנרגיה, תסכול ולא מעט כסף. הכנת המצבר לקיץ הישראלי החם לא חייבת להיות משימה מורכבת, והיא בהחלט שווה את ההשקעה.
זקוקים להזמנת מצבר עד הבית? הינכם מוזמנים להעזר במומחים של לירון מצברים – לפרטים בקרו באתר