קטע כביש ראשון מסוגו בעולם שיודע לנצל את אנרגיית השמש שזורחת מעליו לייצור חשמל נפתח לצד כפר צרפתי קטן
תחום האנרגיה הסולארית יכול לחגוג לעצמו אבן דרך חשובה חדשה בימים גשומים וקרירים אלה, כשבחבל נורמנדי בצרפת נפתח לו הכביש הסולארי הראשון – היישום החדשני שעליו אנחנו שומעים כבר שנים, אשר יוכל להפוך את מסלולי האספלט העצומים שמקיפים אותנו כמעט מכל עבר לספק אנרגיה ירוקה חשובה ומרכזי במיוחד.
הקונספט הכללי הוא בסיסי למדי: שילוב שכבה של פאנלים פוטו-וולטאים מוקשחים ייעודיים על גבי הכביש (יחד עם תשתית חשמלית מתאימה מתחת, כמובן), שאינם פוגעים במאפייני הבטיחות של הדרך, מאפשר ליצור שטח פנים גדול של מערך ליצירת אנרגיה מכוח השמש, שמנצל מרחבים שכבר קיימים בשטח, כתחליף ליצירת 'חוות פוטו וולטאיות' ייעודיות – על מנת שהמדינה והתושבים יקבלו יותר אנרגיה מאור השמש מבלי לנצל שטחים חדשים לשם כך.
כבישים סולאריים הם גם בעלי פוטנציאל לספק יחס עלות-תועלת שטוב יותר מזה של שדות פוטו וולטאים אשר נבנו מאפס, אם כי כאן בדיוק אנו נתקלים בבעיה המרכזית של הטכנולוגיה נכון להיום – בצרפת הושק בסך הכל קטע כביש סולארי חד סטרי באורך של קילומטר לערך, אך גם עלותו של הקטע הצנוע הזה הייתה אדירה, עם הערכת מחיר של חמישה מיליון אירו, או כעשרים מיליון שקלים!
תוסיפו לכך את העובדה שנצילות התאים הפוטו וולטאים שמרכיבים את הדרך עומדת על 15 אחוז בלבד (תאים פוטו וולטאים בייצור המוני שמשמשים להתקנה על גגות מבנים או בחוות ענק יכולים להגיע לנצילות של כ-25 אחוזים), ללא תוספת פחת שתגיע כתוצאה משכבות של פיח, בוץ ומים שעשויים להצטבר עליהם בעונות השנה השונות במסגרת שימוש מעשי – וקיבלתם הסבר די טוב לתהייה מדוע אנחנו עדיין לא רואים כבישים סולאריים שכאלה צצים בכל מקום בסביבה שלנו.
במצב הנוכחי, קשה לדמיין שיצירה של כבישי היי-טק "ירוקים" שכאלה תוכל להצדיק את עצמה מבחינה כלכלית, אפילו במדינה שטופת שמש כמו שלנו. לשם המחשת העלות העצומה, נזכיר כי בישראל כ-20,000 קילומטרים של כבישים סלולים, כאשר גם אם נניח שכולם כבישים בעלי נתיב אחד לכל כיוון – נקבל כי הפיכתם לסולאריים באופן מלא לפי תג המחיר הנוכחי תדרוש השקעה של 200 מיליארד יורו לערך (!!), או בערך 800 מיליארד שקלים.
כבישים סולאריים הם ללא ספק פתרון מבטיח מאוד שיוכל לשדרג את העולם של המחר, אך בכדי שזה יקרה, נראה שנזדקק לקפיצה ביעילות התאים ובמקביל גם בקיצוץ של לכל הפחות סדר גודל אחד ברמות המחיר שלהם. ובכל זאת, טוב לראות שהמאמץ והעבודה לקראת היום בו זה יתאפשר מתחילה כבר היום.