לאחר חשיפתה של תופעה המעיבה על ביצועיהם של כרטיסי סדרת ה-Radeon HD 7000 מבית AMD, מפתחת השבבים מבטיחה תיקון שיגיע בתקופה הקרובה
בבואנו להמליץ למשתמשי האתר על כרטיס מסך, הסתכלנו תמיד על ממוצע הפריימים לשניה בתור מדד לביצועיהם. נראה כי כעת ישנו צורך להסתכל גם על התמונה הגדולה יותר.
רבות נשמעות טענות נגד מערכי כרטיסים של AMD, אודות תופעה הנקראת Microstuttering. בקצרה, תופעה זו לא ניתנת למדידה על ידי הסתכלות על ממוצע הפריימים לשניה (FPS) כפי שהיה נהוג עד עכשיו, אלא אך ורק על ידי משחק חי או צפיה בתוכנת הבחינה רצה על גבי מערכת המחשב.
עד עתה, היו פריימים לשניה מדד אבסולוטי, ולפיו כרטיס מסך המסוגל להציג פריימים רבים יותר בכל שניה בהכרח חזק יותר בהשוואה לאחר. לעומת זאת, Microstuttering ("גמגום זעיר", בתרגום מילולי) קשור לסדר בו מוצגים הפריימים בתוך השניה הנמדדת. דמיינו לעצמכם מצב בו שני כרטיסי מסך שונים מציגים שניהם 100 פריימים לשניה: אחד מהם מציג פריים לכל מאית שניה, לעומת השני המציג 50 פריימים ב-25 מאיות שניה, לא יוצר פריימים כלל 50 מאיות שניה ואז מציג עוד 50 פריימים ב-25 מאיות שניה. חוויית המשחק תהיה חלקה ונעימה יותר על הכרטיס הראשון. זוהי דוגמה קיצונית, אך ממחישה היטב את המצב.
*
זה המצב כרגע בין ה-Radeon HD 7950 מבית AMD לבין ה-GTX 660 Ti מבית NVIDIA, על פי מחקר בנושא שנערך באתר המחשבים Techreport.com. מבחינת כמות הפריימים לשניה, מוביל הכרטיס של AMD, אבל מבחינת יציבות הצגת הפריימים מוביל הכרטיס של NVIDIA. במידה והיינו מסתכלים על ממוצע פריימים לשניה בלבד, היה מוביל הכרטיס מבית AMD, אך במידה והיינו שואלים חובב משחקים שאיננו מושבע כלל וכלל על איזה כרטיס הוא נהנה לשחק יותר, התשובה הייתה הכרטיס של NVIDIA. מצב זה מומחש בסרטון שצירפנו לחדשה: שימו לב כי הוא מצולם במצלמה מקצועית המצלמת 240 תמונות בשניה, כך שבמידה וקצב הפריימים לשניה באחד מכרטיסי המסך לא יציב ניתן יהיה לראות זאת בבירור.
AMD מגיבים: הדרייברים אשמים ויתוקנו בהקדם
דיוויד באומאן, מנהל מוצר בחברה בחברה, הגיב על הבעיות. ככל הנראה, המעבר בין ארכיטקטורת ה-VLIW לבין ארכיטקטורת ה-GCN עשה צרות למחלקת פיתוח הדרייברים של AMD. שתי הארכיטקטורות מנהלות את הזיכרון הגראפי בצורה שונה לחלוטין, ודרייברים שידעו לנהל את כרטיסי סדרת ה-HD 7000 בצורה מיטבית עדיין בשלבי פיתוח.
ארכיטקטורת ה-GCN. האשמה במצב? |
"בחלק הראשון של השנה נעדכן את הדרייברים מספר פעמים על מנת לפתור את הבעיה בכמה שיותר משחקים. בנוסף, כשהחלפנו את ארכיטקטורת ה-VLIW הישנה בליבות GCN, היינו זקוקים לשדרוג של כלל חלקי הדרייבר. בינתיים, אנחנו משכתבים אותם, וגילינו שגרסאות חדשות הקלו על הנושא במספר מקרים. אנחנו מאיצים את תהליך בקרת האיכות וההטמעה של התוצאות בדרייברים חדשים." אמר באומאן.
במידה ושיפור הביצועים שיתקבל מפיתרון בעיות הדרייברים (כפי שעשו ב-AMD עם הוצאת גרסת הבטא של סט הדרייברים Catalyst 12.11) אכן יגרום לקצב עדכון הפריימים להיות יציב, יהפוך עדכון דרייברים זה לפיתרון הבעיה הבוערת ביותר כרגע של AMD. חבל לנו שבעיה זו נתגלתה מלכתחילה, אבל לפחות הפיתרון לא דורש קניה של כרטיס מסך חדש.