אתמול, ה-30 למאי 2011, קיימה חברת NVIDIA את כנס ה-GTS (ר"ת GPU Technology Summit) הראשון בתולדותיה במדינת ישראל במלון הילטון בתל אביב
למה דווקא ישראל?
רבים אולי ישאלו למה בחרה NVIDIA לקיים את אחד מהכנסים הבודדים שהיא עורכת בעולם דווקא במדינת ישראל הקטנה? התשובה לכך דיי ברורה אם מסתכלים על העובדות בשטח. ישראל היא אחת מיצואניות הסטארט-אפ הגדולות ביותר בעולם, במיוחד כאשר בוחנים את כמות הפיתוחים הטכנולוגים ופתרונות התוכנה אל מול גודל האוכלוסיה. NVIDIA רואה פוטנציאל גדול במדינת ישראל להמשיך ולהוות את אחד ממרכזי הפיתוח הגדולים הקשורים אליה, "מה שהופך את ישראל לכל כך מיוחדת היא ההובלה וההיצע בתכנות ומחקר" אמר ג'ף הרבסט, סגן נשיא הפיתוח העסקי ב-NVIDIA והוסיף "עצם העובדה שהחלטנו לקיים את כנס ה-GTS שלנו בישראל רק מראה עד כמה אנחנו תומכים ומעריכים את ישראל בתחום".
עיקר התוכן המוצג בכנס היה תוכן העוסק בשימוש בטכנולוגיית ה-CUDA שפיתחה החברה. בקצרה, CUDA הינה שפה שבה ניתן לתכנת פקודות שיתבצעו בעזרת הליבות הגרפיות ולא בעזרת יחידת העיבוד הראשית, ה-CPU. הכוח הטמון בליבות הגרפיות הוא משמעותית גדול יותר מאשר ביחידת העיבוד הראשית לביצוע פעולות רבות, לכן טבעי שנבחר במתמודד שיבצע את המלאכה בצורה היעילה והמהירה ביותר. בשורה התחתונה, שפת ה-CUDA מאפשרת לנו לנצל את כוח העיבוד הגדול שבעבר היה שמור לעיבוד גרפי בלבד.
מלבד כח העיבוד העצום הטמון בליבות הגרפיות, צריכת החשמל הנמוכה גם מהווה שיקול במעבר ל-CUDA. על-ידי שימוש בליבות הגרפיות, צריכת החשמל קטנה בצורה משמעותית מזאת הנדרשת בעת שימוש ביחידת העיבוד הראשית. סיבה נוספת לשימוש ב-CUDA היא הפשטות ביצירת מערכים מרובי מעבדים – לוחות אם בעלי 4 ממשקי PCI-Express ויותר קיימים בשוק ומחירם אינו גבוה, כך שבקלות ניתן ליצור מערכים עם מספר רב של מעבדים גרפיים.
הכנס עצמו התחלק לשלושה מסלולים אשר נערכו במקביל: במסלול הראשי הציגו מנכ"לים של חברות שונות את השימוש בטכנלוגיות של NVIDIA בעזרתן הם מספקים ללקוחותיהם פתרונות נוחים בשימושים מגוונים. המסלול השני הוא מעין CUDA למתחילים, שם הוצגה השפה בצורתה הבסיסית ביותר לאלו שמעוניינים להכנס לתחום. המסלול השלישי היה מסלול CUDA למתקדמים שם הוצגו החידושים האחרונים בשפה ושימושי הקצה אותם היא מאפשרת. חשוב לציין שמטרתו של כנס זה היא בעיקר להציג את שפת ה-CUDA ואת שימושיה הרבים, ולאו דווקא להציג טכנולוגיות חדשות ולהשיק מוצרים חדשים.
NVIDIA בשוק הנייד
בתחילת הכנס נשא דברים מר דייויד קירק (לשעבר המדען הראשי ב-NVIDIA) על השתלבות הטכנולוגיות של NVIDIA במוצרים הפופולארים ביותר כיום – המכשירים הסלולאריים, הטאבלטים והנטבוקים. בתערוכת CES זכינו לטעימה מכמה וכמה מוצרים אשר הכילו את המעבד הגרפי העונה לשם Tegra 2 מבית NVIDIA אשר הציג יכולות גרפיות חסרות תקדים במכשירים ניידים. בהמשך נחשפנו למפת הדרכים אשר הראתה את התפתחות הליבה הגרפית ואת סוגיה מפולחים על-פי רמות שונות של צריכת חשמל ותאימות למכשירים בגדלים שונים. קירק ציין כי NVIDIA בהחלט רואה עתיד גדול בשווקים אלו וכי ההתפתחות היא בלתי-נמנעת ומתבקשת.
בנוסף, קירק ציין את פרוייקט דנבר המדובר במסגרתו מפתחת NVIDIA יחידת עיבוד שלמה הכוללת מעבד גרפי מתקדם על פני שבב בודד בעל צריכת חשמל נמוכה במיוחד. כיאה לכל ליבה גרפית מבית NVIDIA, גם הדנבר יציג תמיכה בשפת ה-CUDA ולכן לא רק יציג יכולות גרפיות מרשימות אלא יסייע באופן משמעותי בתהליכי החישוב. אין ספק שכשהפרויקט יגיע לשלב המסחרי, הדגש העיקרי יהיה הליבה הגרפית וזאת בשל העובדה כי המעבד הראשי המשולב ביחידה יהיה מעבד ARM.