בחודש ספטמבר הקרוב, זכיינית השידור "קשת" עומדת להשיק תוכנית כישרונות צעירים במודל חדשני ומיוחד במינו. הפורמט החדש אמור להיות עליית מדרגה מבחינת הקשר שבין הצופים והטלוויזיה. על פי המודל, הצופים בבית יהיו המסננת הראשונה של המתמודדים בתוכנית המוסיקה "הכוכב הבא", וזאת באמצעות אפליקציות בסמארטפון ובטאבלט. המהלך של "קשת" איננו נולד בחלל הריק. למעשה, ככל שהרשתות החברתיות ברשת הגבירו את הפופולאריות שלהן, ובעקבות החיבור הבלתי נמנע ביניהן לבין הטלפונים החכמים והטאבלטים, כך ההשתלבות עם המדיום הטלוויזיוני הייתה עניין של זמן בלבד.
בשנת 2011, חברת המחקר האמריקנית נילסן ערכה סקר בנושא בעבור חברת יאהו. ממצאיו של הסקר היו חד משמעיים. עלה ממנו כי כ-86% מקרב צופי הטלוויזיה עושים במקביל גם שימוש בטלפונים החכמים. מתוכם, כ-40% אמרו שהם צופים בטלוויזיה אגב גלישה ברשתות חברתיות, ו-24% מהם חיפשו מידע אודות התוכנית ששודרה על המרקע. צופים בשיעורים דומים התכתבו באמצעות הסמארטפון והרשתות החברתיות עם חבריהם בנוגע לתוכנית הטלוויזיה המשודרת. במילים פשוטות, הוכח הקשר ישיר שבין רשתות חברתיות וצפייה בטלוויזיה.
תוכנית "הכוכב הבא" של קשת – הגולשים בבית יבחרו את המתמודדים באמצעות אפליקצית Mako TV
אם אתה לא יכול לנצח אותם, תעשה להם לייק
בעבר, רשתות הטלוויזיה וזכייניות השידור התייחסו בביטול מסוים לנתונים הללו. לא אחת, הן ראו בסמארטפונים ובטאבלטים מעין "יריב" אשר גוזל את תשומת ליבם של הצופים. עם זאת, ככל שהתקדמה הטכנולוגיה בתחום, וככל שהפופולאריות של הרשתות החברתיות ברשת צמחה והתעצמה, רשתות הטלוויזיה הבינו את המשפט העתיק "אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם". בקיצור, הן החליטו לקחת חלק פעיל במשחק ולא להישאר מאחור.
רשתות הטלוויזיה וחברות התקשורת זיהו גם את הפוטנציאל העסקי הטמון בקשר שבין הסמארטפון והטלוויזיה. למעשה, מדובר בהזדמנות של ממש לקבל מהצופים פידבקים אותנטיים בזמן אמת אודות השידור. זהו יתרון משמעותי עבורן, במיוחד כאשר מוקרנות על המסך תוכניות בשידור ישיר. החוויה האינטראקטיבית פועלת גם במישור נוסף. באמצעות פיתוח אפליקציות מיוחדות, בין השאר עבור תוכניות ספציפיות, רשתות הטלוויזיה הצליחו להגדיל את אחוזי הצפייה ואת הקשר עם הצופים בבית.
שיחות הקפה הופכות לציוצים – הפגישה בברזייה לסטאטוס
כיום, המהפכה בשיאה. למשל, ישנן רשתות טלוויזיה אשר פיתחו אפליקציות חכמות המאפשרות גם ניטור שיחות ודיונים אודות תוכניות טלוויזיה ספציפיות. כמו כן, תוכניות אחרות מספקות אלמנטים חברתיים נלווים. למשל, פס רץ של ציוצים אשר עוקב בלייב אחר התוכנית המשודרת.
הצפייה בטלוויזיה הופכת יותר ויותר לחוויה חברתית. הרשתות החברתיות והמכשירים הניידים משמשים למעשה כאמצעים משלימים לטלוויזיה. סמנכ"ל התוכן והאסטרטגיה של חברת הכבלים HOT, יורם מוקדי, התייחס לכך לאחרונה במסגרת כתבה במגזין הכלכלי "דה מארקר" (אוגוסט, 2013). מוקדי הסביר כי הרשתות החברתיות ממלאות כיום את התפקיד של שיחות הקפה במשרד או הפגישות ליד הברזייה בבית הספר.
הצופים משתפים את חוויותיהם בנוגע לתוכניות השונות במרחב הווירטואלי, הן בזמן אמת והן לאחר השידור. לכך ניתן להוסיף את הקשר החשוב שבין רשתות חברתיות ובין רייטינג. ובקיצור, התשובה לשאלה הניצחת "איפה הכסף?". במחקר של חברת נילסן הוכח גם הקשר בין ציוצים וסטאטוסים לבין רייטינג ואחוזי צפייה. ככל שהרייטינג של התוכנית היה גבוה יותר, כך הפעילות סביבה ברשתות החברתיות קיבלה אף היא "דחיפה משמעותית".
לסיכום, אין ספק כי הרשתות החברתיות הופכות אט אט לשחקן מרכזי בעולם התקשורת. לכך ניתן לצרף גם את האתרים השונים ברשת המעניקים חוויה של צפייה ישירה. ואכן, נדמה כי רשת האינטרנט מצליחה להוביל את המחשב והטלוויזיה בנתיב משותףשרק ילך ויתרחב.
הכותב הוא בעל אתר FlatPlanet.tv, פורטל קולנוע וטלוויזיה המרכז ביקורת סרטים וקישורים לצפייה ישירה של סרטים, סדרות, אירועים טלוויזיוניים ועוד.