אגדה שנגמרה: הסיפור מאחורי Metal Gear Solid

הידעתם שסדרת משחקי ההתגנבות והפעולה הנודעת מבית הידאו קוג'ימה חוגגת יום הולדת 30? בואו לשמוע על הדרך שעברה מאז ועד היום

הפעם, אנחנו מגישים לכם את הסיפור מאחורי אחת מסדרות המשחקים הארוכות, המוזרות והמפורסמות בכל הזמנים. סדרה שהשאירה חותם על תעשיית הגיימינג כשחדשה ושכללה את ז'אנר משחקי ההתגנבות ותרמה רבות לעליית הפופולריות שלו – אנחנו מדברים על סדרת משחקי Metal Gear.

הפעם הסיפור שלנו מתחיל בבחור יפני בשם הידאו קוג'ימה. שלא כמו דמויות היסטוריות אחרות שדברנו עליהן בכתבות קודמות, לקוג'ימה לא היה איזה קשר מקדים עם משחקי בילדותו. למעשה, הפעם הראשונה שבה משחקי תפסו את תשומת ליבו הייתה כשכבר למד בקולג', וכיוון שהיה לו קצת זמן פנוי החליט לרכוש קונסולת Famicom, הגרסא היפנית לקונסולת ה-NES, ומיד התאהב בסופר מריו.

החיבה שלו למשחק גרמה לו להבין שהוא רוצה לעבוד בתעשיית הגיימינג, אבל כשהביע את שאיפתו בקול, קיבל תגובות שליליות מחבריו ללימודים ומהמרצים שלו, שניסו להניע אותו מלהיכנס לתעשייה חדשה שלא בהכרח תוכל לספק ביטחון כלכלי. בעידודה של אימו, קוג'ימה החליט להקשיב לצו ליבו, ולאחר לימודיו מצא עבודה בקונאמי בתור מעצב ומפיק.

הבעיה רק הייתה שלקוג'ימה לא באמת היה נסיון בפיתוח משחקים. הוא לא ידע לפתח, וגם לא היה לו הידע על התהליך של משחק – והקולגות שלו לא ממש עזרו. הם התייחסו אליו בזלזול כי לא ידע לפתח, והפרוייקט הראשון שניסה להציע היה שאפתני ונאיבי ולא לקח בחשבון את היכולות הטכניות המוגבלות של הקונסולות של אותה תקופה ולכן נדחה על הסף. זה הגיע למצב שחבריו לעבודה אמרו לו דברים מרושעים כמו "לפחות תפתח משחק אחד לפני שתמות".

ואז הוא קיבל הזדמנות שנייה – לקחת על עצמו את הפרוייקט שנקרא Metal Gear – משחק פעולה מלחמתי.

אבל לקוג'ימה היו רעיונות משלו. אם כבר משחק מלחמתי, הוא רצה לתכנן משחק בסגנון The Great Escape, סרט ישן שהגיבור שלו צריך להימלט ממחנה מעצר גרמני. במקום לירות, השחקן יצטרך להתחמק.

לצערו, הממונים שלו לא ממש התלהבו מהרעיון. הם אמרו "הטירון הזה כבר פישל פעם אחת, ועכשיו הוא מנסה איזה רעיון מוזר שבו אתה לא נלחם אלא בורח". קוג'ימה המיואש שקל כבר להתפטר מהחברה, אבל נשאר בעידודו של אחד הממונים עליו וזכה להוציא את רעיונו אל הפועל.

והרעיון היה שמטאל גיר יהיה משחק פעולה התגנבות שבו אתם משחקים את 'Solid Snake', טירון בקבוצת הכוחות המיוחדים FOXHOUND שנשלח למשימה להשמדת טנק גרעיני בשם Metal Gear. שם הקוד 'סנייק' ניתן לו ע"י קוג'ימה כיוון שנחשים הם "חלקלקים וחמקניים", והאופי שלו מבוסס על דמות המנגה "לופין השלישי", "בחור חד לשון, פלרטטן שמספר הרבה בדיחות".

חודשיים שלושה לתוך הפיתוח, המשחקיות כבר הבשילה. השחקן היה צריך לתכנן את דרכו בזהירות כדי להתחמק מהחיילים, ואם אחד החיילים היה מבחין בו, היה מופיע מעל ראשו סימן קריאה ושאר החיילים היו מתחילים לרדוף אחר השחקן. בשלב הזה, כשחברי הצוות שחקו במשחק, הם פתאום הבינו שיש מצב שיש להם להיט ביד.

המשחק יצא לשוק בשנת 1987 למחשב הביתי MSX. על אף העובדה שזה לא היה שוק גדול מלכתחילה, מטאל גיר התחיל להופיע במגזיני גיימינג שונים, ודורג בתור המשחק הכי טוב בקטגוריית משחקי ההרפתקאות.

בשנת 1988 המשחק קיבל גם גרסא לקונסולת הנינטנדו ושווק בארה"ב, ותפס את תשומת לב השחקנים, כי המשחקיות שלו הייתה כל כך שונה מהמשחקים הרגילים שהתרגלו למצוא לקונסולה. הגרסא הזאת לבדה מכרה מעל למליון עותקים.

בשל ההצלחה של המשחק בארה"ב, קונאמי החליטה לפתח מייד משחק המשך. רק שהייתה בעיה קטנה. הם לא נתנו לקוג'ימה לנהל את הפרוייקט. וכך יצא שהמשחק השני שנקרא "Snake's Revenge" היה בכלל…משחק פעולה. וכשהשחקנים קבלו אותו, כמובן התאכזבו לגלות שזה סתם עוד משחק פעולה רגיל.

אבל יום אחד, בדרכו לעבודה, קוג'ימה נתקל ברכבת בעובד אחר של קונאמי שאמר לו "קוג'ימה סאן, אתה יודע? הייתי שמח לראות משחק המשך אמיתי לסוליד סנייק, מהיוצר המקורי". וזה נגע ליבו של קוג'ימה, שרעיונות לעלילת המשך מייד החלו להציף אותו, ולכן ביקש מהבוסים שלו אישור לפתח את המשחק. הוא נענה בחיוב, וכך בשנת 1990 יצא לאוויר העולם משחק ההמשך האמיתי: Metal Gear 2: Solid Snake שיצא גם הוא ל-MSX, אבל הפעם לא הגיע כלל למערב.

מספר שנים מאוחר יותר קונסולה חדשה החלה לתפוס את כל תשומת הלב של שוק הגיימינג ושל קוג'ימה בפרט – קונסולת הפלייסטישן. עם יכולות גרפיות משוכללות ואפשרויות חדשות, הוא החליט שהוא רוצה לחזור לעולם שיצר.

קוג'ימה שהיה חובב גדול, החליט שהוא רוצה לתת לשחקנים חוויה משודרגת, לתת להם להרגיש שהם חלק מסרט. ולשם כך הוא היה צריך להרחיב את העולם שלו עם דמויות חדשות, ולתת לדמויות הקיימות עיצוב חדש ויותר אופי. קוג'ימה שכר לעבודה מעצב צעיר בשם Yoji Shinkawa, והפקיד בידיו את התפקיד החשוב של עיצוב הדמויות והאווירה של המשחק.

העלילה הפעם סבבה סביב משימה חדשה של סנייק – היה עליו לעצור קבוצה של טרוריסטים מהונדסים גנטית שהשתלטו על מתקן של גרעיני באלסקה.

עם האפשרויות החדשות הגלומות בעולם תלת מימדי, המשחקיות שודרגה ולמעשה המציאה מחדש את ז'אנר משחקי ההתגנבות, ואפשרה טכנית לא להרוג אפילו אוייב אחד (למעט המטרות הראשיות), ונתנה השראה ללא מעט משחקי התגנבות שבאו בשנים שאחרי.

באופן לא מפתיע, המשחק הפך ללהיט מיידי. בתערוכת אנשים בהו שעות בטריילר של המשחק, וכשהוא יצא בשנת 1998 מכר בשבוע הראשון 350 אלף יחידות וסה"כ כשש מליון יחידות מסביב לעולם.

קוג'ימה כמובן החל לעבוד במרץ על המשחק השני, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. המשחק השני הציג דמויות חדשות, משחקיות משופרת וזווית משחק חדשה שהפכה אותו ברגעים מסויים למשחק יריות מגוף ראשון.

למרות ששחקנים התלוננו שהפעם קוג'ימה הגזים עם כמות הסצנות הסינמטיות שיכלו לקחת עד 20 דקות שלמות, שהסיפור מבלבל ולפעמים כתוב בצורה "צ'יזית", וחלקם גם התבאסו שחלק מהמשחק משחקים בתור דמות חדשה – ריידן ולא עם סנייק, המשחק עדיין הפך ללהיט ומכר מעל לשבעה מליון עותקים.

שני המשחקים הללו עזרו לבסס את סדרת מטאל גיר כסדרה ארוכת טווח, והוכיחו סופית שקוג'ימה יודע מה הוא עושה.

שנתיים מאוחר יותר יצא משחק ההמשך השלישי: Metal Gear Solid: Snake Eater, שהוסיף גם אלמנטים של השרדות וגיוון את המשחקיות כשנתן לשחקנים סביבות חדשות ופתוחות שהתקיימו מחוץ לבסיסים סגורים. בנוסף באותה שנה יצא רימייק למשחק הראשון שיצא לקונסולת הגיימבקיוב, תוצר של שיתוף פעולה בין קוג'ימה לשיגרו מיאמוטו (היוצר של מריו וזלדה ועוד) שהפך לחבר שלו ברבות השנים.

ומאז, יצאו לסדרה עוד עשרות משחקים – שלל משחקי ספינאוף שמרחיבים את העולם של מטאל גיר, ועוד שני משחקים ראשיים בסדרה. אבל בעקבות סכסוכים מתמשכים בין קוג'ימה לקונאמי, בסופו של דבר לאחר יציאת הכותר החמישי בסדרה – Metal Gear Solid 5, קוג'ימה החליט לעזוב את החברה. האם נראה עוד כותרים חדשים בסדרה? סביר שקונאמי בהחלט לא תרצה לשחרר את הפרה החולבת שלה. אבל האם זה יהיה אותו הדבר בלי קוג'ימה? סביר שלא.

סבטה ס. היא מפתחת אתרים וגיימרית בנשמה, אתם מוזמנים לעקוב אחריה בערוץ היוטיוב שלה GameGems


שיתוף

הגב

מיין לפי:   החדש ביותר | הישן ביותר | המדורג ביותר
ClassMulder
משתמש

את קצת קיצרת את הכתבה.. "ומאז, יצאו לסדרה עוד עשרות משחקים – שלל משחקי ספינאוף שמרחיבים את העולם של מטאל גיר, ועוד שני משחקים ראשיים בסדרה.." – לא ממש מפרט על התקופה המודרנית יותר של הזכיון. אבל בהחלט מעניין לקרוא על השורשים של הסדרה.

wpDiscuz