לפני כחודש נכנסו בסערה שתי חברות סלולר חדשות שטילטלו את שוק הסלולר בישראל מהיסוד. פתאום, חשבון מקסימלי של 89 ₪ בחודש על שימוש ברשתות הסלולר לא נשמע כמדע בדיוני, במיוחד ללקוחות שלא התמזל מזלם להיות קשורים לצה"ל או לתע"ש.
מהפכה זו גררה כמובן צרכנים רבים אחריה שמיהרו להשתחרר מכבלי חברות הסלולר הוותיקות תמורת ההזדמנות לצמצם את החשבון החודשי שלהם בעשרות ומאות שקלים. גם ההבטחה לחשבונית פשוטה בלי סיבוכים וכאב ראש משכה רבים.
כניסת החברות לוותה במספר רב של בעיות ילדות. המפורסמות שבהן הן בעיות הניוד למיניהן, עיכובים בהפעלת הסים, העומס האדיר על שירות הלקוחות שגרם לדקות ושעות המתנה ארוכות בניסיון למצוא פתרונות לבעיות הנ"ל ועוד.
בעוד שפתרון בעיות אלו נתון בידי חברות הסלולר החדשות שיתחזקו את מוקד הלקוחות שלהם מחד, וביד הזמן החולף שיקל על העומס האדיר מאידך – ישנן מספר נקודות שעל הצרכן לשים לב אליהן במיוחד.
הבעייתיות המתוארת במאמר זה איננה חדשה אבל עקב המעבר המסיבי של הלקוחות לחברות החדשות ראינו צורך לחדד את ידיעת הצרכנים אליה.
הכירו את הטלקום הישראלי
מכשירי הסלולר משתמשים בתקשורת אלחוטית (כמובן) על מנת להתחבר לאנטנות ולספק את השירותים הנחוצים. התקשורת האלחוטית נעשית על ידי שימוש בתדרים אלחוטיים. להלן פירוט התדרים שבהן משתמשות חברות הסלולר בישראל:
פלאפון
- תדרי רשת דור שני (gsm) – אין.
- תדרי רשת דור שלישי – HSDPA 850, 2100Mhz (תדר ה2100 הוא בעל פריסה חלקית בלבד).
סלקום
- תדרי רשת דור שני – GSM 900/1800Mhz.
- תדרי רשת דור שלישי – HSDPA 2100Mhz
אורנג'
- תדרי רשת דור שני – GSM 900/1800Mhz
- תדרי רשת דור שלישי – HSDPA 2100
גולן טלקום
- תדרי רשת דור שני – נדידה על גבי הרשת של סלקום (=GSM 900/1800Mhz)
- תדרי רשת דור שלישי – עצמאי 2100Mhz, נדידה על גבי סלקום (HSDPA 2100Mhz)
הוט מובייל
- תדרי דור שני – אין.
- תדרי דור שלישי – עצמאי 2100Mhz, נדידה על גבי פלאפון (=HSDPA 850, 2100Mhz)
בנוסף, חברת פרטנר החלה בפריסת אנטנות בתדר 900 ברשת הדור השלישי אך היקף פריסתן לא ידוע. חברת סלקום החלה בפריסת אנטנות בתדר 850 עם היקף פריסה לא ידוע. המידע על תחום התדרים שבו משתמשות סלקום ופרטנר מבלבל למדי וסותר בהרבה מקומות ברשת. לא ניתן להשיג מידע זה באתרים הרשמיים של המפעילות.
הבאנו כאן את החברות הפועלות באופן מלא עם אנטנות עצמאיות. נתוני שאר החברות הן עפ"י נתוני הרשתות המארחות.
יש להדגיש שמספר התדר הוא לא הפרמטר היחיד. כלומר, מכשיר התומך בתדר 850Ghz בדור השני לא יתמוך בתדר 850Ghz בדור השלישי אלא אם כן יצויין כך בפירוש!
ממספרים לעובדות בשטח – כך זה עובד
רשתות הסלולר בארץ מתבססות על 2 סוגי רשתות, דור שני (GSM) ודור שלישי (HSDPA ועוד). יוצאת מן הכלל היא פלאפון והוט מובייל ובעתיד גולן שמשתמשות ברשת דור שלישי בלבד.
מניתוח הנתונים רואים שכל הרשתות משתמשות בתדר 2100 בדור השלישי (אם כי בפלאפון ובהוט הכיסוי הוא עדיין חלקי). ניתן לראות בבירור שבעוד שפרטנר משתמשת בנוסף בתדר 900 המקובל באירופה, פלאפון משתמש בתדר 850 האמריקאי. ניתן לראות גם שרוב הכיסוי של חברת פלאפון וכנגזרת מכך של הוט מובייל שמשתמשת בשירותי הנדידה שלה עד שתשלים את הקמת התשתית העצמאית שלה הינו בתדר 850.
בכל מקרה רוב המכשירים הנמכרים ברשתות פרטנר וסלקום הם מכשירים בגרסאות אירופאיות התומכות בתדרים 900 ו-2100 בדור השלישי ולא בתדר 850.
הצרכנים שעוברים להוט מובייל עם מכשירים שנקנו מחברות אחרות מוצאים את עצמם בבעיה. מצד אחד הרשת לא משתמשת כלל בדור שני ומצד שני רובם המוחלט של המכשירים שנקנו דרך החברות האחרות לא תומך באופן שלם ברשת הדור השלישי של הוט ופלאפון. המכשירים הנ"ל יתמכו בדרך כלל רק בתדר 2100 הפרוס בצורה חלקית מאוד בארץ ברשתות הוט ופלאפון. המכשירים לא יתחברו לרשת פלאפון בתדר 850 וכך יתכנו בעיות קליטה חמורות.
המצטרפים לחברת גולן טלקום עם מכשירים של חברת פלאפון כמעט ולא יתקלו בבעיות קליטה היות והחברה משתמש כיום גם בתדרי הדור השני. משתמשים אלו עלולים לחוות בעיית קליטה של רשת הדור השלישי כאמור לעיל.
גלקסי S2 ואייפון – להם אין בעיה
ישנם מכשירי פרימיום כמו הסמסונג גלקסי S2 והאייפון S4 שתומכים בכל תדרי הדור השלישי (QUAD BAND) וניתן לעבור איתם לכל חברה ללא בעיה.
על הלקוח המעוניין לעבור עם המכשיר שלו לחברת סלולר חדשה לוודא היטב את התדרים שבהם המכשיר שלו תומך על מנת להימנע מבעיות קליטה ברשת החדשה.
עד כאן הכל טוב ויפה. הבעיה מתחילה כאשר המידע על המכשירים חלקי או מטעה. כותב שורות אלה בירר את כל המידע לפני שעבר לחברת הוט מובייל. בחלק מהבדיקה חיפשתי מידע על מכשירי ה-N86. במסגרת חיפושי הגעתי לאתר הרשמי של נוקיה בישראל.
שם ראיתי לשמחתי שהמכשיר שלי תומך בכל התדרים האפשריים. כמו כל משתמש אחראי דאגתי לוודא באתר אחר שחזר בדיוק על אותם הנתונים. שמח וטוב לב עברתי מחברת סלקום לחברת הוט מובייל. לאחר 3 שעות התבצע הניוד וכבר מההתחלה שמתי לב שרמת הקליטה נמוכה מאוד לעומת מה שציפיתי, במיוחד כשנמצאתי במרכז גוש דן – מקום בו לא אמורה להיות בעיית קליטה לכל הדעות.
אל תסמכו על האינטרנט
לאחר שיטוטים ברשת ומספר התייעצויות גיליתי שה-N86 שלי נמכר בשתי גרסאות – אירופאית ואמריקאית. הגרסה האירופאית (RM-484) תומכת בתדרים 900/1900/2100Mhz בדור השלישי ואילו האמריקאית (RM-485) תומכת בתדרים 850/1900/2100Mhz. כלומר מדובר על שני מכשירים בעלי אותו שם בדיוק כאשר גרסה אחת תומכת ברשתות סלקום ופרטנר, והשניה בפלאפון והוט מובייל. הדרך היחידה להבדיל ביניהן היא לקרוא את גרסת הקושחה המודפסת באותיות קטנות מתחת לסוללה ולברר עליה.
בנוסף, הנתונים באתר הרשמי של נוקיה בעברית פשוט מטעים. בדקתי באתר GSMARENA ושם פגשתי לראשונה את החלוקה בין שני סוגי המכשירים, אבל גם שם היו טעויות בתדרים הנתמכים. את המידע המדויק השגתי לבסוף ממדריך השירות של המכשיר. לא מדובר על המדריך למשתמש אלא במדריך מקצועי שהסיכוי שצרכן רגיל יגיע אליו באופן רגיל הוא נמוך ביותר.
דוגמא נוספת לעניין זה: המכשיר נוקיה C2-01 נחשב בעיני רבים כמכשיר טוב וזול לשימוש ברשת הוט מובייל. עיון זריז במפרט שלו באתר נוקיה ישראל מראה שגם הוא תומך בכל רשתות הדור השלישי בישראל.
בדיקה ב-GSMARENA מבלבלת כאן עוד יותר. מוצגות שתי שורות של תדרי דור שלישי בלי לפרט שמדובר בשתי גרסאות שונות של המכשיר. גם כאן רק בדיקה במדריך השירות של המכשיר מגלה שישנן 2 גרסאות לשוק האמריקאי והאירופי התומכות בתדרים שונים.
מהמקרים הנ"ל ומרבים נוספים ניתן לראות שעצם העובדה שמכשיר מסוים פועל ברשת מסוימת או אפילו נמכר על ידה לא מחייב שמכשיר בעל אותו שם בדיוק שנקנה בחברה אחרת יעבוד בצורה טובה ברשת זו. הבעיה קיימת גם במכשירים שנקנו מחו"ל – מכשירים שנקנו בארה"ב יתמכו בדרך כלל ברשת הדור השלישי של פלאפון ומכשירים שנקנו בשוק האירופי יתמכו ברשת הדור השלישי של סלקום ופרטנר.
בשורה התחתונה
מומלץ ללקוחות המתכוננים לעבור חברה לברר היטב עם נציגי החברה שעוברים אליה האם המכשיר תומך באופן מלא בחברה. לא להתבייש ללחוץ ולזכור לציין גם היכן ובאיזה רשת המכשיר נקנה. לקוח נבון גם ינסה לברר ככל האפשר לפני המעבר בעצמו האם ישנן "הפתעות" לא נעימות במידע על המכשיר שבו הוא משתמש, גם אם נציג החברה הסלולרית הבטיח לו שאין בעיה. צריך לזכור שההבדלים הנ"ל כמעט "מוחבאים" במפרט הטכני של המכשירים ולא נמצא במקום בולט באתר היצרנית ובאתרים אחרים.
מילה לסיום – גם אם כבר עברתם חברה עם מכשיר תומך חלקית זו לא חייבת סיבה להחלפת מכשיר. אני אישית נמצא בעיקר בירושלים ובמרכז והקליטה בדרך כלל סבירה עד טובה. יש בעיית קליטה בעיקר בממ"דים ובחדרים אטומים יחסית. בנוסף, חברות גולן והוט מובייל פורסות בימים אלו את רשתות הדור השלישי העצמאיות שלהן בתדרי 2100 הנתמכים ע"י הרוב המוחלט של המכשירים כך שמכאן המצב יכול רק להשתפר.